24.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: Leppoisasti hybridistrategialla – Audi A8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka teknologiajohtajaksi synnytetty Audi A8 L 60 TFSI e on joutunut hiukan tinkimään kunnianhimoisista suunnitelmista, ei sähköistämiseltä vältytä edes ministeriluokassa. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus. Huonoa: sähkömoottorin voimavarat, menneet lupaukset, kilpailijat. Saksalaisvalmistajan hybridivyörytys etenee kilpakumppaneiden tavoin nyt jo ministeritasolle. Pitkän akselivälin Audi A8 L 60 TFSI e onkin taattua ja vaivatonta mukavuutta erityisesti takapenkkiläiselle. Sähköistäminen myös sopii tähän autoluokkaan erinomaisesti, mutta yllättävästi Audin ratkaisu ei aivan yllä siltä vaaditulle tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikalla eteenpäinAudi A8 esiteltiin nykymuodossaan vuonna 2017 ja tuolloin valmistaja lupaili jopa kolmannen tason “kädet pois ratista” -autonomiaa lippulaivansa kruununjalokiveksi. Toistuvien viivytysten jälkeen ruuhka-ajon automatisoivasta Traffic Jam Pilotista luovuttiin koruttomasti koronakevään muiden uutisten seassa. Audi vetosi kommenteissaan autonomista ajamista koskevan lainsäädännön ja vastuukysymysten epämääräisyyteen.Samalla D5-mallipolven A8 poikkeaa muistakin mallin perinteistä. Aiemmin mainostettu täysalumiininen korirakenne on tehnyt tilaa suurlujuusterästä, alumiinia ja muita materiaaleja yhdistelevälle rakenteelle. Myös aiemmin lippulaiva-Audin keulalla nähty komea W12-moottorityyppi loistaa vain poissaolollaan neljännen A8-polven mallistossa, ainakin tällä haavaa.Helposti tuntuukin, että aina A8:n varjosta löytynyt A6 on hiipinyt entistä lähemmäksi, erityisesti kun nykyinen A6 oppi nopeassa tahdissa useimmat A8:n hienoista tempuista.Jalat pitkäksiEdustustason sedanina A8:lla on kuitenkin yksi etu pikkuveljeensä verrattuna: mukavuus. Kookkaampi kori mahdollistaa lokoisammat oltavat varsinkin takapenkkiläisille, ja todelliseen edustustarpeeseen löytyy nyt koeajettu pitkän akselivälin malli. 13 senttimetriä lisätilaa on pistetty suoraan pomo-osaston mukavuuteen. Kahdella ykkösluokan takaistuimella on hyvä miettiä niin sinfonian sovittamista kuin osakekauppojen koukeroita, kunhan ei harhaudu kyynärnojasta löytyvien säätöjen maailmaan. Ilmajousitettu A8 L ottaa tärkeän tasoeron A6:een myös alustan mukavuudessa. Terävimmät hidastetöyssyt särkevät taikamattounet, mutta muuten kuopat ja kivet ylittyvät vaivattomasti ilman turhia heilahduksia. Ohjaustuntumaa ei juurikaan ole, mutta lineaarinen ohjaus sopii kameroiden ja tutkien kanssa edustuslaivan luotsaamiseen.Moitetta ei löydy myöskään äänieristyksestä, sillä jopa polttomoottorivoimin moottoritietä ajettaessa musiikki ja podcastit soivat kirkkaasti, eikä ääntä tarvitse korottaa edes hands-free puhelussa. Audi on myös malttanut pitää muotoilijat kurissa A8:n kohdalla, joten kookas auto ei järkytä konservatiivisemmisissakaan piireissä. Selkeä kilpailuetu BMW:n 7-sarjaan verrattuna.Lippulaiva – nyt!Odotettu ja julkistuksessa jo vihjattu lataushybridimalli Audi A8 L 60 TFSI e quattro saapui osaksi mallistoa viime vuoden loppupuolella. 3,0-litrainen turboahdettu V6 tuottaa 55 TFSI -version tavoin 340 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä. Sen pariksi kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston ääreen on saatu 100 kilowatin (136 hv) ja 350 newtonmetrin sähkömoottori.Voimanlähteet vaihtelevat rooleja hienosti ja huomaamattomasti. Sähkömoottorin voimavarat riittävät 2,4 tonnia painavan auton liikuttamiseen kohtuullisesti, mutta rivakampaa kiihytyvyyttä pyydettäessä on helppo ajautua polttomoottorin käyttöalueelle. Audi ilmoittaakin sähkömoottorille kaupunkialueen 0-60 km/h kiihtyvyydeksi verkkaisen 6,9 sekuntia. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h. Tavaratilan alla sijaitseva akku on kapasiteetiltaan 14,1 kilowattituntia ja sen lataaminen onnistuu parhaimmillaan 7,4 kW (2x16A) teholla reilussa parissa tunnissa. WLTP-toimintamatkaksi yhdellä latauksella kerrotaan 46 kilometriä, vastaten toteutuneita lukemia.Tekniikka- ja teknologiaorientoituneelle Audille tilanne onkin hiukan kiusallinen: sen kruununjalokivi on kyllä etevä auto – aivan juuri nyt. Tätä lukiessasi Mercedes-Benzillä valmistaudutaan jo uuden S-sarjan esittelyyn, eikä kukaan suhtaudu edustusautoluokkaan samalla vakavuudella. Stuttgartista kantautuneet ennakkotiedot eivät nekään varmasti naurata Ingolstadtissa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi A8 L 60 TFSI e quattro tiptronic Hinta alkaen 128 243 € Koeajetun auton hinta varusteineen 169 954 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 995 cm179#;, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 100 kW (136 hv). Teho 250 kW (334 hv), 5000–6400 r/min Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 14,1 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 330 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,9 (yhd.) CO2-päästöt 66 g/km Mitat pituus 5302 mm, leveys 1945 mm, korkeus 1486 mm, akseliväli 3128 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”