18.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Hatchback – Komea ja vaivaton perheauto saa odottamaan syksyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3:n keskiössä on ihminen, ei sen ympärillä oleva tekniikka. Silti juuri tekniikka saa odottamaan syksyä, jolloin auto saa vallankumouksellisen uutuusmoottorin. Hyvää: Ulkonäkö, laatuvaikutelma, ergonomia, vaivattomuus. Huonoa: Yläkierroksilla ponneton moottori, jäykkä alusta. Uuden Mazda 3:n perusajatus ihastuttaa: keskiössä on ihminen, ei hieno tekniikka. Käytännössä se tarkoittaa ärsykkeiden kitkemistä ja olennaiseen keskittymistä. Pyrkimys on luontevaan, vaivattomaan ja mahdollisimman miellyttävään ajokokemukseen. Tehtaan edustajat vertaavat uutuudellaan ajamista vielä joillekin nykyihmisistä luontaiseen kävelyyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki alkaa rauhallisuudestaVäitteiden tueksi Mazda kertoo hioneensa ajoasentoa, parantaneensa äänieristystä ja muokanneensa ohjaamoa luontevammaksi ja yhdenmukaisemmaksi. Kytkinten toimintaan ja kirjasinvalintoihin on panostettu, samoin mittariston luettavuuteen sekä tietoviihdejärjestelmän valikoihin ja näytön sijoitukseen. Huomiota on kiinnitetty siihen, milloin auton on parasta ilmoittaa jostakin seikasta piippauksella ja milloin tekstillä.Jos autoa vertaa kotimaahansa, voisi Mazdan sanoa pyrkineen enemmän seesteiseen teeseremoniaan kuin ärsykemaksimia hakevaan arcade-pelihalliin.Ottakaa oppia, Saksa ja ItaliaPyrkimyksenä ei suinkaan ole tylsyys ja harmaus: Mazdan säihkyvään punaiseen viimeistelty viisiovinen pystyperä näyttää luonnossa upealle. Kuvissa C-pilarin muodot näyttävät massiivisilta, mutta silmin veistoksellinen muoto toimii – pysäytetty hetki ei näytä valon leikkiä kaksoiskaarevalla pinnalla.Vahvat ja pelkistetyt päälinjat viimeistellään arvokkaan tyylikkäin yksityiskohdin, kuten viirumaisin valoin. Mazda voisi aivan hyvin olla Alfa Romeo – ja näitä muotoja moni italialainen epäilemättä kahdehtii. Huomion japanilaisauto saanee myös Stuttgartissa: Mercedes-Benz puhuu paljon pelkistämisen maksimoinnista, mutta Mazda näyttää, miten uusi A-sarja olisi kannattanut muotoilla.Jos pystyperä katveita aiheuttavine C-pilareineen näyttää liian rajulta, tarjoaa Mazda vaihtoehdoksi kesällä maahan saapuvaa sedania. Tyylikäs sekin, mutta huomattavasti konservatiivisempi.Selkeän siistiMazdan sisätilat ovat japanilaisautoa parhaimmillaan. Linjat ovat yksinkertaisen pelkistettyjä, ja materiaalit ja kirjasimet yhdenmukaisia. Kaikki esillä oleva on viimeistelty laadukkaasti, halvempia materiaaleja löytää vasta paikoista, joihin harvemmin tulee katsottua.Keskimittainen saa loistavan ajoasennon, ja ohjauspyöräkin säätyy nyt reilusti: säätövara on kasvanut edeltäjään nähden senttimetrin kumpaankin suuntaan. Ensikoeajossa tarjolla on vain kalleimman Luxury-varustetason tuomia sähkösäätöisiä istuimia, mutta ajoasennon kannalta tärkeä istuinosan kallistussäätö on onneksi Mazdassa vakiovaruste. Valmistaja tekee muutoinkin istuimesta suuren numeron: koko auton kerrotaan välittävän liikkeensä luontevasti kuljettajan lantioon asti uuden istuimen kautta, ja selkänojan muotoilu tukee rangan luontaista S-muotoa. Väitteisiin voi vastata vain toteamalla, ettei istuimissa huomannut parin tunnin yhtämittaisella ajamisella ainakaan mitään valittamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettajalle tehtyMazdan uusi ohjauspyörä ilahduttaa: sen kehä ja puolat ovat juuri sopivan paksut. Kämmenet kietoutuvat luontevasti sen ympärille. Kehän läpi näkee uuden mittariston, jonka keskellä on 7-tuumainen näyttö. Multimediashown sijaan näyttö keskittyy oleellisuuksiin, ja ympäröivät analogiset mittarit ovat selkeitä. Mazda tarjoaa jo perusmallissa selkeää heijastusnäyttöä, aiempi taittuva muovilevy on historiaa.Sukupolvenvaihdos on tuonut myös uuden tietoviihdejärjestelmän. 8,8-tuumainen järjestelmä noudattaa muun auton tyyliä: järjestelmä ei ole huomion alttari, vaan keskittyy palvelemaan kuljettajaa. Toiminnoista löytyy luonnollisesti myös Apple CarPlay ja AndroidAuto.Vaikka Mazda pyrkiikin häivyttämään teknologian taustalle, ei se johdu sen vähyydestä: jo perusmalli tarjoaa kattavan aktiivisen turvavarustelun ja mukautuvan vakionopeudensäätimen.Vaivaton, siinä seSitten se tärkein: ajettavuus. Mazdan puheiden perusteella kolmosesta ei suinkaan ole kehitetty urheiluautoa, vaan kuljettajien sydämet tahdotaan sulattaa vaivattomuudella. Kieltämättä helppoudessa on onnistuttu: hallintalaitteita leimaa yhdenmukaisuus ja luonnollisuus. Kuljettaja tuntee heti olevansa kotona. Ohjaukseen ei kiinnitä huomiota: sen vaste ja välitys ovat luonnollisia. Sama pätee kaasu- ja jarrupolkimeen, joista jälkimmäisen jämäkkyys herättää heti luottamusta.Moitteillekin on sijaa: 18-tuumaisten pyörien välittämät tärinät tulevat turhan terävästi läpi, kyvykkäimmät kilpailijat ovat jo ratkaisseet suurten vanteiden ongelmat. Mazdan miellyttävyyteen tähtäävään tyyliin sopisi pehmeämpi kyyti. Eikä jämäkkyys valitettavasti käänny luokkarajat ylittävällä ajamisen ilolla. Mazdalla ajaa mielikseen, mutta erityisen aktiiviseen ajamiseen se ei kannusta.Teknisenä anekdoottina mainittakoon taka-akseli, joka on vaihtanut edeltäjän monivarsituennan yksinkertaisempaan yhdystukiakseliin. Muutos on tehtaan edustajan mukaan onnistuttu tekemään ajettavuudesta tai mukavuudesta tinkimättä. Etupyörien tuenta on tehty luokassa vakiintunein MacPherson-joustintuin.Mazda tekee numeron kolmosen äänieristyksestä, mutta aiheeseen on syytä palata vasta kotimaan teillä.Yksi moottori alkuunJulkaisuhetkellä moottorivalinta on helppo: tarjolla on 2-litrainen 122-hevosvoimainen Skyactiv-G -bensiinimoottori, siinä kaikki. Euroopassa tarjottava 1,8-litraista 116-hevosvoimaista dieseliä ei Suomeen tuoda edellismallin dieselin hyvin matalan kysynnän takia.Korkeapuristeista (nykyisin 13,0:1) bensiinimoottoria on hiottu: männänhelmoja ja öljyrenkaita on parannettu kitkan vähentämiseksi ja moottorin kylkeen on asennettu hihnakäyttöinen kevythybridijärjestelmä. Kilpailijoiden 48 voltin järjestelmän sijaan Mazda tyytyy 24 volttiin: sen kerrotaan riittävän tarpeisiin, ja raskaassa kalustossa vakiintuneen jännitteen vuoksi komponentit ovat edullisia. 1,7 kilowatin laturi-sähkömoottori avustaa kiihdytyksissä ja kerää moottorijarrutuksessa energiaa pieneen litiumioniakkuun, joka ylläpitää varsinaista 12-voltin järjestelmää. Manuaalivaihteiston kanssa hybridijärjestelmä täsmää moottorin kierroksia vaihteenvaihtoja sulavoittamiseksi, mikä sopii hyvin Mazdan filosofiaan.Tavaratila nielee 450 litraa. Lastauskynnys on korkeahko.Ahtamaton bensiinimoottori on alakierroksilla hieno: se vetää välittömästi ja protestitta lähes tyhjäkäynniltä asti. 4000 kierrokseen asettuvan huippuväännön jälkeen pirteys loppuu, moottorin huomaa keinotekoisesti rajoitetuksi. Kyllä näillä tehoilla pärjää, mutta 140–150 hevosvoimaa toisivat kolmosen olemukseen sopivaa pirteyttä.Manuaalivaihteisto osoittautuu kahdesta kuusivaihteisesta paremmaksi pariksi voimanlähteen kanssa. Välitykset sopivat moottorin luonteeseen, ja kytkin sekä etenkin vaihteensiirto ovat huippusulavia käyttää.Automaatin kanssa emme päässeet zen-tilaan, vaan kuusivaihteinen roikkuu ajoittain pienellä vaihteella liian pitkään, ajoittain taas suurempaa haetaan liiankin hanakasti. Ei vaihteisto huono ole, mutta mainio manuaali on vain lajissaan parempi suoritus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVallankumous saapuu myöhemminKyse on kuitenkin vain perusmoottorista, päähuomion vie syksyllä saapuva uutuusmoottori Skyactiv-X. Sen kohdalla vallankumous ei ainakaan teoriassa ole ylisana: auto käy bensiinillä, mutta toimii osa-aikaisesti dieselin tapaan puristussytytteisesti. Huomattavaa taloudellisuusetuja mahdollistavaa toimintatapaa ovat vuosien varrella tavoitelleet monet merkit tuloksetta.Nyt Mazda ennakoi 180-hevosvoimaisesta Skyactiv-X -moottorista myyntimallia myös Suomessa. Kallis teknologia laskee merkittävästi auton päästöjä, joten hintaeron perusmoottoriin oletetaan jäävän varsin kohtuulliseksi. Uutuusmoottorin yhteyteen tulee saataville myös neliveto.Valitettavasti ensikoeajon yhteydessä Skyactiv-X:ää ei vielä päässyt ajamaan. Vasta syksyllä selviää, merkkaako X tunnetusti aarretta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 3 Hatchback 2.0 M Hybrid Skyactiv-G Hinta alkaen 25 491 € Moottori Bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 90 kW (122 hv), 6 000 r/min Vääntö 213 Nm (4 000 r/min) Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa