23.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Levante 3.0 V6 Diesel on Italian ensimmäinen luksusmaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Levante on kelpo maasturi, mutta onko siinä ainesta Maseratiksi? Hyvää: ajettavuus, etu- ja takatilat, melutaso Huonoa: tavaratila, sieluttomuus dieselinä Luksus on nykyisin korkeaa ja nelivetoista, eivätkä perinteisten merkkien maasturit enää järkytä mieltä, ei edes Maserati Levante.Maseratille auto on välttämätön. Kovatasoisessa luokassa auton mielenkiintoa nostaa sen kotimaa. Italialaisilla kun ei ole aiempia luksusmaastureita, jos anekdooteiksi laskettavat Rambo-Lambo LM002 ja Rayton Fissore Magnum unohdetaan.Maseratin ei tarvinnut aloittaa suunnittelua tyhjästä. Levanten kehitys aloitettiin Jeep Grand Cherokeen pohjalle, mutta lopulta auto suunniteltiin Ghiblin ja Quattroporten perusrakenteelle – tai näin Maserati kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehtyä sukunäköäAtraimen koristama maski ja tuimat ajovalot tuovat sukunäköä, mutta pyöreiden pokkausten korostama perä näyttää raskaalta. Eleganttien italialaislinjojen sijaan maseratimaisuus varmistetaan tuntomerkein: lokasuojia koristavat kolme ilma-aukkoa ja kojetaulun keskellä sijaitsee analoginen kello.Laveasti varustellun koeajoauton sisäpintoja koristaa kauniisti tikattu nahka, mutta kokonaisuus tuntuu tavalliselle. Osasyy on vahvasti Jeepiltä ja Chrysleriltä tuoksahtavassa kosketusnäytössä ja katkaisimissa, eikä mittaristokaan hengi Maseratin alkuvuosien kilpailuhistoriaa tai 1970-luvun taitteen superautoja.Maserati ei ole antaneet hurjan 2 205 kilon omamassan kampittaa ajettavuutta. Keulapellit ovat alumiinia, samoin etuapurunko. Vastaavasti akku on sijoitettu tavaratilaan, jotta suuri paino saataisiin jaettua tasaisesti akseleille.Vaivaton ajettavaLiukkaalla talvikelillä Levante ei pääse näyttämään kynsiään mutka-ajossa, mutta arkihaasteet se selvittää hienosti. Vakiovarusteinen ilmajousitus tarjoaa ristiriitaisen kokemuksen: suuret heitot auto ylittää vaimeasti keinahdellen, mutta pienet epätasaisuudet kantautuvat takapuoleen. Koeajoautoa vaivasi kevyt renkaiden täristys, joka lienee pelkkä tasapainotusongelma – tosin Moottorin tietojen mukaan sama ongelma vaivasi toistakin autoyksilöä.Maseratin melutaso on kitkarenkain matka-ajossa erinomaisen miellyttävä, mutta täyskiihdytyksissä ohjaamoon kantautuva dieselin karkeus palauttaa maanpinnalle.Kolmen metrin akseliväli näkyy neljälle aikuiselle leppoisina tiloina, mutta tavaratila ansaitsisi kehuja vain urheiluautossa.Italian kaipuuMaseratin ensimmäiseksi luksusmaasturiksi Levante on kypsä suoritus. Ainot rasittavuudet liittyvät pieniin ergonomiapuutteisiin. Levantessa on Ghiblin tavoin vaihteensiirto, jolla peruutusvaihdetta saa välillä hakea P:n ja N:n kautta. Toinen ongelma ovat kosketusnäytöltä löytyvät istuinlämmityksen kytkimet – ratkaisu ei naurata, kun alkusarjan auton näyttö päättää sammua -7 asteen pakkasessa ylikuumenemiseen vedoten!Jos keksitte kosketusnäytön symbolijärjestyksen logiikan, kertokaa ihmeessä meillekin.Onneksi, mutta myös valitettavasti, ergonomiapuutteet ovat Levanten italialaisin anti. Logoista ja nahasta huolimatta auto ei tunnu Maseratilta. Kun yön pimeys hävittää nahkaverhoilun tikkaukset, voisi dieselin raksutuksen ja keskinkertaisen ohjauksen ääressä kuvitella ajavansa juuri Grand Cherokeeta – ohjauspyörän monitoimiviiksikin muistuttaa Jeepin ja Chryslerin aiemmasta liitosta Mercedes-Benzin kanssa.Ehkä tilanne korjaantuisi bensiinimoottorilla: tarjolla on turboahdetun V6:n 275 ja 430 hevosvoimaiset versiot. Kaikki mallit ovat automaattivaihteisia, ja voima välitetään Maseratin takapainotteisen Q4-nelivetojärjestelmän kautta. Levanten taka-akselilta löytyy mekaaninen luistonrajoitin, mutta taustalla ovat enemmän urheilulliset kuin maastolliset syyt. Alennusvaihteistoa tai muuta maastovarustusta Levantesta ei löydy.Maaston sijaan Levante on tarkoitettu lähinnä hiekkaisille mökkiteille. Sen suurimmilla markkina-alueella etenemiseen liittyvät haasteet rajoittuvat liikenneruuhkiin. Perinteisten Yhdysvaltojen markkinoiden lisäksi Levantella haetaan jalansijaa idästä – siihen vihjaa jo auton nimi Levante: itään puhaltava tuuli.Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi