10.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: maasturimpi maasturi – Škoda Kodiaq Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eikö SUV-autosi näytä tarpeeksi maastomaiselta? Škoda Kodiaq Scout paikkaa puutteen. Hyvää: sisätilat, ajettavuus, ajoasento, toimiva puheenvahvistusjärjestelmä. Huonoa: vaihteiston laiska reagointi. Erikokoiset katumaasturit valtaavat jatkuvasti alaa perinteisiltä perheautoilta. Niinpä on luonnollista, että myös vahvemmin teemoitetut varustetasot leviävät pikkuhiljaa korkeampiin kulkupeleihin. Ääritapauksena tässä trendissä on Škoda Kodiaq Scout, suuren SUV-mallin maastohenkisempi painos.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuovia ja metalliaKatumaasturin ja maastomeikin yhdistelmä saattaa kuulostaa päälle liimatulta, mutta jos somisteet, kuten etu- ja takapuskurien alle sijoitetut hopeanharmaat ”alleajosuojat” miellyttävät silmää, eipä niistä haittaakaan ole. Scoutin sivupeilien kotelot jakavat saman hopeisen sävyn, ja 19 tuuman vanteetkin ovat mallille tyypilliset. Auton alta löytyy myös ihan käytännön katetta, sillä Scoutissa on vakiona niin kutsuttu huonon tien paketti, mikä merkitsee parempaa suojausta moottorille, vaihteistolle, takatukivarsille, jarruvaijereille sekä jarru- ja polttoaineputkille. Muihin Kodiaqeihin tämän paketin saa 265 euron lisähintaan, plus mallikohtaiset verot päälle.Scout asettuu kuuden varustetason joukossa ylempään päähän – kalleimmasta positiosta pitää edelleen kiinni loistelias Exclusive. Tarjolla on kaksi bensiini- ja dieselmoottoria, mutta voimansiirtopuoli on esivalittu: Scout on teemaan sopivasti aina nelivetoinen, ja myös automaattivaihteinen.Kehut kertauksenaSisustuksessa ei erityisiä näkyviä Scout-lisiä ole – lukuun ottamatta tietynlaisia kynnyslistoja etuoviaukoissa sekä alcantara-osanahkaverhoilua istuimissa.Niinpä tähän yhteyteen sopivat samat kehut mitkä olemme jo maininneet aiemmassa vastaavalla tekniikalla toteutetun Kodiaqin koeajossa auto on vaivaton ajettava, tilava, mukava ja edustava, ja etenemisen eleettömyys vaikuttaa vain korostuvan, mitä huonommaksi talvikeli muuttuu.Lisänä mainitsisimme oikeastaan vain kaksoiskytkinvaihteiston liiallisen ekohenkisyyden: kaasua pitää painaa yllättävän syvälle, jotta pienempi pykälä menisi viimeinkin sisään. Onneksi dieselin käyntiäänen vaihteleminen ei sentään rasita korvia. Karhu kaiuttimistaSe, mikä varasti koeajotiimimme huomion joksikin aikaa kokonaan, ei sinänsä liittynyt Scout-varustetasoon. Miltei kaikissa Kodiaqeissa on nimittäin vakiona In Car Communication -järjestelmä, joka nappaa mikrofonilla etumatkustajien äänet ja välittää ne sähköisesti vahvistettuina kaiuttimien kautta takamatkustajien korviin. Ei enää aivan uunituore, mutta erinomainen oivallus – ja kaiken lisäksi varsin käyttökelpoinen sellainen. Kodiaqinhan saa myös seitsenpaikkaisena, jollainen koeajoautommekin oli – tällöin kuskille ja ”peräkontissa” istuvalle jälkikasvulle kertyy tunnetusti kommunikointivaikeuksia.Puheenvahvistusta voi säätää kosketusnäytöstä kymmenportaisesti. Kun ääni on saatu riittävälle voimakkuudelle ja peruskomennot takariville jaettua, voikin siirtyä järjestelmän hupipuoleen – asteittain lisää volumea ja Alaskassa elelevän kodiakinkarhun murinaa matkimaan. Mitäpä sitä ei tekisi autossa viihtymisen eteen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.skoda.fi/kodiaq Škoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG A Hinta alkaen 53 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 900 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster