21.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RC 300h F Sport S – järjellä tunneluokassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus-malliston pienempi coupé uudistui kevyesti. Järkipuolella kaikki on kunnossa, mutta tunnetta jää kaipaamaan. Hyvää: Näyttävä ulkonäkö, vaivaton voimalinja, taloudellisuus. Huonoa: Tunnetta puuttuu, tietoviihdejärjestelmä, ohjaus. Vahvalla kynällä piirretty kiilamainen muoto vihjaa menevyyttä. Lexus RC 300h on kestänyt aikaa hyvin, se näyttää yhä erilaiselle. Onnistuneesta muotokielestä kertoo sekin, ettei mallipäivityksen uudistuksia tahdo edes huomata.Lunttaus Lexuksen opasvihkoseen kertoo uusista ajovaloista. Ne todellakin ovat saaneet uuden, paremmin muuhun koriin ja uudistettuun maskiin istuvan muodon. Myös etupuskuria on muokattu. Takapuskurin nurkista voi löytää ilmakanavat, joiden kerrotaan vakauttavan kulkua korkeissa vauhdeissa ja parantavan ajokäytöstä ylipäänsä. Takavalojen L-muotoa on korostettu entisestään.Lexuksen antama opasvihko kertoo auton olevan aiempaakin terävämpi, mutta silti sulavampi. Ehkä tahtomattaan se tiivistää auton erinomaisesti: RC:n identiteettiä täytyy etsiä jonkin aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReissu, ei ralliautoUrheiluautona se ei toimi. Maantienopeuksien alapuolella ohjaus on etäinen ja tunnoton. Vauhdin myötä se ryhdistäytyy, mutta ei takavetoisella RC:llä lopulta tee mieli kanttailla mutkia sen enempää, kuin yllättävän kyvykkäällä etuvetoisella ES-sedanilla.Urheiluautona tarkasteltuna RC:tä rasittaa vielä ohjausta enemmän sen voimalinja. Lexuksen hybridijärjestelmä on huipputaloudellinen ja sulava, mutta sielukas se ei ole.Lexus on yrittänyt ratkaista ongelman Sport+ -ajotilan äänigeneraattorilla. Kiihdytysmölinä päättyy kaasunnostoa seuraavaan kakofoniaan, jonka hetken naurunsekaisen hämmästelyn jälkeen tulkitsimme keinotekoiseksi viestiksi pakoputkiston paukkeesta. Japanilaiset taisivat V8-ääniä googlaillessaan löytää vahingossa Dysonin V8:n Corvetten V8:n sijaan?Pitkälle matkalleSe urheiluautosta. Ei RC sellainen yritä olla, joten turha sitä on urheiluautona arvioida. Paljon paremmin se on kotonaan gran turismo -tyylisenä matka-autona. Etuistuimet ovat miellyttävät ja autossa on mukava viettää aikaa, vaikka sisätilat paljastavatkin, miten paljon Lexuksen sisätilasuunnittelu on edennyt viimevuosien aikana. Harjatun pinnan lisääminen lämmityslaitteen ja äänentoistojärjestelmän paneeleihin ei tuo autoon samaa erikoisuudentuntua, mitä esimerkiksi malliston suurempi kaksiovinen, LC, huokuu.Toki pitkällä matkalla kömpelö kosketuslevyohjattu tietoviihdejärjestelmä rasittaa eniten, mutta sen kestää. Rauhallisessa ajossa voimalinja toimii hienosti, ja kulutuskin pysyy alhaisena. Sivistyneisyys sortuu vasta suurta tehoa pyydettäessä. Silloin moottoriääni kantautuu ohjaamoon ja kuljettaja jää ihmettelemään, missä 223 hevosvoiman yhteistehon vaikutus on.AlustasäätöäValmistaja kertoo hioneensa mallipäivityksessä alustaa. Iskunvaimentimet toimivat tehokkaammin hitailla männännopeuksilla (esimerkiksi suurissa töyssyissä) ja puslat ovat aiempaa jäykemmät. Lexus kertoo myös ohjaustehostuksen saaneen hienosäätöä. Koska aiemmat kokemukset autosta ovat Suomesta talvirenkailla muutaman vuoden takaa, ja autoa ajetaan nyt Espanjassa kesärenkain, on muutosten tuomaa eroa mahdotonta sanoa. Mainittujen ohjausmoitteiden lisäksi RC tuntuu ainakin nyt ajettuna F-Sport S -painoksena hivenen turhan jämäkältä. Gran turismoon sopisi vähän lepposampikin kyyti. F-Sport S tosin poikkeaa muista versioista sähkösäätöisellä iskunvaimennuksellaan, joten kommentit pätevät vain tähän malliin.Lexus RC -malliston hinnat alkavat 54 245 eurosta, ja ajetusta F-Sport S:stä pyydetään 65 608 euroa. Lähtöhinta on kilpailijoita kovempi, mutta toisaalta varustelu on kattava. Siinä mielessä RC:n voi yhä perustella järjellä. Kyse on kuitenkin kaksiovisesta coupesta, autoluokasta jossa tunteet määräävät. Kasvojenkohotus ei tuo RC:lle suuremman LC:n vetovoimaa, enemmänkin isoveljen saapuminen toissa vuonna markkinoille on avannut silmät RC:n karismattomuudelle. Koska auton vetovoima perustuu sydämen sulattavan ulkonäön ja ajettavuuden sijaan vaivattomuuteen ja kokonaistaloudellisuuteen, saattaa RC jäädä markkinoilla ahtaalle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus RC 300h F Sport+ Hinta alkaen 65 608 € Moottori Bensiinihybridi 2494cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivaihteisto, takaveto Teho 133 kW (181 hv), 6000 r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 133 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4700 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1395 mm, akseliväli 2730 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella