1.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RC 300h – Hybridi V8:ia parempi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vasta hybridi saa Lexus RC -coupén parhaat puolet esiin. Hyvää: mukavuus, taloudellisuus, tilat coupéksi. Huonoa: alhainen huippunopeus, ohjaus. Rehellisesti sanottuna odotukset Lexus RC 300h:ta kohtaan eivät ole kovin korkealla. Viime syksynä koeajettu RC F 5.0 Carbon jätti ristiriitaisen vaikutelman, joten onko ekologisella hybridivaihtoehdolla mitään mahdollisuuksia?RC F:n viisilitrainen V8 oli upea moottori, joka etsi parempaa kotia. Kierroksia janoava luonne ei sopinut painavaan ja mukavaan autoon. Ajettavuudessa ei varsinaisesti ollut mitään vikaa, mutta tunnelma lässähti viimeistään yliampuvaan korisarjaan ja Carbon-varustetason paljaalla hiilikuidulla viimeisteltyihin korin osiin.Onneksi ihminen on erehtyväinen. Hybridiversio RC 300h nimittäin yllättää tyylikkyydellään. RC F -mallin ylilyönneistä on luovuttu, mutta vahvalla punaisella viimeisteltyihin linjoihin on jäänyt ripaus eksotiikkaa. Ainoastaan etuvalojen muodot vaativat tottumista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuuret suvun eri haaroissaLexuksen mallistossa RC sijoittuu neliovisen IS-sedanin kokoluokkaan. Coupén suorimpia kilpailijoita ovat Audi A5, BMW 4-sarja sekä viereisellä sivulla koeajettu Mercedes-Benzin C-luokan coupé.RC:n alustarakenteita on lainattu suuremmasta GS-sedanista. Juuret huomaa nopeasti siitä arvokkuudesta, millä RC tasoittaa tienpinnan töyssyjä ja kuoppia. Erityisesti huomio kiinnittyy eleettömyyteen ja äänettömyyteen. Jousitus on kohtalaisen pehmeä, mutta iskunvaimentimet kantavat painavan korin liikkeet hienosti reippaammassakin ajossa.Mukavuusalueelleen auto pääsee leppoisassa kruisailussa tai pitkässä matka-ajossa. Etuistuimet ovat huippumukavat, ja melutaso pysyy miellyttävän alhaisena moottoritienopeuksiin asti. Vain tunnoton ohjaus vaivaa matkantekoa.Sisätilat mukailevat Lexus IS:ää. Vaakasuuntaiset linjat jakavat kojelaudan selkeisiin osiin, joita leveä keskikonsoli rajaa pituussuunnassa. Tunnelma on ehdottoman japanilainen, mutta hillittyjen materiaalivalintojen ansiosta eurosilmätkin tottuvat siihen vähitellen. Viimeistelyssä ei ole sijaa moitteille.Lexuksen viihdejärjestelmää ja lisävarusteista navigaattoria ohjataan kosketuslevyllä, jonka käyttöä helpottavat kursorin liikkeistä viestivät hennot täräykset. Järjestelmän kanssa pärjää, mutta saksalaisten sulavuuteen se ei yllä.Taloudellisuus palkitseeHybriditekniikka sopii mukavaan coupéen hämmentävän hyvin. Nelisylinterinen 2,5-litrainen bensakone yhdistettynä sähkömoottoriin ei arkiajossa tee itsestään numeroa, mutta portaattoman vaihteiston katkeamaton veto miellyttää. Itse hybridijärjestelmää ei tahdo edes huomata, ellei seuraa mittariston täyssähkötilasta kertovaa EV-merkkivaloa.Täydellä kaasulla kiihdytettäessä arvokkuus kuitenkin kärsii. Nelosmoottori ei ole karkeimmasta päästä, mutta vaihteiston vuoksi tasaisena pysyvä kierrosluku luo mielleyhtymiä luistavaan kytkimeen. On toki muistettava, etteivät kilpailijoiden karkeat nelisylinteriset diesel- tai bensiinimoottorit tarjoa yhtään sivistyneempää elämystä.Hybridijärjestelmän 223 hevosvoiman yhteisteho riittää vaivattomiin ohituksiin, mutta Saksaan matkaavien kannattaa tiedostaa vain 190 kilometriin tunnissa jäävä huippunopeus.Paljon voi kuitenkin antaa anteeksikin, sillä RC 300h:n kulutus on ilahduttavan alhainen. Talvinopeuksissa auto taittoi moottoritietä tasaisella kuuden litran keskikulutuksella, ja kaupungissa pääsi senkin alle.Taloudellisuus näkyy verotuksen kautta myös ostohinnassa. Koeajoauto edusti malliston toiseksi edullisinta tasoa, mutta vakiona ovat silti sähkösäätöiset nahkaistuimet, aktiivinen vakionopeudensäädin ja avaimeton käyttö. Oikeastaan kaikki, mitä coupén vaativaan luksustunnelmaan tarvitaan – melkoisesti vastinetta 56 000 eurolle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus RC 300h Executive Hinta alkaen 56 684 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, takaveto. Teho 133 kW (181 hv) Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Teho , 300 Nm r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4695 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1395 mm, akseliväli 2730 mm Muu tieto Sähkömoottori Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?