1.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RC 300h – Hybridi V8:ia parempi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vasta hybridi saa Lexus RC -coupén parhaat puolet esiin. Hyvää: mukavuus, taloudellisuus, tilat coupéksi. Huonoa: alhainen huippunopeus, ohjaus. Rehellisesti sanottuna odotukset Lexus RC 300h:ta kohtaan eivät ole kovin korkealla. Viime syksynä koeajettu RC F 5.0 Carbon jätti ristiriitaisen vaikutelman, joten onko ekologisella hybridivaihtoehdolla mitään mahdollisuuksia? RC F:n viisilitrainen V8 oli upea moottori, joka etsi parempaa kotia. Kierroksia janoava luonne ei sopinut painavaan ja mukavaan autoon. Ajettavuudessa ei varsinaisesti ollut mitään vikaa, mutta tunnelma lässähti viimeistään yliampuvaan korisarjaan ja Carbon-varustetason paljaalla hiilikuidulla viimeisteltyihin korin osiin. Onneksi ihminen on erehtyväinen. Hybridiversio RC 300h nimittäin yllättää tyylikkyydellään. RC F -mallin ylilyönneistä on luovuttu, mutta vahvalla punaisella viimeisteltyihin linjoihin on jäänyt ripaus eksotiikkaa. Ainoastaan etuvalojen muodot vaativat tottumista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Juuret suvun eri haaroissa Lexuksen mallistossa RC sijoittuu neliovisen IS-sedanin kokoluokkaan. Coupén suorimpia kilpailijoita ovat Audi A5, BMW 4-sarja sekä viereisellä sivulla koeajettu Mercedes-Benzin C-luokan coupé. RC:n alustarakenteita on lainattu suuremmasta GS-sedanista. Juuret huomaa nopeasti siitä arvokkuudesta, millä RC tasoittaa tienpinnan töyssyjä ja kuoppia. Erityisesti huomio kiinnittyy eleettömyyteen ja äänettömyyteen. Jousitus on kohtalaisen pehmeä, mutta iskunvaimentimet kantavat painavan korin liikkeet hienosti reippaammassakin ajossa. Mukavuusalueelleen auto pääsee leppoisassa kruisailussa tai pitkässä matka-ajossa. Etuistuimet ovat huippumukavat, ja melutaso pysyy miellyttävän alhaisena moottoritienopeuksiin asti. Vain tunnoton ohjaus vaivaa matkantekoa. Sisätilat mukailevat Lexus IS:ää. Vaakasuuntaiset linjat jakavat kojelaudan selkeisiin osiin, joita leveä keskikonsoli rajaa pituussuunnassa. Tunnelma on ehdottoman japanilainen, mutta hillittyjen materiaalivalintojen ansiosta eurosilmätkin tottuvat siihen vähitellen. Viimeistelyssä ei ole sijaa moitteille. Lexuksen viihdejärjestelmää ja lisävarusteista navigaattoria ohjataan kosketuslevyllä, jonka käyttöä helpottavat kursorin liikkeistä viestivät hennot täräykset. Järjestelmän kanssa pärjää, mutta saksalaisten sulavuuteen se ei yllä. Taloudellisuus palkitsee Hybriditekniikka sopii mukavaan coupéen hämmentävän hyvin. Nelisylinterinen 2,5-litrainen bensakone yhdistettynä sähkömoottoriin ei arkiajossa tee itsestään numeroa, mutta portaattoman vaihteiston katkeamaton veto miellyttää. Itse hybridijärjestelmää ei tahdo edes huomata, ellei seuraa mittariston täyssähkötilasta kertovaa EV-merkkivaloa. Täydellä kaasulla kiihdytettäessä arvokkuus kuitenkin kärsii. Nelosmoottori ei ole karkeimmasta päästä, mutta vaihteiston vuoksi tasaisena pysyvä kierrosluku luo mielleyhtymiä luistavaan kytkimeen. On toki muistettava, etteivät kilpailijoiden karkeat nelisylinteriset diesel- tai bensiinimoottorit tarjoa yhtään sivistyneempää elämystä. Hybridijärjestelmän 223 hevosvoiman yhteisteho riittää vaivattomiin ohituksiin, mutta Saksaan matkaavien kannattaa tiedostaa vain 190 kilometriin tunnissa jäävä huippunopeus. Paljon voi kuitenkin antaa anteeksikin, sillä RC 300h:n kulutus on ilahduttavan alhainen. Talvinopeuksissa auto taittoi moottoritietä tasaisella kuuden litran keskikulutuksella, ja kaupungissa pääsi senkin alle. Taloudellisuus näkyy verotuksen kautta myös ostohinnassa. Koeajoauto edusti malliston toiseksi edullisinta tasoa, mutta vakiona ovat silti sähkösäätöiset nahkaistuimet, aktiivinen vakionopeudensäädin ja avaimeton käyttö. Oikeastaan kaikki, mitä coupén vaativaan luksustunnelmaan tarvitaan – melkoisesti vastinetta 56 000 eurolle. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus RC 300h Executive Hinta alkaen 56 684 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, takaveto. Teho 133 kW (181 hv) Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Teho , 300 Nm r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4695 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1395 mm, akseliväli 2730 mm Muu tieto Sähkömoottori Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan