10.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: maasturimpi maasturi – Škoda Kodiaq Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eikö SUV-autosi näytä tarpeeksi maastomaiselta? Škoda Kodiaq Scout paikkaa puutteen. Hyvää: sisätilat, ajettavuus, ajoasento, toimiva puheenvahvistusjärjestelmä. Huonoa: vaihteiston laiska reagointi. Erikokoiset katumaasturit valtaavat jatkuvasti alaa perinteisiltä perheautoilta. Niinpä on luonnollista, että myös vahvemmin teemoitetut varustetasot leviävät pikkuhiljaa korkeampiin kulkupeleihin. Ääritapauksena tässä trendissä on Škoda Kodiaq Scout, suuren SUV-mallin maastohenkisempi painos.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuovia ja metalliaKatumaasturin ja maastomeikin yhdistelmä saattaa kuulostaa päälle liimatulta, mutta jos somisteet, kuten etu- ja takapuskurien alle sijoitetut hopeanharmaat ”alleajosuojat” miellyttävät silmää, eipä niistä haittaakaan ole. Scoutin sivupeilien kotelot jakavat saman hopeisen sävyn, ja 19 tuuman vanteetkin ovat mallille tyypilliset. Auton alta löytyy myös ihan käytännön katetta, sillä Scoutissa on vakiona niin kutsuttu huonon tien paketti, mikä merkitsee parempaa suojausta moottorille, vaihteistolle, takatukivarsille, jarruvaijereille sekä jarru- ja polttoaineputkille. Muihin Kodiaqeihin tämän paketin saa 265 euron lisähintaan, plus mallikohtaiset verot päälle.Scout asettuu kuuden varustetason joukossa ylempään päähän – kalleimmasta positiosta pitää edelleen kiinni loistelias Exclusive. Tarjolla on kaksi bensiini- ja dieselmoottoria, mutta voimansiirtopuoli on esivalittu: Scout on teemaan sopivasti aina nelivetoinen, ja myös automaattivaihteinen.Kehut kertauksenaSisustuksessa ei erityisiä näkyviä Scout-lisiä ole – lukuun ottamatta tietynlaisia kynnyslistoja etuoviaukoissa sekä alcantara-osanahkaverhoilua istuimissa.Niinpä tähän yhteyteen sopivat samat kehut mitkä olemme jo maininneet aiemmassa vastaavalla tekniikalla toteutetun Kodiaqin koeajossa auto on vaivaton ajettava, tilava, mukava ja edustava, ja etenemisen eleettömyys vaikuttaa vain korostuvan, mitä huonommaksi talvikeli muuttuu.Lisänä mainitsisimme oikeastaan vain kaksoiskytkinvaihteiston liiallisen ekohenkisyyden: kaasua pitää painaa yllättävän syvälle, jotta pienempi pykälä menisi viimeinkin sisään. Onneksi dieselin käyntiäänen vaihteleminen ei sentään rasita korvia. Karhu kaiuttimistaSe, mikä varasti koeajotiimimme huomion joksikin aikaa kokonaan, ei sinänsä liittynyt Scout-varustetasoon. Miltei kaikissa Kodiaqeissa on nimittäin vakiona In Car Communication -järjestelmä, joka nappaa mikrofonilla etumatkustajien äänet ja välittää ne sähköisesti vahvistettuina kaiuttimien kautta takamatkustajien korviin. Ei enää aivan uunituore, mutta erinomainen oivallus – ja kaiken lisäksi varsin käyttökelpoinen sellainen. Kodiaqinhan saa myös seitsenpaikkaisena, jollainen koeajoautommekin oli – tällöin kuskille ja ”peräkontissa” istuvalle jälkikasvulle kertyy tunnetusti kommunikointivaikeuksia.Puheenvahvistusta voi säätää kosketusnäytöstä kymmenportaisesti. Kun ääni on saatu riittävälle voimakkuudelle ja peruskomennot takariville jaettua, voikin siirtyä järjestelmän hupipuoleen – asteittain lisää volumea ja Alaskassa elelevän kodiakinkarhun murinaa matkimaan. Mitäpä sitä ei tekisi autossa viihtymisen eteen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.skoda.fi/kodiaq Škoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG A Hinta alkaen 53 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 900 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa