20.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Discovery Sport D180 – kun kasvojenkohotus vaihtaa kaiken, paitsi kasvot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Discovery Sport sai kasvojenkohotuksen, jossa uutta on kaikki muu paitsi kasvot. Taustalla on halu tuoda sporttidisko samalle tekniikka-askeleelle sisarmalli Evoquen kanssa. Hyvää entistä mukavammin muhkea, näkyvyysvarusteet, Huonoa kaupunkiajossa epäröivä vaihteisto. Land Rover Discovery Sport on ollut valmistajalleen selkeä menestys. Range Rover Evoquen ja seikkailuhenkisen täysikokoisen Discoveryn väliin sovitettu Discovery Sport esiteltiin 2014, ja nyt on uudistuksen aika.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPääosassa: kaikki muuTosin tällä kertaa uusien puskureiden ja matriisiledien sijasta mielenkiinto on oikeastaan kaikessa muussa, sillä Discovery Sport loikkaa nyt JLR-konsernin PTA-pohjalevylle. Samalla myös sisusta on uusittu. Lopputuloksena auto näyttää korin osalta samalta kuin aiemminkin – suurin muutos on kookkaampi polttoainesäiliön luukku, sillä dieselien käyttämä ureasäiliö on nyt saatu pois auton keulalta.Pinnan alla on tapahtunut paljonkin. Polttoainesäiliö on kasvanut viidenneksellä, ja korin vääntöjäykkyys on selkeästi parantunut. Etuakselin pyöräntuentaa on päivitetty mukavammaksi ja hiljaisemmaksi.Moottorivalikoimaan (D150/D180/D240, P200/P250) on haettu uutta ilmettä 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Valmistajan mukaan järjestelmä avittaa menoa 140 newtonmetrin lisäväännöllä, ja voi säästää jopa 6 prosenttia polttoaineen kulutuksessa. Päivitetyn nelivetojärjestelmän parina on ZF:n valmistama yhdeksänvaihteinen automaatti. Voimalinjan komponentit ovat tuttuja muualta JLR:n mallistosta. Varsinainen lataushybridivaihtoehto saapuu myöhemmin.Discovery Sportin kahluusyvyys on 600 mm. Lähestymiskulma on 25°, ramppikulma 20° ja jättökulma 30°. Terrain Response 2 -järjestelmä auttaa eri järjestelmien säätämisessä maaston mukaan. Käytössä on myös peräkärryavustin, malliston vetokyky vaihtelee 2 200 ja 2 500 kilon välillä.Discovery Sportin urheilullisuus viittaa enemmänkin harrastuksiin kuin ajettavuuteen, maantiellä auto muistuttaa sisarmallia Evoquea leppoisuudellaan ja vaivattomuudellaan. Evoquen tavoin vaihteisto on kaupunkiajossa lievästi epämukavuusalueellaan.Siistimpi sisältäUusien luiden myötä sisustukselle on jäänyt enemmän tilaa. Säilytyslokerot ovat kasvaneet neljänneksellä, ja tavaratilaa on venytetty viisi prosenttia. Uusia mahdollisuuksia on annettu myös takaistuimille ja mahdolliselle kolmannelle istuinriville.10,25-tuumaisella näytöllä varustettu Touch Pro -tietoviihdejärjestelmä on nyt vakiovaruste. Järjestelmä tukee Apple CarPlay- ja Android Auto -älypuhelinpeilausta. JLR-malleista tuttuun tapaan ilmastoinnin ja ajotilan hallinta tapahtuu keskikonsolin kosketuspinnalla.Näkyvyyttä on parannettu Clear Sight -toiminnoilla. Digitaalinen taustapeili näyttää laajan kuvan silloinkin, kun auto on kuormattuna. Ground View -toiminto puolestaan näyttää millaisessa maastossa eturenkaat menevät. Lisäksi tarjolla on 360 asteen ympäristökamera.Uudistuneen Discovery Sportin hinnat alkavat perusvarustellun D150:n 53 004 eurosta.Teksti Aake Kinnunen Kuvat Lauri Ahtiainen Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic HSE Hinta alkaen 80 713 € Koeajetun auton hinta varusteineen 90 408 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 132 kW (180 hv), 4 000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 190 g/km Mitat pituus 4597 mm, leveys 2069 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2741 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”