3.11.2018

Koeajo: Mahtivaunu varakkaille – Audi Q8

Audi Q8

Uusi Audi Q8 on huikea paketti voimaa ja ajettavuutta tyylikkäästi viimeisteltynä. Hyvää: moottori, neliveto, ajettavuus, äänettömyys, viimeistely. Huonoa: takapään muotoilu, kosketusnäytön tuntuma, hukattu tavaratila, hinta.

Uusi Audi Q8 kolmilitraisella ja kuusisylinterisellä dieselmoottorilla on aika huikea paketti voimaa, ajettavuutta ja kykyjä. Voimaa on liki 290 hevosvoimaa ja sitä tarvitaankin kookkaan auton liikutteluun. Vääntöä on muhkeasti: 600 newtonmetrin verran. Moottorin äänimaailma hivelee korvia, muttei juuri matkustamon kuulu.

Audi Q8

Voima välittyy tiehen erinomaisen jouhevan automaattivaihteiston ja monissa aiemmissakin Audeissa päteväksi koetellun nelivedon kautta. Miellyttävän ajettavuuden kruunaavat selkeä ohjaustuntuma ja lisävarusteinen mukautuva ilmajousitus.

Hiilidioksidipäästöt ovat voimaan ja kokoon nähden maltilliset, mutta silti 222 grammaa kilometrillä (WLTP).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rahalla saa paljon

Autolla on hintaa tolkuttomasti, mutta kyllä rahatukolla saa autoakin. Audi Q8:n vakiovarustelu on erittäin kattava.

Rahalla saa myös mukavuutta ja ylellistä ilmettä: nahka hellii, äänieristetyt sivulasit vaimentavat ajomelua, selkeä digitaalinen mittaristo näyttää hyvältä ja erinomaiset istuimet säätyvät sähköisesti.

Suurikokoisen kosketusnäytön käyttö ärsyttää ajoittain, oikeaa painallusvoimaa saa hakea ja näytön pinta tuhraantuu ikävästi näpelöinnistä. Navigoitavan osoitteen kirjoittaminen kirjain kerrallaan sormenpäällä käy yllättävän kätevästi.

Kömpelö ja ketterä

Onnistunut muotoilu on pitkälti makukysymys. Omaan makuun jyhkeä keula ja sivuprofiili miellyttävät silmää, mutta katseen lipuessa perää kohti muuttuu mieli. Takaa auto näyttää vain kolhon kookkaalta.

Audi Q8

Saa olla eri mieltä.

Tavaratilaa on toki kuutisensataa litraa, mutta silti vähemmän kuin ulkoa katsottuna voisi kuvitella. Takaistuimilla on ruhtinaallisen väljät matkustustilat.

Liki viisimetrisellä autolla on akseliväliä kolme metriä. Se on kokonsa vuoksi sekä kömpelö että ketterä.

Kookas ja painava auto on todella vakaa ajettava, ja erittäin vaivaton kumppani matka-ajoon. Auto pysyy valitulla ajolinjalla kuin juna.

Autossa oleva lisävarusteinen nelipyöräohjaus antaa kuskille luottamusta nojata kaarteisiin. Ja kääntyy auto tiukoissa liikenneympyröissä kokoonsa nähden aika ketterästi.

Kaupungissa katumaasturin viikkailu katusokkelikoissa on ajoittain tuskaista: tuntuu, ettei auto mahdu millään kadunvarren pysäköintilokosiin. Selkeät kameranäkymät, pysäköintitutkat sekä tunnokas ja riittävästi tehostettu ohjaus auttavat ja tekevät työnsä kiitettävästi.

Koeajoauto on varustettu matka-ajoon mukavuutta tuovalla Tour-paketilla (lisävarusteena 3 421 e), johon kuuluvat mukautuva vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella, törmäyksenestoavustin, kaistaltapoistumisvaroitin, hätäjarrutusavustin, taloudellisuusavustin ja kääntymisavustin.

Moni ruksannee lisävarustelistalta 2 200 euron City-teknologiapaketin, joka tarkoittaa kaupunkiajossa turvaa tuovia poikittaisliikenteestä varoittavaa avustinta, kaistanvaihtoavustinta sekä poistumisvaroitinta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: www.audi.fi/q8

Audi Q8 3.0 V6 TDI 210 kW Quattro Tiptronic

Hinta alkaen

134 850 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

157 247 €

Moottori

Dieselmoottori 2 967cm³, 6 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

210 kW (286 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

600 Nm (2250–3250 r/min)

Vääntö

600 Nm (2250–3250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,3 s

Huippunopeus

245 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

222 g/km

Mitat

pituus 4986 mm, leveys 1995 mm, korkeus 1705 mm, akseliväli 2995 mm

Muu tieto

Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 800/750 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia