26.5.2018

Koeajo: mainettaan parempi – Ford Ecosport ST-Line

Ford Ecosport

Pitkään päivitetty Ford Ecosport on yllättävän miellyttävä, myös sporttisempana ST-Line -painoksena. Hyvää: etuistuimet, jouheat hallintalaitteet, näppärät ulkomitat, kilpailijoista poikkeava olemus. Huonoa: näkyvyys etuviistoon, takaistuimen polvitilat.

Ford Ecosport, sinisen ovaalimerkin pienin katumaasturi, omaa varsin monivivahteisen kehityshistorian, kuten jo talvisessa ensikoeajossa kerroimme. Kesärengaskelien tullen oli aika ottaa autosta jatkotyypit, tällä kertaa hieman menevämmällä ST-Line -varustelulla sekä astetta voimakkaammalla moottorilla.

Ford Ecosport

ST-Line kohottaa Ecosportin hankintahintaa reilut 1 200 euroa seuraavaksi edullisempaan eli Titanium-varustetasoon verrattuna. Vastineeksi saa varsin runsaasti tilpehööriä, kuten mustat etusäleiköt ja mustan katon pilareineen sekä kattokaiteineen, helmalevikkeet sekä tuumaa suuremmat 17” kevytmetallivanteet – mutta myös hyötytavaraa, kuten urheilullisemman jousituksen ja parkkitutkan taakse.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nyt nelivetonakin

Sisällä autossa havaitsee niin ikään ST-Line -eroavaisuuksia, sillä ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi ja seisontajarrun kahva ovat saaneet nahkaverhoiluunsa punaiset tikkaukset. Istuimissakin osa kankaasta on korvattu nahalla.

Ford Ecosport

Moottorivaihtoehtoja on Titaniumin tapaan tarjolla kolme, nyt koeajetun yksilitraisen 140-hevosvoimaisen bensakoneen lisäksi saman voimanlähteen 125-heppainen versio. Ensin mainittu on aina manuaalivaihteinen, jälkimmäinen automaatti.

Ja laajenipa valikoima keväällä myös manuaalivaihteisella ja nelivetoisella, 1,5-litraisella 125 hv:n dieselmallilla. Sen sijaan bensamallit vetävät aina edestä. Pahnanpohjimmaisena on lisäksi 125-heppaisen bensamallin riisutumpi Trend-manuaaliversio.

Ford Ecosport

Lyhyt korkealla

Ecosport poikkeaa luokkansa yleisestä suuntauksesta, sillä se on segmenttinsä lyhyin auto vain karvan päälle neljän metrin kokonaispituudellaan. Myös maavaraa, kuten maasturimaista habitusta muutenkin, esiintyy keskivertoa runsaammin.

Ford Ecosport

Jyhkeyttä löytyy tuntoaistinkin perusteella, sillä ovenkahva ja seuraavana kosketusvuorossa oleva ohjauspyörän kehä ovat paksuntukevaa sorttia. Sama jatkuu istuimessa, joka on muotoiltu muhkeaksi ja mukavaksi.

Pitkällä kuljettajalla pitkittäissäätövara tosin kolahtaa nykyautojen yleisestä suuntauksesta poiketen tappiin, mutta riittää juuri. Myös portaallinen selkänojan säätö aiheuttaa ajoasennon etsijälle omat kompromissinsa.

Ford Ecosport

Sinänsä selkeää ja varsin näyttävääkin kojelautaa sävyttävät pienet ergonomian epäkohdat. Kylläkin hyvällä grafiikalla toteutettu kosketusnäyttö saisi olla paremmin kuskin ulottuvilla, lämmityslaitteen säätimet on jätetty turhan alas ja ratista löytyvien vakionopeudensäätimen nappuloiden muotoilua voisi vielä hioa.

Ford Ecosport

Valmiin tuntuinen

Kaupunkiajoon startattaessa havaitsee välittömästi kauas eteen sijoitetut A-pilarit, jotka pikkuisista sivuikkunoistaan huolimatta jättävät melkoiset katveet etuviistoon.

Sitä vastoin hallintalaitteet tuntuvat oikeinkin hyviltä. Ohjaus on luonnollinen, vaihteet lopsahtavat napakasti ja moottori vetää alakierroksilta täyteläisesti. Kone on myös käyntiääneltään hyvin hiljaista sorttia, eikä melutaso muutenkaan rasita – etenkin auton kokoluokka huomioon ottaen.

Ford Ecosport

Niinpä Ecosport on jopa moottoritienopeuksissa yllättävän vakaa ja miellyttävä matkakumppani. Maasturimaisuudesta kielii vain hieman hypähtelevä ja keinahteleva kulku, johon tottuu nopeasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Persoonallinen perä

Takaistuimen polvitiloissa auton lyhyys tuntuu kaikkein selvimmin, sillä pitkä henkilö ei enää oikein mahdu toisen samanmittaisen taakse ilman molempien mittavia kompromisseja.

Sitä omintakeisemmaksi tilaratkaisut muuttuvat, mitä taemmas autossa edetään. Näkyvin poikkeavuus massasta on ”tallinovityyppinen” eli vasemmasta reunastaan saranoitu takaluukku, joka saattaa aluksi tuntua turhalta kikkailulta.

Ford Ecosport

Hetken jälkeen alkaa kuitenkin löytää monia hyviäkin puolia. Toisin kuin tavanomaisessa ylös aukeavassa luukussa, pitkän kuormaajan ei tarvitse varoa päätään, ja lapset pystyvät aukomaan ja sulkemaan luukkua vaivatta. Eikä kosketusvaaraa matalan autotallin kattoonkaan synny.

Taskuparkissa, tai kun auto on peruutettu seinää vasten, Ecosportin luukku on tietysti tilaa vievänä epäkäytännöllisempi, mutta kaupan pihoilla tai parkkihalleissa tätäkään ongelmaa ei yleensä ole, kun auto ajetaan ruutuun keula edellä.

Ford Ecosport

Myös muunneltavuus on toteutettu persoonallisesti. Laajennus tapahtuu kahdessa erisuuruisessa osassa ilman suksiluukkua, ja alas käännetyt selkänojat vaikuttaisivat alkuun jäävän varsinaiseen tavaratilaan nähden varsin vinoon asentoon.

Vaan eipä hätää, sillä myös säädettävä tavaratilan välipohja asettuu tarvittaessa samaan kulmaan, joten häiritseviä kynnyksiä ei sittenkään synny, eikä nostokynnystäkään jää piirun vertaa. Vain irrotettava hattuhylly on kovin kevytrakenteinen.

Ford Ecosport

Massasta erottuva

Juuri nämä tilaratkaisut, yhdessä maasturimaisten ja kompaktien ulkomittojen kanssa, tekevät Ecosportista luokassaan erottuvan kulkuneuvon.

Erottuvuutta toki tarvitaan, sillä kaikkein kompaktimpien katumaasturien joukossa ostajien mieltymyksistä tappelee yli kaksikymmentä enemmän tai vähemmän tuoretta automallia. Tässä kisassa ei tietysti haittaa, että Ecosportin perusominaisuudet ovat yllättävänkin hyvin kohdallaan.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov

Ford Ecosport ST-Line 1.0 Ecoboost 140 hv M6

Hinta alkaen

24 288 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

27 022 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

103 kW (140 hv), 6000 r/min

Vääntö

180 Nm (1500–5000 r/min)

Vääntö

180 Nm (1500–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,8 s

Huippunopeus

188 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4096 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2519 mm

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat