22.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 2 Hybrid – keisarin lainavaatteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutut muodot, mutta Mazdan logo keulassa. Mazda 2 Hybrid -mallissa ei ole logoa lukuunottamatta mitään omaa, vaan kaikki on täysin lainattua. Hyvää: pieni kulutus, mukava voimalinja, ketteryys. Huonoa: lievä rauhattomuus nopeuksissa, tietoviihdejärjestelmä. Hetkinen, tässä uudessa Mazda 2 Hybrid -mallissa on jotain hyvin tuttua? Auton ennestään hyvin tutut muodot, mutta Mazdan logo keulalla.Kyllä, Mazda 2 Hybrid on Mazdan logot saanut Toyota Yaris Hybrid, joka on tuttu automalli jo parin vuoden takaa, siksi auton muodot ovat ennestään tutut. Mazda 2 Hybrid on japanilaisvalmistajan ensimmäinen täyshybridi Euroopassa ja sen tekniikka on kokonaan hankittu Toyotalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaajaa yhteistyötä Toyotan kanssaMikäpä siinä, miksi keksiä pyörää uudelleen, varsinkin, jos pyörä on osattu keksiä ja kehittää laadukkaaksi tuotteeksi. Toyota Yaris on muun muassa pokannut Vuoden auto Euroopassa 2021 -palkinnon. Mazdalla tätä asiaa ei häpeillä yhtään, vaan päinvastoin: Mazdan lehdistötiedotteessakin sanotaan avoimesti, että Toyota Yaris on myyntitilastojen ykkönen ja nyt tämä vaihtoehto pystytään tarjoamaan myös Mazdana.Mazda valitsi vuosia sitten tien, jossa se lähtee voimakkaasti kehittämään polttomoottoritekniikkaansa. Hybrideihin ei pistetty niinkään paukkuja ja Toyotalta lainatulla tekniikalla tuodaan koko Euroopan mallistoon ensimmäinen hybridi. Ostamalla hybriditekniikan luotettavalta valmistajalta eli Toyotalta, on hyvä testata, kuinka tällainen uppoaa Mazdan asiakkaisiin. Toki Mazdan ja Toyotan yhteistyö ei jää pelkästään Mazda 2 Hybridiin, sillä nämä kaksi japanilaisvalmistajaa ovat syventäneet yhteistyötä jo vuodesta 2015 alkaen. Tuotteita sekä kehitetään että valmistetaan yhdessä.Vaivaton kaupunkiautoMutta mikä Mazda 2 Hybrid sitten on autojaan?Se on pikkuautoluokkaan menevä, erittäin kompakti, ketterä kulkija ennen kaikkea kaupunkilliikenteeseen.Pienen kokonsa vuoksi sillä on mukava puikkelehtia liikennevirrassa, ja 1,5-litraisen, 68-kilowattisen (92 hv) bensiinimoottorin ja 59-kilowattisen (80 hv) sähkömoottorin kombo on erittäin miellyttävä kaikissa olosuhteissa. Moottoritienopeuksiin kiihdytettäessä bensiinimoottori parkaisee aika äänekkäästi, mutta kun kierrokset kiihdytyksen jälkeen laskevat, ajo on leppoisaa.Voimalinja kehittää yhteensä tehoa 85 kilowattia (116 hv). Se liikuttaa kevyttä autoa kiitettävästi, eikä Mazdalla jää jalkoihin. Mazdan voimalinjalla ajo on todella vaivatonta ja mukavaa – mukavuutta lisää ennen kaikkea myös portaaton hybridivoimansiirto.Ohjaamossa hallintalaitteet ovat selkeillä paikoillaan, eivätkä vaadi sen enempää opiskelua. Kojelaudan päällä komeilevassa näytössä oleva tietoviihdejärjestelmä on Toyotan peruja ja se on jo usean vuoden ajan ollut yksinkertaisen vanha. Tietoviihdejärjestelmässä on Apple CarPlay ja Android Auto -valmiudet, jonka ansiosta järjestelmän käytettävyys paranee jonkun verran.Hybridijärjestelmä toimii hienostiKuljettajan paikalla on miellyttävä istua. Keskimmäisen Agile-varustetason istuinten ruutukuosi sopii hyvin auton ohjaamoon. Kuljettajan istuimen mitat ja säädöt ovat ainakin keskimittaiselle suomalaismiehelle passelit: ne tarjoavat riittävästi tukea joka suunnasta.Ohjauspyörässä on sporttinen tuntuma niin visuaalisesti kuin fyysisestikin ja siinä olevat painikkeet ovat mukavia käyttää. Ohjaustuntuma on pikkuautomainen, hieman vasteeton. Kovemmissa nopeuksissa autossa tuntuu myös pientä rauhattomuutta, mutta pitää muistaa, että tämä auto on tehty pääasiassa kaupunkiliikenteeseen, hitaisiin nopeuksiin ja lyhyille matkoille – vaikka sillä pystyy tekemään pidempiäkin matkoja, menosta ei tule puuduttavaa.Toyota on tehnyt hybridijärjestelmiä jo neljännesvuosisadan, ja tämä osaaminen ja varmuus näkyy myös Mazda 2 Hybridin toiminnassa – se ei vaadi käyttäjältään mitään erityishuomioita, sen kun ajaa vaan.Hybridijärjestelmä antaa luonnollisesti enemmän hyötyä kaupunkiolosuhteissa hitaammassa ajossa – mitä suurempia nopeuksia Mazdalla ajetaan, sitä enemmän polttomoottori on käynnissä. Mutta hybridijärjestelmä toimii tässä autossa ja antaa myös erinomaisesti sitä hyötyä, mitä sillä myös haetaan, pienempää polttoaineen kulutusta ja myös vaivattomampaa ajoa.Koeajon aikana mittariston ilmoittaman mukaan autolla päästiin monta kertaa kaupunkiliikenteessä jopa yli 70 prosentin EV-ajosuhteeseen, parhaimmillaan yli 80 prosenttiin. Ajosta yli 70 prosenttia tapahtui sähköjärjestelmän voimin ja lopussa 30 prosentissa polttomoottori osallistui toimintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienellä kulutuksellaWLPT-mittaustavan mukainen yhdistetty kulutus Mazda 2 Hybridille on 3,8 litraa. Koeajossa olleelle autolle ei tehty sen tarkempaa kulutusmittausta, mutta autolla ajettiin reilu 400 kilometriä pääkaupunkiseudulla, myös kehäteillä korkeampia nopeuksia. Viikon ajon jälkeen autoon tankattiin noin 17 litraa bensiiniä. Kulutus normaalissa ajossa oli reipas neljä litraa bensiiniä sadalle, joten on täysin mahdollista, että WLTP-kulutukseen on mahdollista päästä.Kokonaisuutena Mazda 2 Hybrid on ehdottoman tasapainoinen omassa kokoluokassaan. Toyotana tämä automalli on myyntitilastojen kärkipaikkansa ansainnut, joten Mazdalla on tehty viisaita päätöksiä varustaa auto omilla logoillaan.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda 2 Hybrid 1.5 Agile Comfort + Safety -paketein Hinta alkaen 21 156 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 031 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 490 cm³ 3 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Sähkömoottori 59 kW (80 hv). Teho polttomoottori: 68 kW (92 hv hv), 5 500 r/min Vääntö 120 Nm (3 600–4 800 r/min) Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,8 (yhd.) CO2-päästöt 87 g/km Mitat pituus 3 940 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 500 mm, akseliväli 2 560 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 450 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja