21.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RC 300h F Sport S – järjellä tunneluokassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus-malliston pienempi coupé uudistui kevyesti. Järkipuolella kaikki on kunnossa, mutta tunnetta jää kaipaamaan. Hyvää: Näyttävä ulkonäkö, vaivaton voimalinja, taloudellisuus. Huonoa: Tunnetta puuttuu, tietoviihdejärjestelmä, ohjaus. Vahvalla kynällä piirretty kiilamainen muoto vihjaa menevyyttä. Lexus RC 300h on kestänyt aikaa hyvin, se näyttää yhä erilaiselle. Onnistuneesta muotokielestä kertoo sekin, ettei mallipäivityksen uudistuksia tahdo edes huomata.Lunttaus Lexuksen opasvihkoseen kertoo uusista ajovaloista. Ne todellakin ovat saaneet uuden, paremmin muuhun koriin ja uudistettuun maskiin istuvan muodon. Myös etupuskuria on muokattu. Takapuskurin nurkista voi löytää ilmakanavat, joiden kerrotaan vakauttavan kulkua korkeissa vauhdeissa ja parantavan ajokäytöstä ylipäänsä. Takavalojen L-muotoa on korostettu entisestään.Lexuksen antama opasvihko kertoo auton olevan aiempaakin terävämpi, mutta silti sulavampi. Ehkä tahtomattaan se tiivistää auton erinomaisesti: RC:n identiteettiä täytyy etsiä jonkin aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReissu, ei ralliautoUrheiluautona se ei toimi. Maantienopeuksien alapuolella ohjaus on etäinen ja tunnoton. Vauhdin myötä se ryhdistäytyy, mutta ei takavetoisella RC:llä lopulta tee mieli kanttailla mutkia sen enempää, kuin yllättävän kyvykkäällä etuvetoisella ES-sedanilla.Urheiluautona tarkasteltuna RC:tä rasittaa vielä ohjausta enemmän sen voimalinja. Lexuksen hybridijärjestelmä on huipputaloudellinen ja sulava, mutta sielukas se ei ole.Lexus on yrittänyt ratkaista ongelman Sport+ -ajotilan äänigeneraattorilla. Kiihdytysmölinä päättyy kaasunnostoa seuraavaan kakofoniaan, jonka hetken naurunsekaisen hämmästelyn jälkeen tulkitsimme keinotekoiseksi viestiksi pakoputkiston paukkeesta. Japanilaiset taisivat V8-ääniä googlaillessaan löytää vahingossa Dysonin V8:n Corvetten V8:n sijaan?Pitkälle matkalleSe urheiluautosta. Ei RC sellainen yritä olla, joten turha sitä on urheiluautona arvioida. Paljon paremmin se on kotonaan gran turismo -tyylisenä matka-autona. Etuistuimet ovat miellyttävät ja autossa on mukava viettää aikaa, vaikka sisätilat paljastavatkin, miten paljon Lexuksen sisätilasuunnittelu on edennyt viimevuosien aikana. Harjatun pinnan lisääminen lämmityslaitteen ja äänentoistojärjestelmän paneeleihin ei tuo autoon samaa erikoisuudentuntua, mitä esimerkiksi malliston suurempi kaksiovinen, LC, huokuu.Toki pitkällä matkalla kömpelö kosketuslevyohjattu tietoviihdejärjestelmä rasittaa eniten, mutta sen kestää. Rauhallisessa ajossa voimalinja toimii hienosti, ja kulutuskin pysyy alhaisena. Sivistyneisyys sortuu vasta suurta tehoa pyydettäessä. Silloin moottoriääni kantautuu ohjaamoon ja kuljettaja jää ihmettelemään, missä 223 hevosvoiman yhteistehon vaikutus on.AlustasäätöäValmistaja kertoo hioneensa mallipäivityksessä alustaa. Iskunvaimentimet toimivat tehokkaammin hitailla männännopeuksilla (esimerkiksi suurissa töyssyissä) ja puslat ovat aiempaa jäykemmät. Lexus kertoo myös ohjaustehostuksen saaneen hienosäätöä. Koska aiemmat kokemukset autosta ovat Suomesta talvirenkailla muutaman vuoden takaa, ja autoa ajetaan nyt Espanjassa kesärenkain, on muutosten tuomaa eroa mahdotonta sanoa. Mainittujen ohjausmoitteiden lisäksi RC tuntuu ainakin nyt ajettuna F-Sport S -painoksena hivenen turhan jämäkältä. Gran turismoon sopisi vähän lepposampikin kyyti. F-Sport S tosin poikkeaa muista versioista sähkösäätöisellä iskunvaimennuksellaan, joten kommentit pätevät vain tähän malliin.Lexus RC -malliston hinnat alkavat 54 245 eurosta, ja ajetusta F-Sport S:stä pyydetään 65 608 euroa. Lähtöhinta on kilpailijoita kovempi, mutta toisaalta varustelu on kattava. Siinä mielessä RC:n voi yhä perustella järjellä. Kyse on kuitenkin kaksiovisesta coupesta, autoluokasta jossa tunteet määräävät. Kasvojenkohotus ei tuo RC:lle suuremman LC:n vetovoimaa, enemmänkin isoveljen saapuminen toissa vuonna markkinoille on avannut silmät RC:n karismattomuudelle. Koska auton vetovoima perustuu sydämen sulattavan ulkonäön ja ajettavuuden sijaan vaivattomuuteen ja kokonaistaloudellisuuteen, saattaa RC jäädä markkinoilla ahtaalle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus RC 300h F Sport+ Hinta alkaen 65 608 € Moottori Bensiinihybridi 2494cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivaihteisto, takaveto Teho 133 kW (181 hv), 6000 r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 133 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4700 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1395 mm, akseliväli 2730 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla