23.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LS 500h on erilainen, mutta ensiluokkainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LS 500h on auto, joka ei jätä kylmäksi – onneksi kokemuksen alla piilee ensiluokkainen auto. Hyvää: mukavuus, tilat, ajettavuus. Huonoa: ahdas tavaratila, yläkierroksilla karkea moottori, käyttöliittymät. Vaikka uusi Lexus LS 500h näyttääkin varsin radikaalilta, ei se ole mitään verrattuna enismmäisen LS400-malliin vuodelta 1989.Näin jälkikäteen se on helppo tuomita tavallisen konservatiiviseksi edustusautoksi. Oikeasti se oli varoitus. Se tuli tyhjästä, ja valtasi vailla historian taustatukea Yhdysvaltojen edustusautomarkkinat. Myöhemmät LS-sukupolvet ovat nojanneet samaan perusreseptiin, mutta yllätysmomentin puuttuessa kokemus on jäänyt pelkkään konservatiivisuuteen. LS on aina ollut mukava ja luotettava, mutta siitä on puuttunut persoonaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkoituksella erilainenNyt Lexus on herännyt nelossukupolven vuosikymmenen kestäneestä valmistusunesta. Uusi viides LS näyttää matalalta, linjakkaalta ja valmiilta jakamaan mielipiteitä.Keulamaski ja viirumaiset ajovalot vievät ajatukset heti häiriintyneen kauniiseen Lexus LC:hen, jonka perusrakenteen edustusauto jakaa. Coupé oli puutteistaan huolimatta yksi viime vuoden mielenkiintoisimpia tuttavuuksia. Rajun keulan jälkeen LS 500h:n muodot rauhoittuvat, kyljessä on juuri sopivasti pokkauksia, ettei katse ala harhailemaan 3125 millimetrisellä akselivälillä. Takaosaa hallitsevat hyvin viistosti laskeva katto, kevyet lokasuojien pullistukset. Viimeisellä puolella metrillä auto palaa aiempien edustus-Lexusten konservatiivisuuteen: takavalot ovat viimeisen päälle rauhoitettu versio LC:n jäntevistä viiruista.Sisäisiä ristiriitojaSisätilat ovat ehtaa Lexusta, mutta eivät valitettavasti LC:ssä esiteltyä puhdaslinjaista japanilaista painosta – ainakaan investoimatta vajaata 20 000 euroa lasisomisteisiin ja käsin laskostettuihin oviverhoiluihin. Materiaalit ovat laadukkaita ja viimeistely moitteetonta, mutta kokonaisuudesta puuttuu näkemys. Miksi edustusauton mittaristokyhmyn täytyy olla urheilullisen pieni, ja sen päällä törröttävät ajonvakautuksen ja peräti viiden ajotilan ohjainnupit, kun samalla lukuisat istuinten hienosäädöt on jätetty tietoviihdejärjestelmän uumeniin kömpelöllä kosketuslevyllä hallittavaksi? Vain japanilaiset voivat samaan aikaan kehittää autoon huippumonimutkaisen voimansiirron, joka yhdistää hybridijärjestelmän portaattoman voimanjakoyksikön neliportaiseen automaattivaihteistoon, mutta samaan aikaan paraatipaikalla paistavan keskinäytön karttailme on vuodelta 2008.– Minkäslainen päivitys tehdään? Käännöskukkasista huolimatta istuin säätyy monipuolisesti.Lopulta huippumukavaOnneksi Lexus palkitsee, kun käyttöliittymäkompuroinnista pääsee ylitse. Kun hierovan istuimen – oli se sitten edessä tai takana – saa säädettyä kohdalleen, on matkustusmukavuus ensiluokkainen. LS:ää valmistetaan ainoastaan pitkällä akselivälillä, ja Luxury-varustelun kasaan taittuvan etuistuimen ansiosta paraatipaikalla matkustaa Mercedes-Maybachiin verrattavassa väljyydessä. Jousitusmukavuus ja melutasokin vaikuttavat olevan ensiluokkaisella tasolla. Vain ajoittain terävimmät töyssyt tuntuvat värähdyttävän koko pyörää – tosin koeajoautossa arvostelua haittaavat erikoisen koon johdosta katumaasturimallistosta lainatut talvirenkaat. Vain yläkierroksilla äänekkäästi sisälle kantautuvan V6-moottorin karkea käyntiääni rikkoo tunnelmaa.Viihdettä takaistuimella tarjoavat arvokkaimpaan varustetasoon kuuluvat niskatukien näytöt, joihin mediaa voi syöttää Blu-Rayllä, HDMI:llä tai langattomasti Miracast-teknologialla, jota tosin Applen laitteet eivät tue, ja Androidistakin yhteensopivuus loppui 6.0-versioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto teknologian allaSe summaa paljon Lexus LS 500h:ta. Monet huipputekniset järjestelmät, kuten ajoavustimet, kamerajärjestelmät, tietoviihdejärjestelmä käyttöliittymineen, ovat kuin kymmenen vuoden takaa. Kaikki on kuitenkin paketoitu autoon, jonka ensiluokkainen mukavuus ulottuu ilmajousitukseen, joka nostaa autoa sisäänkäynnin helpottamiseksi ja korottaa turvavyön soljen kädenulottuville. Pehmeän jouheva ajettavuuskin venyy tarvittaessa kaikkeen vaivattomasta kaupunkipyörittelystä urheilulliseen mutka-ajoon. Lexus LS 500h, alkaen 139 457 euroa, ei ehkä tarjoa saksalaisten vastineiden ihastuttavaa ensivaikutelmaa, mutta he, jotka eivät liiaksi perusta tietoviihdejärjestelmien kaltaisista tekniikoista, saavat siitä alun ristiriitojen jälkeen ensiluokkaisen auton.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus LS 500h Luxury AWD Hinta alkaen 187 206 € Koeajetun auton hinta varusteineen 191 835 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 3456 cm³, 6 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto ja 4-vaihteinen automaatti, neliveto Teho 220 kW (299 hv), 6600 r/min Teho 132 kW Hybridijärjestelmän yhteisteho 264 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 5235 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 3125 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa