19.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: maltillisesti uudistunut – Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-3 on uudistunut varsin maltillisesti. Hyvää: etuistuin, kulutus, ajettavuus, viimeistely. Huonoa: takatilat, äänieristys, varustetason hinta, näkyvyys taakse. Merkittävin Mazda CX-3:n uutuus on kolmos-Mazdaan tuotu G-Vectoring Control. Sanahirviö tarkoittaa järjestelmää, joka lupaa tasaisempaa kulkua kaarteissa ja huonossa säässä hienosäätämällä moottorin vääntömomenttia.Esimerkiksi mutkaan saavuttaessa järjestelmä vähentää vääntöä, jotta etupyörillä olisi parempi pito. Vastaavasti mutkasta poistuttaessa vääntö voidaan palauttaa normaalitasolle. Lupauksissa on siis tarkemmin kuljettajan aikomuksia vastaava ajolinja ja vähemmän turhaa ohjauksen hienosäätöä suorallakin tiellä. Samalla auton kulku rauhoittuu ja matkustamon kallistelut vähenevät.Koeajossa eroa aiempaan on vaikea todentaa, kun rinnalla ei ole verrokkiautona edellismallia. Yhtä kaikki ajettavuudeltaan Mazda CX-3 yltää yli autoluokkansa keskitason – olipa alla suora moottoritie tai mutkainen Ruotsinpyhtään maisemia halkova maalaistie.Ohjaus on perushyvä. Tuntuma tanakoituu moottoritiellä, mutta alemmissa nopeuksissa tuntuma käy epämääräisemmäksi. Kaikkineen ajettavuus on hyvällä tolalla. Auto käyttäytyy luontevasti, kaupunkiajossa jopa ketterästi. Pysäköintikään ei ketteryyden puolesta tuota ylenmäärin vaivaa. Näkyvyys takaviistoon on kehnohko, eikä matala takaikkuna sekään avaa kovin avaria näkymiä. Peruutuskamera on tähän automalliin aivan omiaan, ja säästäneen turhilta peltikolhuilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää puhtiaMoottorissa on tehoa 120 hevosvoimaa, mutta aika ajoin ajokokemus on puhditon. Moottorin voimavaroja saa koetella ja huudattaa kierroksia jo taajama-ajossakin, ohituskiihdytyksistä puhumattakaan.Luvattu keskikulutus on alle kuusi litraa satasella, maantieajossa hitusen alle viisi litraa, ja kaupunkiajossa 7,3 litraa – käytännön koeajossa auton keskikulutus oli hitusen alle lupausten.Moottorin käyntiäänet tulevat liki, sillä ne kuuluvat häiritsevästi matkustamoon. Äänieristys ylipäätään jättää toivomisen varaa, sillä maantieajossa tuulen suhinat ja rengasäänet kantavat sisälle asti. Osansa äänimaailmalla on 18-tuumaisilla renkailla, jotka eivät välttämättä olisi ajomukavuutta arvostavan valinta – näyttävyyttä kookas rengaskoko toki tuo.Ulkoa kookasHienoista uutta on keulailmeessä, joka on viirumaisempien ajovaloumpioiden vuoksi edellismallia hyökkäävämpi. Uutta ovat myös lämmitettävä ohjauspyörä sekä sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin muistitoiminnolla.Autoluokaltaan CX-3 on pieni katumaasturi, mutta auto osaa myös hämätä. Kauempaa katsottuna pysäköintipaikalla odottava auto näyttää ulkoa kookkaammalta kuin se todellisuudessa onkaan.Jo takakonttiin vilkaisu kertoo missä mennään. Tavaratila on lyhyt ja kooltaan niukahko.Matkustamon koko käy todeksi, kun 185-senttinen asettuu matkustajaksi samanmittaisen kuljettajan taakse. Matalahko istuma-asento nostaa polvia ja ne lähes tapaavat etuistuimen selkänojaan. Pääntilaakaan ei takana ole liikaa, sillä autosta ulos käydessä saa olla nöyränä, jottei kallo kolahda karmiin.Keskikotelo on niin kookas, ettei takana keskellä istuisi mielikseen edes lyhyitä ajomatkoja.Kuskilla kaikki hyvinKuljettajan valtakunnassa sitä vastoin ovat asiat hyvällä tolalla. Kaikki kytkimet ovat käsillä ja mittaristonäkymä on selkeä. Keskikonsolin pyörökytkin on erinomaisen kätevä ja napakkatoiminen.Kojelautaan istutettu näyttö tosin on altis ikävillä näkemistä haittaaville heijasteluille. Ohjauspyörä säätyy riittävästi, joten ajoasento löytyy kätevästi.Etuistuimessakaan ei ole hammasteltavaa: sivutukea on riittämiin ja nahka hellii. Istuimen säätövarat ovat hyvät. Sähkösäätöisyys on jo perusedellytys varustetason yläpään autossa.Sisäilme on kaikkineen hieman muovinen tyyriin varustelutasonkin huomioiden, mutta varsin viimeistelty.Mazda CX-3:n Luxury Plus -koeajoautolla on hintaa liki 31 000 euroa. Mazdan katumaasturia mielivän kannattaa katsella myös CX-5:n suuntaan, sillä samalla rahasummalla on tarjolla jo isovelikin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mazda.fi/2017-mazda-cx-3/ Mazda CX-3 Skyactiv-G Luxury Plus 2.0 6AT Hinta alkaen 30 868 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti