17.11.2021

Koeajo: Lexus NX 450h+ AWD – uuden aikakauden alku

Täysin uusi Lexus NX tuo merkin ladattavien hybridien aikaan. Nyt myös Lexuksen vanha multimediajärjestelmä saa viimein siirtyä sivuun. Hyvää: voimalinja, yleinen vaivattomuus. Huonoa: polttomoottorin äänimaailma, mittariston valikoiden käytettävyys.

Keskikokoisten katumaasturien segmentti on tärkeä monelle valmistajalle. Näin on myös japanilaisvalmistaja Lexuksen kohdalla, jonka myydyin malli Euroopassa on vuosien ajan ollut vuonna 2014 esitelty NX. Nyt on vuorossa täysin uusi toisen sukupolven Lexus NX.

Uusi Lexus NX noudattaa muotoilunsa osalta merkin nykytyyliä ja etenkin keulassa on tuttuja elementtejä isommasta RX:stä. Ilmettä hallitsee iso maski, jota reunustavat terävät ja määrätietoisen ilmeen autolle antavat ajovalot. Korkea kylkilinja puolestaan antaa autolle vankan olemuksen. Takaosassa on uutta tyyliä, uusi tekstilogo ja trendikäs takaluukun laidasta toiseen ulottuva valolista.

NX on kasvanut hillitysti. Sekä pituutta että leveyttä on tullut lisää kaksi senttiä, ja akseliväli on kasvanut kolmella sentillä. Takapenkillä on sopivasti tilaa noin 180 senttiselle matkustajalle saman mittaisen kuljettajan takana. Valitettavasti istuin on sen verran matala, että reisituki jää varsin vähäiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta tekniikkaa

Kuljettajan paikalla asiat ovat kohdallaan ja ajoasennon saa hyväksi. Ohjaamon ilme on päivittynyt merkittävästi, sillä toisen sukupolven NX esittelee Lexuksen täysin uuden multimediajärjestelmän. Vakiona 9,8-tuumainen ja paremmin varustelluissa malleissa 14-tuumainen kosketusnäyttö hallitsee keskikonsolin ilmettä. Samalla fyysisten painikkeiden määrää on karsittu merkittävästi.

Valitettavasti järjestelmän käytettävyys ei ole tyylikkään ulkonäön luomien odotusten tasolla. Järjestelmä ei esimerkiksi tarjoa mahdollisuutta jakaa näyttöä edes kahdelle sisällölle kuten navigoinnille ja radiolle. Myös mittariston käyttölogiikka on laitettu uusiksi, ja se vaatii opettelua. Ohjauspyörän painikkeet avaavat valikot HUD-näytölle, josta täytyy ensin onnistua valikoimaan oikea välilehti ja sen jälkeen haluttu sisältö. Mittariston näkymän ohjaaminen HUD:n kautta ei tunnu erityisen intuitiiviselta, mutta onneksi olennaiset asiat ovat selkeästi esillä.

Ihana vaivattomuus

Isosti uudistuneen ohjaamon lisäksi toisen sukupolven NX on Lexuksen ensimmäinen ladattava hybridi. Pellin alta löytyy 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka parina toimii kahden sähkömoottorin voimanjakoyksikkö. Lisäksi lataushybridi on aina nelivetoinen. Auton perusrakenne ja tekniikka ovat tuttuja Toyota RAV4:stä, mutta toki Lexus on hionut auton toiminnan omalle brändilleen sopivaksi.

Ja ajossa voimalinja vakuuttaa. Eteneminen on katkotonta, suorituskyky riittää vaivattomaan etenemiseen myös pelkällä sähköllä ja yli 60 kilometrin toimintamatka on moneen käyttöön riittävä. Ladatun sähkön loputtua auto toimii kuten mikä tahansa Lexuksen täyshybridi. Sähköajon hiljaisuuteen tottumisen jälkeen polttomoottorin ääni korostuu ohjaamossa, mutta tämä ainakin motivoi lataamaan autoa ahkerasti.

Myös ajettavuus on linjassa voimalinjan kanssa. Kaikki toimii vaivattomasti, eikä mikään osa-alue ärsytä, tai vaadi erityistä huomiota. Alusta tarjoaa riittävää mukavuutta, mutta auto myös tottelee tarkasti kuljettajan käskyjä vauhdikkaammassakin ajossa.

Lataushybridin lisäksi NX tulee tarjolle perinteisenä täyshybridinä ja koko malliston hinnat alkavat etuvetoisen version 55 707 eurosta. Aina nelivetoisen lataushybridin hinnat alkavat 64 072 eurosta, ja ladattavan version odotetaan olevan selkeästi suositumpi.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Lexus NX 450h+ AWD Executive

Hinta alkaen

68 101 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

71 191 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 134 kW (182 hv), takana 40 kW (54 hv).

Teho

136 kW (185 hv), 6000 r/min

Vääntö

227 Nm (3200–3700 r/min)

Vääntö

227 Nm (3200–3700 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 18,1 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW (1 x 32 A).

Toimintamatka

74 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

227 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,3 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,0 (yhd.)

CO2-päästöt

22 g/km

Mitat

pituus 4660 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2690 mm
Tavaratila: 545–1436 l
Omamassa: 1990 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat