26.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 6 sai mustan meikin ja burgundinpunaista nahkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikäs ja väkevä versio ylläpitää kiinnostusta ikääntyvää Mazda 6 -mallisukupolvea kohtaan. Hyvää: ohjaustuntuma, voimanlähde, viimeistely. Huonoa: kulutus, melutaso, vaihteiston ajoittainen viivyttely. Kolmannen sukupolven Mazda 6:lla alkaa olla jo ikää, esiteltiinhän tämä sukupolvi ensimmäistä kertaa vuonna 2013. Malli on kokenut sitten nykypäivän peräti viisi uudistumista, joista merkittävimmän vuonna 2018.Seuraavasta sukupolvesta ei ole vielä tietoa, mutta haasteita on, onpa auto kuinka hyvä tahansa. SUV-mallit jyräävät suosiossa muiden korimallien ylitse monilla markkinoilla ja toisaalta liikenteen käyttövoimamurros pakottaa valmistajat pohtimaan, mitkä perusrakenteet soveltuvat automallien sähköistämiselle – ja milloin suunnittelu pitää aloittaa puhtaalta pöydältä kohti täyssähköistä automallia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTanakka tuttavuusNiin tai näin, Mazda 6 on erittäin miellyttävä tuttavuus. Ohjaustuntuma on tanakka ja ajettavuus kaikkineen kunnossa. Autoa on ilo viedä niin mutka- kuin matka-ajossakin. Voimaa riittää, joten maisema vaihtuu haluttaessa vinhasti. Ainoa harmituksen aihe on automaattivaihteiston lievä viivyttely, olipa valittuna mikä ajoasetus tahansa.Toinen hammastelu liittyy ajomeluun: renkaiden jyrinä kantaa ikävästi matkustamoon asti. Vaivan aiheuttaa myös lievästi pintakova jousitus, joka löytää tärskäyttäen etenkin teiden poikittaisrailot. Toki rengastuskin (225/45 R19) vaikuttaa ajomukavuuteen.Perinteisen japanilaisen akilleenkantapäänä on kulutus, joka tahtoo nousta korkeahkoksi. Esimerkiksi varsin tasavauhtisessa, turhia kiihdyttelyjä välttelevässä moottoritieajossa nopeusvälillä 80–120 km/h keskikulutus huitelee välillä 8,2–8,5 litraa/100 km. Autolle luvattu yhdistetty WLTP-keskikulutus on 7,4 l/100 km.Viimeistelty erikoisversioKoeajossa oli mustanpuhuva ja testosteronia uhkuvaksi muokattu erikoisversio, jonka tunnusmerkkejä ovat mustat 19-tuumaiset vanteet ja mustat peilinkuoret. Viimeistelyn taso on hyvä, ja Black Edition -version tehosteissa on pitäydytty hyvän maun puolella.Sisällä ilmettä luovat näyttävät burgundinpunaiset nappanahkaiset istuimet sekä oviin ja kojelautaan viedyt punaiset koristetikkaukset. Perusmalleista Black Editionin erottaa myös ovien ja kojelaudan mustista somisteista. Mittaristo on selkeä mutta keskinäyttö pienehkö – ajaa toki asiansa. Apple CarPlay -valmius on vakiona. Takamatkustajilla on mukavat oltavat, joskin keskitunneli on kookas ja syö osaltaan jalkatilaa. Pääntilaa on enemmän kuin sutjakkalinjaista autoa ulkoa arvioiden luulisi. Tavaratila on sekin salakavalan syvä, mutta isompien tavaroiden kuljetukseen sedan-kontista ei tietysti ole.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Mikko Autio Mazda 6 Sedan 2.5 Skyactiv-G Blackout Edition AT Hinta alkaen 45 939 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 702 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 143 kW (194 hv), 6000 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 167 g/km Mitat pituus 4870 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2830 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous