19.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: maltillisesti uudistunut – Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-3 on uudistunut varsin maltillisesti. Hyvää: etuistuin, kulutus, ajettavuus, viimeistely. Huonoa: takatilat, äänieristys, varustetason hinta, näkyvyys taakse. Merkittävin Mazda CX-3:n uutuus on kolmos-Mazdaan tuotu G-Vectoring Control. Sanahirviö tarkoittaa järjestelmää, joka lupaa tasaisempaa kulkua kaarteissa ja huonossa säässä hienosäätämällä moottorin vääntömomenttia. Esimerkiksi mutkaan saavuttaessa järjestelmä vähentää vääntöä, jotta etupyörillä olisi parempi pito. Vastaavasti mutkasta poistuttaessa vääntö voidaan palauttaa normaalitasolle. Lupauksissa on siis tarkemmin kuljettajan aikomuksia vastaava ajolinja ja vähemmän turhaa ohjauksen hienosäätöä suorallakin tiellä. Samalla auton kulku rauhoittuu ja matkustamon kallistelut vähenevät. Koeajossa eroa aiempaan on vaikea todentaa, kun rinnalla ei ole verrokkiautona edellismallia. Yhtä kaikki ajettavuudeltaan Mazda CX-3 yltää yli autoluokkansa keskitason – olipa alla suora moottoritie tai mutkainen Ruotsinpyhtään maisemia halkova maalaistie. Ohjaus on perushyvä. Tuntuma tanakoituu moottoritiellä, mutta alemmissa nopeuksissa tuntuma käy epämääräisemmäksi. Kaikkineen ajettavuus on hyvällä tolalla. Auto käyttäytyy luontevasti, kaupunkiajossa jopa ketterästi. Pysäköintikään ei ketteryyden puolesta tuota ylenmäärin vaivaa. Näkyvyys takaviistoon on kehnohko, eikä matala takaikkuna sekään avaa kovin avaria näkymiä. Peruutuskamera on tähän automalliin aivan omiaan, ja säästäneen turhilta peltikolhuilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää puhtia Moottorissa on tehoa 120 hevosvoimaa, mutta aika ajoin ajokokemus on puhditon. Moottorin voimavaroja saa koetella ja huudattaa kierroksia jo taajama-ajossakin, ohituskiihdytyksistä puhumattakaan. Luvattu keskikulutus on alle kuusi litraa satasella, maantieajossa hitusen alle viisi litraa, ja kaupunkiajossa 7,3 litraa – käytännön koeajossa auton keskikulutus oli hitusen alle lupausten. Moottorin käyntiäänet tulevat liki, sillä ne kuuluvat häiritsevästi matkustamoon. Äänieristys ylipäätään jättää toivomisen varaa, sillä maantieajossa tuulen suhinat ja rengasäänet kantavat sisälle asti. Osansa äänimaailmalla on 18-tuumaisilla renkailla, jotka eivät välttämättä olisi ajomukavuutta arvostavan valinta – näyttävyyttä kookas rengaskoko toki tuo. Ulkoa kookas Hienoista uutta on keulailmeessä, joka on viirumaisempien ajovaloumpioiden vuoksi edellismallia hyökkäävämpi. Uutta ovat myös lämmitettävä ohjauspyörä sekä sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin muistitoiminnolla. Autoluokaltaan CX-3 on pieni katumaasturi, mutta auto osaa myös hämätä. Kauempaa katsottuna pysäköintipaikalla odottava auto näyttää ulkoa kookkaammalta kuin se todellisuudessa onkaan. Jo takakonttiin vilkaisu kertoo missä mennään. Tavaratila on lyhyt ja kooltaan niukahko. Matkustamon koko käy todeksi, kun 185-senttinen asettuu matkustajaksi samanmittaisen kuljettajan taakse. Matalahko istuma-asento nostaa polvia ja ne lähes tapaavat etuistuimen selkänojaan. Pääntilaakaan ei takana ole liikaa, sillä autosta ulos käydessä saa olla nöyränä, jottei kallo kolahda karmiin. Keskikotelo on niin kookas, ettei takana keskellä istuisi mielikseen edes lyhyitä ajomatkoja. Kuskilla kaikki hyvin Kuljettajan valtakunnassa sitä vastoin ovat asiat hyvällä tolalla. Kaikki kytkimet ovat käsillä ja mittaristonäkymä on selkeä. Keskikonsolin pyörökytkin on erinomaisen kätevä ja napakkatoiminen. Kojelautaan istutettu näyttö tosin on altis ikävillä näkemistä haittaaville heijasteluille. Ohjauspyörä säätyy riittävästi, joten ajoasento löytyy kätevästi. Etuistuimessakaan ei ole hammasteltavaa: sivutukea on riittämiin ja nahka hellii. Istuimen säätövarat ovat hyvät. Sähkösäätöisyys on jo perusedellytys varustetason yläpään autossa. Sisäilme on kaikkineen hieman muovinen tyyriin varustelutasonkin huomioiden, mutta varsin viimeistelty. Mazda CX-3:n Luxury Plus -koeajoautolla on hintaa liki 31 000 euroa. Mazdan katumaasturia mielivän kannattaa katsella myös CX-5:n suuntaan, sillä samalla rahasummalla on tarjolla jo isovelikin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.mazda.fi/2017-mazda-cx-3/ Mazda CX-3 Skyactiv-G Luxury Plus 2.0 6AT Hinta alkaen 30 868 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe