26.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: mainettaan parempi – Ford Ecosport ST-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään päivitetty Ford Ecosport on yllättävän miellyttävä, myös sporttisempana ST-Line -painoksena. Hyvää: etuistuimet, jouheat hallintalaitteet, näppärät ulkomitat, kilpailijoista poikkeava olemus. Huonoa: näkyvyys etuviistoon, takaistuimen polvitilat. Ford Ecosport, sinisen ovaalimerkin pienin katumaasturi, omaa varsin monivivahteisen kehityshistorian, kuten jo talvisessa ensikoeajossa kerroimme. Kesärengaskelien tullen oli aika ottaa autosta jatkotyypit, tällä kertaa hieman menevämmällä ST-Line -varustelulla sekä astetta voimakkaammalla moottorilla. ST-Line kohottaa Ecosportin hankintahintaa reilut 1 200 euroa seuraavaksi edullisempaan eli Titanium-varustetasoon verrattuna. Vastineeksi saa varsin runsaasti tilpehööriä, kuten mustat etusäleiköt ja mustan katon pilareineen sekä kattokaiteineen, helmalevikkeet sekä tuumaa suuremmat 17” kevytmetallivanteet – mutta myös hyötytavaraa, kuten urheilullisemman jousituksen ja parkkitutkan taakse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nyt nelivetonakin Sisällä autossa havaitsee niin ikään ST-Line -eroavaisuuksia, sillä ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi ja seisontajarrun kahva ovat saaneet nahkaverhoiluunsa punaiset tikkaukset. Istuimissakin osa kankaasta on korvattu nahalla. Moottorivaihtoehtoja on Titaniumin tapaan tarjolla kolme, nyt koeajetun yksilitraisen 140-hevosvoimaisen bensakoneen lisäksi saman voimanlähteen 125-heppainen versio. Ensin mainittu on aina manuaalivaihteinen, jälkimmäinen automaatti. Ja laajenipa valikoima keväällä myös manuaalivaihteisella ja nelivetoisella, 1,5-litraisella 125 hv:n dieselmallilla. Sen sijaan bensamallit vetävät aina edestä. Pahnanpohjimmaisena on lisäksi 125-heppaisen bensamallin riisutumpi Trend-manuaaliversio. Lyhyt korkealla Ecosport poikkeaa luokkansa yleisestä suuntauksesta, sillä se on segmenttinsä lyhyin auto vain karvan päälle neljän metrin kokonaispituudellaan. Myös maavaraa, kuten maasturimaista habitusta muutenkin, esiintyy keskivertoa runsaammin. Jyhkeyttä löytyy tuntoaistinkin perusteella, sillä ovenkahva ja seuraavana kosketusvuorossa oleva ohjauspyörän kehä ovat paksuntukevaa sorttia. Sama jatkuu istuimessa, joka on muotoiltu muhkeaksi ja mukavaksi. Pitkällä kuljettajalla pitkittäissäätövara tosin kolahtaa nykyautojen yleisestä suuntauksesta poiketen tappiin, mutta riittää juuri. Myös portaallinen selkänojan säätö aiheuttaa ajoasennon etsijälle omat kompromissinsa. Sinänsä selkeää ja varsin näyttävääkin kojelautaa sävyttävät pienet ergonomian epäkohdat. Kylläkin hyvällä grafiikalla toteutettu kosketusnäyttö saisi olla paremmin kuskin ulottuvilla, lämmityslaitteen säätimet on jätetty turhan alas ja ratista löytyvien vakionopeudensäätimen nappuloiden muotoilua voisi vielä hioa. Valmiin tuntuinen Kaupunkiajoon startattaessa havaitsee välittömästi kauas eteen sijoitetut A-pilarit, jotka pikkuisista sivuikkunoistaan huolimatta jättävät melkoiset katveet etuviistoon. Sitä vastoin hallintalaitteet tuntuvat oikeinkin hyviltä. Ohjaus on luonnollinen, vaihteet lopsahtavat napakasti ja moottori vetää alakierroksilta täyteläisesti. Kone on myös käyntiääneltään hyvin hiljaista sorttia, eikä melutaso muutenkaan rasita – etenkin auton kokoluokka huomioon ottaen. Niinpä Ecosport on jopa moottoritienopeuksissa yllättävän vakaa ja miellyttävä matkakumppani. Maasturimaisuudesta kielii vain hieman hypähtelevä ja keinahteleva kulku, johon tottuu nopeasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Persoonallinen perä Takaistuimen polvitiloissa auton lyhyys tuntuu kaikkein selvimmin, sillä pitkä henkilö ei enää oikein mahdu toisen samanmittaisen taakse ilman molempien mittavia kompromisseja. Sitä omintakeisemmaksi tilaratkaisut muuttuvat, mitä taemmas autossa edetään. Näkyvin poikkeavuus massasta on ”tallinovityyppinen” eli vasemmasta reunastaan saranoitu takaluukku, joka saattaa aluksi tuntua turhalta kikkailulta. Hetken jälkeen alkaa kuitenkin löytää monia hyviäkin puolia. Toisin kuin tavanomaisessa ylös aukeavassa luukussa, pitkän kuormaajan ei tarvitse varoa päätään, ja lapset pystyvät aukomaan ja sulkemaan luukkua vaivatta. Eikä kosketusvaaraa matalan autotallin kattoonkaan synny. Taskuparkissa, tai kun auto on peruutettu seinää vasten, Ecosportin luukku on tietysti tilaa vievänä epäkäytännöllisempi, mutta kaupan pihoilla tai parkkihalleissa tätäkään ongelmaa ei yleensä ole, kun auto ajetaan ruutuun keula edellä. Myös muunneltavuus on toteutettu persoonallisesti. Laajennus tapahtuu kahdessa erisuuruisessa osassa ilman suksiluukkua, ja alas käännetyt selkänojat vaikuttaisivat alkuun jäävän varsinaiseen tavaratilaan nähden varsin vinoon asentoon. Vaan eipä hätää, sillä myös säädettävä tavaratilan välipohja asettuu tarvittaessa samaan kulmaan, joten häiritseviä kynnyksiä ei sittenkään synny, eikä nostokynnystäkään jää piirun vertaa. Vain irrotettava hattuhylly on kovin kevytrakenteinen. Massasta erottuva Juuri nämä tilaratkaisut, yhdessä maasturimaisten ja kompaktien ulkomittojen kanssa, tekevät Ecosportista luokassaan erottuvan kulkuneuvon. Erottuvuutta toki tarvitaan, sillä kaikkein kompaktimpien katumaasturien joukossa ostajien mieltymyksistä tappelee yli kaksikymmentä enemmän tai vähemmän tuoretta automallia. Tässä kisassa ei tietysti haittaa, että Ecosportin perusominaisuudet ovat yllättävänkin hyvin kohdallaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Ford Ecosport ST-Line 1.0 Ecoboost 140 hv M6 Hinta alkaen 24 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 022 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 180 Nm (1500–5000 r/min) Vääntö 180 Nm (1500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4096 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2519 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe