25.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: ladattu ja päivitetty – Lexus NX 300h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus NX 300h uudistettiin, mutta paljon jäi ennalleenkin. Hyvää: vaivaton hybridivoimalinja, sisätilat. Huonoa: ergonomian yksityiskohdat, viivyttelevä neliveto. Lexuksen katumaastureista vähemmän suuri, NX 300h, esiteltiin alun perin vuonna 2014. Nyt mallille tehtiin kevyt päivitys, jonka havaitsee parhaiten keulan muuttuneiden ilmanottoaukkojen sekä modifioitujen ajovalojen perusteella. Sisustuksessa suuret linjat ovat ennallaan. Korkea keskikonsoli jakaa etumatkustajat omiin lokeroihinsa, ja istuimet tarjoavat oivallisen tuen. Ohjauspyörän etäisyyssäätö tosin on rajallinen; näillä eväillä ratti jää hieman liian kauas kuskista. Tärkein muutos kojelaudassa on aiempaa isompi keskinäyttö. Aiemmin sen halkaisija oli kaikissa malleissa 7 tuumaa, nyt varustelusta riippuen joko 8 tai 10,3 tuumaa. Samalla automaatti-ilmastoinnin nappulaviidakko on entistä harvempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähäkkä säädin Auton muita toimintoja ohjaavaa kosketuslevyä rannetukineen on hieman suurennettu. Käyttö ei ole aivan sulavaa, sillä levyn osoitin pomppii näytöllä turhan hätäisesti. Syvällisemmät säätötoimenpiteet on siis syytä tehdä auton ollessa pysähdyksissä. Lisävaivaa tuottaa vain 5 km/h portain säädettävä mukautuva vakionopeudensäädin, joka kaiken lisäksi reagoi moottoritiellä liian aikaisin ohitettaviin autoihin. Tikkumainen käyttövipu ohjauspyörän alla on sentään kätevä käyttää. Myös puheentunnistuksen nappula ratin vasemmassa puolassa on herkkä vahinkopainalluksille. Näiltä osin on käynyt kuten kasvojenkohennuksissa monesti: aivan kaikkia epäkohtia ei enää ole viitsitty lähteä mallin elinkaaren lopulla korjailemaan. Tekniikka tuttua Vaikka Lexus on ryhtynyt kutsumaan autojaan markkinointihenkisesti ”itselataaviksi hybrideiksi”, tekniikassa mikään ei ole muuttunut. Voimalinjan muodostavat etuakselia liikuttavat bensakone ja sähkömoottori sekä taka-akselia pyörittävä toinen sähkömoottori. Perinteistä nivel- eli kansanomaisemmin kardaaniakselia ei siis autossa ole. Saatavilla on myös etuvetoinen perusversio yhdellä sähkömoottorilla. Suorituskykyyn sopivat samat sanat kuin useimpiin muihinkin Lexuksiin: ei räjähtävää, mutta vaivatonta ja helposti annosteltavaa. Koska sähkömoottoreissa on suhteessa runsaasti potkua, ei polttomoottorin tarvitse normaaliajossa juuri ahdistua. Talvella takkuisaa Neliveto ei, pitkälti toteutustavastaan johtuen, ole talven liukkailla niitä sulavimpia tai vikkelimpiä. Etupyörät lyövät ensin hetken aikaa joutavaa ennen kuin takaveto astuu peliin, ja ajonvakautuskin pyrkii omalta osaltaan katkomaan menoa. Alusta, jota on faceliftin yhteydessä hienosäädetty, on hieman pintakova ja melutasokin vaikuttaa herkältä tienpinnan laadun vaihteluille: joskus mennään melkein sukkasillaan, useimmiten kuitenkin tavanomaisemman jyrinän saattelemana. Takapenkillä riittää väljyyttä pidemmällekin, mutta korkealle sijoitettu lattia heikentää reisitukea merkittävästi. Myös tavaratilan pohja on korkealla, mutta toisaalta se mahdollistaa tasaisen laajennuksen matkustamoon. Suksiluukku jää tosin toivomuslistalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpailijoiden kurimuksessa Tämänkokoisissa premium-luokan katumaastureissa on tapahtunut viime aikoina poikkeuksellisen paljon. Uutta mallia on esitelty niin Alfa Romeon, Audin, BMW:n, Jaguarin, Mercedes-Benzin kuin Volvonkin suunnilta. Kivikovassa seurassa Lexus ei aivan tunnu kaikilta yksityiskohdiltaan pärjäävän, mutta omaleimainen valinta japanilaismaasturi epäilemättä edelleen on – etenkin hybridivoimalinjallaan tässä turbodieselien luvatussa luokassa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.lexus.fi/nx Lexus NX 300h AWD Business Hinta alkaen 56 041 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 678 € Moottori Hybridi: Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 114 kW (155 hv), 5700 r/min Vääntö 210 Nm (4200–4400 r/min) Vääntö 210 Nm (4200–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 197 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1645 mm, akseliväli 2660 mm Muu tieto Sähkömoottorit 105+50 kW (143+68 hv), 270+139 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan