1.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RC 300h – Hybridi V8:ia parempi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vasta hybridi saa Lexus RC -coupén parhaat puolet esiin. Hyvää: mukavuus, taloudellisuus, tilat coupéksi. Huonoa: alhainen huippunopeus, ohjaus. Rehellisesti sanottuna odotukset Lexus RC 300h:ta kohtaan eivät ole kovin korkealla. Viime syksynä koeajettu RC F 5.0 Carbon jätti ristiriitaisen vaikutelman, joten onko ekologisella hybridivaihtoehdolla mitään mahdollisuuksia?RC F:n viisilitrainen V8 oli upea moottori, joka etsi parempaa kotia. Kierroksia janoava luonne ei sopinut painavaan ja mukavaan autoon. Ajettavuudessa ei varsinaisesti ollut mitään vikaa, mutta tunnelma lässähti viimeistään yliampuvaan korisarjaan ja Carbon-varustetason paljaalla hiilikuidulla viimeisteltyihin korin osiin.Onneksi ihminen on erehtyväinen. Hybridiversio RC 300h nimittäin yllättää tyylikkyydellään. RC F -mallin ylilyönneistä on luovuttu, mutta vahvalla punaisella viimeisteltyihin linjoihin on jäänyt ripaus eksotiikkaa. Ainoastaan etuvalojen muodot vaativat tottumista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuuret suvun eri haaroissaLexuksen mallistossa RC sijoittuu neliovisen IS-sedanin kokoluokkaan. Coupén suorimpia kilpailijoita ovat Audi A5, BMW 4-sarja sekä viereisellä sivulla koeajettu Mercedes-Benzin C-luokan coupé.RC:n alustarakenteita on lainattu suuremmasta GS-sedanista. Juuret huomaa nopeasti siitä arvokkuudesta, millä RC tasoittaa tienpinnan töyssyjä ja kuoppia. Erityisesti huomio kiinnittyy eleettömyyteen ja äänettömyyteen. Jousitus on kohtalaisen pehmeä, mutta iskunvaimentimet kantavat painavan korin liikkeet hienosti reippaammassakin ajossa.Mukavuusalueelleen auto pääsee leppoisassa kruisailussa tai pitkässä matka-ajossa. Etuistuimet ovat huippumukavat, ja melutaso pysyy miellyttävän alhaisena moottoritienopeuksiin asti. Vain tunnoton ohjaus vaivaa matkantekoa.Sisätilat mukailevat Lexus IS:ää. Vaakasuuntaiset linjat jakavat kojelaudan selkeisiin osiin, joita leveä keskikonsoli rajaa pituussuunnassa. Tunnelma on ehdottoman japanilainen, mutta hillittyjen materiaalivalintojen ansiosta eurosilmätkin tottuvat siihen vähitellen. Viimeistelyssä ei ole sijaa moitteille.Lexuksen viihdejärjestelmää ja lisävarusteista navigaattoria ohjataan kosketuslevyllä, jonka käyttöä helpottavat kursorin liikkeistä viestivät hennot täräykset. Järjestelmän kanssa pärjää, mutta saksalaisten sulavuuteen se ei yllä.Taloudellisuus palkitseeHybriditekniikka sopii mukavaan coupéen hämmentävän hyvin. Nelisylinterinen 2,5-litrainen bensakone yhdistettynä sähkömoottoriin ei arkiajossa tee itsestään numeroa, mutta portaattoman vaihteiston katkeamaton veto miellyttää. Itse hybridijärjestelmää ei tahdo edes huomata, ellei seuraa mittariston täyssähkötilasta kertovaa EV-merkkivaloa.Täydellä kaasulla kiihdytettäessä arvokkuus kuitenkin kärsii. Nelosmoottori ei ole karkeimmasta päästä, mutta vaihteiston vuoksi tasaisena pysyvä kierrosluku luo mielleyhtymiä luistavaan kytkimeen. On toki muistettava, etteivät kilpailijoiden karkeat nelisylinteriset diesel- tai bensiinimoottorit tarjoa yhtään sivistyneempää elämystä.Hybridijärjestelmän 223 hevosvoiman yhteisteho riittää vaivattomiin ohituksiin, mutta Saksaan matkaavien kannattaa tiedostaa vain 190 kilometriin tunnissa jäävä huippunopeus.Paljon voi kuitenkin antaa anteeksikin, sillä RC 300h:n kulutus on ilahduttavan alhainen. Talvinopeuksissa auto taittoi moottoritietä tasaisella kuuden litran keskikulutuksella, ja kaupungissa pääsi senkin alle.Taloudellisuus näkyy verotuksen kautta myös ostohinnassa. Koeajoauto edusti malliston toiseksi edullisinta tasoa, mutta vakiona ovat silti sähkösäätöiset nahkaistuimet, aktiivinen vakionopeudensäädin ja avaimeton käyttö. Oikeastaan kaikki, mitä coupén vaativaan luksustunnelmaan tarvitaan – melkoisesti vastinetta 56 000 eurolle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus RC 300h Executive Hinta alkaen 56 684 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, takaveto. Teho 133 kW (181 hv) Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Teho , 300 Nm r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4695 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1395 mm, akseliväli 2730 mm Muu tieto Sähkömoottori Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – persoonallinen oma itsensä 24.1.2025 Koeajo Koeajo: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on edullinen vaihtoehto niille joita pienet puutteet ei haittaa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa