10.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: legendan paluu – Toyota Corolla Touring Sports Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla ilmoittautuu takaisin kisaan markkinoiden ykköspaikoista. Hyvää: alhainen kulutus ja päästöt, suorituskyky, vaivattomuus, mukavuus, hiljaisuus. Huonoa: kevyt ohjaus, tuntuma tiehen, soran rapina. Toyota Corolla on maailman myydyin auto 48 miljoonaan yltävällä valmistusmäärällään. Suomessakin se oli myyntilistan kärjessä kymmenien vuosien ajan, kunnes viistoperän ja farmarin nimeksi vaihdettiin Auris. Porrasperä on jatkanut Corollana, vaikka sedanien suosio on ajan myötä hiipunut.Nyt Corolla palaa kaikkien korimallien nimeksi. Corollan urakka on iso, sillä Auriksen lisäksi auton pitäisi paikata myös markkinoilta poistunutta Avensista. Sedan ja Touring Sports -nimeä kantava farmari ovatkin kasvaneet lähestulkoon Avensiksen mittoihin, mutta viisiovinen luukkuperä on akseliväliltään ja pituudeltaan pykälää pienempi.Maahantuoja uskoo farmarimallin lohkaisevan leijonanosan myynnistä, joten kinusimme sen ajoon ensimmäisenä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFarmarista suosituin korimalliTakaistuimelle mahtuu aikuinen istumaan pitkänkin kuljettajan taakse, mutta ylen määrin tilaa ei ole. Istuma-asento on luonteva niin edessä kuin takanakin. Tavaratila on kookas, ja pohja ylimpään asentoonsa nostettuna lattiasta tulee tasainen, kun selkänojat kaadetaan.Esittelyauton valkoinen sisäverhous anastaa huomion, mutta muutoin kojelauta on muodoiltaan ja toiminnoiltaan selkeä. Automaattivaihteiston valitsinkin on vaihtunut perinteisempään. Ohjekirjaa ei tarvita, vaikka Style-varustetason autoon on pakattu runsaasti mukavuus- ja turvavarustelua. Sähköiset turva-avustimet kuuluvat ilahduttavasti jo Life-perusvarusteluun.Päävoimalinjana hybridiUuden Corollan saa jopa kahtena eri hybridiversiona, joko tuttu 1.8 tai kokonaan uusi 2.0. Kumpikaan ei ole lataushybridi, eli johtojen kanssa ei tarvitse touhuta. Hybriditekniikkaa vierastaville on tarjolla vain 1,2-litrainen bensaturbo, dieseliä tai biopolttoaineita käyttäville Toyota ei tarjoa mitään.Saimme ajoon uusimman voimalinjan: pitkäiskuinen kaksilitrainen on varustettu sekä suoralla että epäsuoralla suihkutuksella, ja imuventtiilien ajoitus on sähköinen. Tehokkaamman sähkömoottorin kanssa yhteisteho 180 hevosvoimaa.Sähkömoottorin alavääntö tekee Corollasta sähäkän liikennevalolähtijän, ja sivutieltä uskaltaa puikahtaa tiukkaankin väliin. Kun tehoa on riittävästi, moottoria ei tarvitse huudattaa – kyyti on ripeää ja arvokasta.Mukava ja vaivatonOhjaus on kevyt pyöritellä, mutta mutkatiellä vähän liiankin kevyt. Tunto etupyöriin on parantunut, mutta se on edelleen hiukan etäinen niin ohjauksen kuin sähköisesti välitetyn kaasupolkimen kauttakin. Matalampi painopiste, jäykempi kori ja uudistettu monivarsituenta takana tekevät ajettavuudessa eroa Aurikseen. Mukavuuspainotteinen jousitus selvittää niin isot heitot kuin mukulakivetyksenkin kunnialla. Corolla ei hätkähdä routavaurioita tai hiekkateitä, mutta sora rapisee lokasuojissa pelästyttävän äkäisesti.Corollan ajettavuutta leimaa vaivattomuus ja konstailemattomuus: hybriditekniikkaan ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Moottori on kaupunkiajossa sammutettuna yli puolet ajasta, ja pysähtyy sekä käynnistyy huomaamattomasti omia aikojaan.Viimeistään tankatessa Corolla todistaa etevyytensä. Keskikulutus jää helposti viiteen litraan, mihin eivät muut tämänkokoiset ja -tehoiset bensiiniautot pysty.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Style Hinta alkaen 31 567 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 559 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4653 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”