24.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: Leppoisasti hybridistrategialla – Audi A8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka teknologiajohtajaksi synnytetty Audi A8 L 60 TFSI e on joutunut hiukan tinkimään kunnianhimoisista suunnitelmista, ei sähköistämiseltä vältytä edes ministeriluokassa. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus. Huonoa: sähkömoottorin voimavarat, menneet lupaukset, kilpailijat. Saksalaisvalmistajan hybridivyörytys etenee kilpakumppaneiden tavoin nyt jo ministeritasolle. Pitkän akselivälin Audi A8 L 60 TFSI e onkin taattua ja vaivatonta mukavuutta erityisesti takapenkkiläiselle. Sähköistäminen myös sopii tähän autoluokkaan erinomaisesti, mutta yllättävästi Audin ratkaisu ei aivan yllä siltä vaaditulle tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikalla eteenpäinAudi A8 esiteltiin nykymuodossaan vuonna 2017 ja tuolloin valmistaja lupaili jopa kolmannen tason “kädet pois ratista” -autonomiaa lippulaivansa kruununjalokiveksi. Toistuvien viivytysten jälkeen ruuhka-ajon automatisoivasta Traffic Jam Pilotista luovuttiin koruttomasti koronakevään muiden uutisten seassa. Audi vetosi kommenteissaan autonomista ajamista koskevan lainsäädännön ja vastuukysymysten epämääräisyyteen.Samalla D5-mallipolven A8 poikkeaa muistakin mallin perinteistä. Aiemmin mainostettu täysalumiininen korirakenne on tehnyt tilaa suurlujuusterästä, alumiinia ja muita materiaaleja yhdistelevälle rakenteelle. Myös aiemmin lippulaiva-Audin keulalla nähty komea W12-moottorityyppi loistaa vain poissaolollaan neljännen A8-polven mallistossa, ainakin tällä haavaa.Helposti tuntuukin, että aina A8:n varjosta löytynyt A6 on hiipinyt entistä lähemmäksi, erityisesti kun nykyinen A6 oppi nopeassa tahdissa useimmat A8:n hienoista tempuista.Jalat pitkäksiEdustustason sedanina A8:lla on kuitenkin yksi etu pikkuveljeensä verrattuna: mukavuus. Kookkaampi kori mahdollistaa lokoisammat oltavat varsinkin takapenkkiläisille, ja todelliseen edustustarpeeseen löytyy nyt koeajettu pitkän akselivälin malli. 13 senttimetriä lisätilaa on pistetty suoraan pomo-osaston mukavuuteen. Kahdella ykkösluokan takaistuimella on hyvä miettiä niin sinfonian sovittamista kuin osakekauppojen koukeroita, kunhan ei harhaudu kyynärnojasta löytyvien säätöjen maailmaan. Ilmajousitettu A8 L ottaa tärkeän tasoeron A6:een myös alustan mukavuudessa. Terävimmät hidastetöyssyt särkevät taikamattounet, mutta muuten kuopat ja kivet ylittyvät vaivattomasti ilman turhia heilahduksia. Ohjaustuntumaa ei juurikaan ole, mutta lineaarinen ohjaus sopii kameroiden ja tutkien kanssa edustuslaivan luotsaamiseen.Moitetta ei löydy myöskään äänieristyksestä, sillä jopa polttomoottorivoimin moottoritietä ajettaessa musiikki ja podcastit soivat kirkkaasti, eikä ääntä tarvitse korottaa edes hands-free puhelussa. Audi on myös malttanut pitää muotoilijat kurissa A8:n kohdalla, joten kookas auto ei järkytä konservatiivisemmisissakaan piireissä. Selkeä kilpailuetu BMW:n 7-sarjaan verrattuna.Lippulaiva – nyt!Odotettu ja julkistuksessa jo vihjattu lataushybridimalli Audi A8 L 60 TFSI e quattro saapui osaksi mallistoa viime vuoden loppupuolella. 3,0-litrainen turboahdettu V6 tuottaa 55 TFSI -version tavoin 340 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä. Sen pariksi kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston ääreen on saatu 100 kilowatin (136 hv) ja 350 newtonmetrin sähkömoottori.Voimanlähteet vaihtelevat rooleja hienosti ja huomaamattomasti. Sähkömoottorin voimavarat riittävät 2,4 tonnia painavan auton liikuttamiseen kohtuullisesti, mutta rivakampaa kiihytyvyyttä pyydettäessä on helppo ajautua polttomoottorin käyttöalueelle. Audi ilmoittaakin sähkömoottorille kaupunkialueen 0-60 km/h kiihtyvyydeksi verkkaisen 6,9 sekuntia. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h. Tavaratilan alla sijaitseva akku on kapasiteetiltaan 14,1 kilowattituntia ja sen lataaminen onnistuu parhaimmillaan 7,4 kW (2x16A) teholla reilussa parissa tunnissa. WLTP-toimintamatkaksi yhdellä latauksella kerrotaan 46 kilometriä, vastaten toteutuneita lukemia.Tekniikka- ja teknologiaorientoituneelle Audille tilanne onkin hiukan kiusallinen: sen kruununjalokivi on kyllä etevä auto – aivan juuri nyt. Tätä lukiessasi Mercedes-Benzillä valmistaudutaan jo uuden S-sarjan esittelyyn, eikä kukaan suhtaudu edustusautoluokkaan samalla vakavuudella. Stuttgartista kantautuneet ennakkotiedot eivät nekään varmasti naurata Ingolstadtissa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi A8 L 60 TFSI e quattro tiptronic Hinta alkaen 128 243 € Koeajetun auton hinta varusteineen 169 954 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 995 cm179#;, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 100 kW (136 hv). Teho 250 kW (334 hv), 5000–6400 r/min Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 14,1 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 330 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,9 (yhd.) CO2-päästöt 66 g/km Mitat pituus 5302 mm, leveys 1945 mm, korkeus 1486 mm, akseliväli 3128 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?