19.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: maltillisesti uudistunut – Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-3 on uudistunut varsin maltillisesti. Hyvää: etuistuin, kulutus, ajettavuus, viimeistely. Huonoa: takatilat, äänieristys, varustetason hinta, näkyvyys taakse. Merkittävin Mazda CX-3:n uutuus on kolmos-Mazdaan tuotu G-Vectoring Control. Sanahirviö tarkoittaa järjestelmää, joka lupaa tasaisempaa kulkua kaarteissa ja huonossa säässä hienosäätämällä moottorin vääntömomenttia.Esimerkiksi mutkaan saavuttaessa järjestelmä vähentää vääntöä, jotta etupyörillä olisi parempi pito. Vastaavasti mutkasta poistuttaessa vääntö voidaan palauttaa normaalitasolle. Lupauksissa on siis tarkemmin kuljettajan aikomuksia vastaava ajolinja ja vähemmän turhaa ohjauksen hienosäätöä suorallakin tiellä. Samalla auton kulku rauhoittuu ja matkustamon kallistelut vähenevät.Koeajossa eroa aiempaan on vaikea todentaa, kun rinnalla ei ole verrokkiautona edellismallia. Yhtä kaikki ajettavuudeltaan Mazda CX-3 yltää yli autoluokkansa keskitason – olipa alla suora moottoritie tai mutkainen Ruotsinpyhtään maisemia halkova maalaistie.Ohjaus on perushyvä. Tuntuma tanakoituu moottoritiellä, mutta alemmissa nopeuksissa tuntuma käy epämääräisemmäksi. Kaikkineen ajettavuus on hyvällä tolalla. Auto käyttäytyy luontevasti, kaupunkiajossa jopa ketterästi. Pysäköintikään ei ketteryyden puolesta tuota ylenmäärin vaivaa. Näkyvyys takaviistoon on kehnohko, eikä matala takaikkuna sekään avaa kovin avaria näkymiä. Peruutuskamera on tähän automalliin aivan omiaan, ja säästäneen turhilta peltikolhuilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää puhtiaMoottorissa on tehoa 120 hevosvoimaa, mutta aika ajoin ajokokemus on puhditon. Moottorin voimavaroja saa koetella ja huudattaa kierroksia jo taajama-ajossakin, ohituskiihdytyksistä puhumattakaan.Luvattu keskikulutus on alle kuusi litraa satasella, maantieajossa hitusen alle viisi litraa, ja kaupunkiajossa 7,3 litraa – käytännön koeajossa auton keskikulutus oli hitusen alle lupausten.Moottorin käyntiäänet tulevat liki, sillä ne kuuluvat häiritsevästi matkustamoon. Äänieristys ylipäätään jättää toivomisen varaa, sillä maantieajossa tuulen suhinat ja rengasäänet kantavat sisälle asti. Osansa äänimaailmalla on 18-tuumaisilla renkailla, jotka eivät välttämättä olisi ajomukavuutta arvostavan valinta – näyttävyyttä kookas rengaskoko toki tuo.Ulkoa kookasHienoista uutta on keulailmeessä, joka on viirumaisempien ajovaloumpioiden vuoksi edellismallia hyökkäävämpi. Uutta ovat myös lämmitettävä ohjauspyörä sekä sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin muistitoiminnolla.Autoluokaltaan CX-3 on pieni katumaasturi, mutta auto osaa myös hämätä. Kauempaa katsottuna pysäköintipaikalla odottava auto näyttää ulkoa kookkaammalta kuin se todellisuudessa onkaan.Jo takakonttiin vilkaisu kertoo missä mennään. Tavaratila on lyhyt ja kooltaan niukahko.Matkustamon koko käy todeksi, kun 185-senttinen asettuu matkustajaksi samanmittaisen kuljettajan taakse. Matalahko istuma-asento nostaa polvia ja ne lähes tapaavat etuistuimen selkänojaan. Pääntilaakaan ei takana ole liikaa, sillä autosta ulos käydessä saa olla nöyränä, jottei kallo kolahda karmiin.Keskikotelo on niin kookas, ettei takana keskellä istuisi mielikseen edes lyhyitä ajomatkoja.Kuskilla kaikki hyvinKuljettajan valtakunnassa sitä vastoin ovat asiat hyvällä tolalla. Kaikki kytkimet ovat käsillä ja mittaristonäkymä on selkeä. Keskikonsolin pyörökytkin on erinomaisen kätevä ja napakkatoiminen.Kojelautaan istutettu näyttö tosin on altis ikävillä näkemistä haittaaville heijasteluille. Ohjauspyörä säätyy riittävästi, joten ajoasento löytyy kätevästi.Etuistuimessakaan ei ole hammasteltavaa: sivutukea on riittämiin ja nahka hellii. Istuimen säätövarat ovat hyvät. Sähkösäätöisyys on jo perusedellytys varustetason yläpään autossa.Sisäilme on kaikkineen hieman muovinen tyyriin varustelutasonkin huomioiden, mutta varsin viimeistelty.Mazda CX-3:n Luxury Plus -koeajoautolla on hintaa liki 31 000 euroa. Mazdan katumaasturia mielivän kannattaa katsella myös CX-5:n suuntaan, sillä samalla rahasummalla on tarjolla jo isovelikin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mazda.fi/2017-mazda-cx-3/ Mazda CX-3 Skyactiv-G Luxury Plus 2.0 6AT Hinta alkaen 30 868 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.7.2025 Ajoneuvot Koripalloilija Mikael Jantunen ja Opel Suomi yhteistyöhön 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 4.7.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Helkama X – kaikenlaisille kuskeille 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 7.7.2025 Moottoripyörät Koeajo BMW R 1300 RT – matkasohva tarjoaa maksimaalista mukavuutta 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen