1.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RC 300h – Hybridi V8:ia parempi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vasta hybridi saa Lexus RC -coupén parhaat puolet esiin. Hyvää: mukavuus, taloudellisuus, tilat coupéksi. Huonoa: alhainen huippunopeus, ohjaus. Rehellisesti sanottuna odotukset Lexus RC 300h:ta kohtaan eivät ole kovin korkealla. Viime syksynä koeajettu RC F 5.0 Carbon jätti ristiriitaisen vaikutelman, joten onko ekologisella hybridivaihtoehdolla mitään mahdollisuuksia? RC F:n viisilitrainen V8 oli upea moottori, joka etsi parempaa kotia. Kierroksia janoava luonne ei sopinut painavaan ja mukavaan autoon. Ajettavuudessa ei varsinaisesti ollut mitään vikaa, mutta tunnelma lässähti viimeistään yliampuvaan korisarjaan ja Carbon-varustetason paljaalla hiilikuidulla viimeisteltyihin korin osiin. Onneksi ihminen on erehtyväinen. Hybridiversio RC 300h nimittäin yllättää tyylikkyydellään. RC F -mallin ylilyönneistä on luovuttu, mutta vahvalla punaisella viimeisteltyihin linjoihin on jäänyt ripaus eksotiikkaa. Ainoastaan etuvalojen muodot vaativat tottumista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Juuret suvun eri haaroissa Lexuksen mallistossa RC sijoittuu neliovisen IS-sedanin kokoluokkaan. Coupén suorimpia kilpailijoita ovat Audi A5, BMW 4-sarja sekä viereisellä sivulla koeajettu Mercedes-Benzin C-luokan coupé. RC:n alustarakenteita on lainattu suuremmasta GS-sedanista. Juuret huomaa nopeasti siitä arvokkuudesta, millä RC tasoittaa tienpinnan töyssyjä ja kuoppia. Erityisesti huomio kiinnittyy eleettömyyteen ja äänettömyyteen. Jousitus on kohtalaisen pehmeä, mutta iskunvaimentimet kantavat painavan korin liikkeet hienosti reippaammassakin ajossa. Mukavuusalueelleen auto pääsee leppoisassa kruisailussa tai pitkässä matka-ajossa. Etuistuimet ovat huippumukavat, ja melutaso pysyy miellyttävän alhaisena moottoritienopeuksiin asti. Vain tunnoton ohjaus vaivaa matkantekoa. Sisätilat mukailevat Lexus IS:ää. Vaakasuuntaiset linjat jakavat kojelaudan selkeisiin osiin, joita leveä keskikonsoli rajaa pituussuunnassa. Tunnelma on ehdottoman japanilainen, mutta hillittyjen materiaalivalintojen ansiosta eurosilmätkin tottuvat siihen vähitellen. Viimeistelyssä ei ole sijaa moitteille. Lexuksen viihdejärjestelmää ja lisävarusteista navigaattoria ohjataan kosketuslevyllä, jonka käyttöä helpottavat kursorin liikkeistä viestivät hennot täräykset. Järjestelmän kanssa pärjää, mutta saksalaisten sulavuuteen se ei yllä. Taloudellisuus palkitsee Hybriditekniikka sopii mukavaan coupéen hämmentävän hyvin. Nelisylinterinen 2,5-litrainen bensakone yhdistettynä sähkömoottoriin ei arkiajossa tee itsestään numeroa, mutta portaattoman vaihteiston katkeamaton veto miellyttää. Itse hybridijärjestelmää ei tahdo edes huomata, ellei seuraa mittariston täyssähkötilasta kertovaa EV-merkkivaloa. Täydellä kaasulla kiihdytettäessä arvokkuus kuitenkin kärsii. Nelosmoottori ei ole karkeimmasta päästä, mutta vaihteiston vuoksi tasaisena pysyvä kierrosluku luo mielleyhtymiä luistavaan kytkimeen. On toki muistettava, etteivät kilpailijoiden karkeat nelisylinteriset diesel- tai bensiinimoottorit tarjoa yhtään sivistyneempää elämystä. Hybridijärjestelmän 223 hevosvoiman yhteisteho riittää vaivattomiin ohituksiin, mutta Saksaan matkaavien kannattaa tiedostaa vain 190 kilometriin tunnissa jäävä huippunopeus. Paljon voi kuitenkin antaa anteeksikin, sillä RC 300h:n kulutus on ilahduttavan alhainen. Talvinopeuksissa auto taittoi moottoritietä tasaisella kuuden litran keskikulutuksella, ja kaupungissa pääsi senkin alle. Taloudellisuus näkyy verotuksen kautta myös ostohinnassa. Koeajoauto edusti malliston toiseksi edullisinta tasoa, mutta vakiona ovat silti sähkösäätöiset nahkaistuimet, aktiivinen vakionopeudensäädin ja avaimeton käyttö. Oikeastaan kaikki, mitä coupén vaativaan luksustunnelmaan tarvitaan – melkoisesti vastinetta 56 000 eurolle. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus RC 300h Executive Hinta alkaen 56 684 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, takaveto. Teho 133 kW (181 hv) Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Teho , 300 Nm r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4695 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1395 mm, akseliväli 2730 mm Muu tieto Sähkömoottori Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?