16.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG C 63 S E Performance T – Susi lampaan vaatteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG C 63 T on rata-auto perhefarmarin kuorissa. Hyvää: teho, pito, ohjaus, jarrut, ajoasento Huonoa: paino, kova jousitus, hipaisunäppäimet, kulutus Ajan viimeiset kulmat sähköllä yrittäen olla herättämättä huomiota pakoputken pörpötyksellä. Pihan poikia ei käy huijaaminen, Mercedes-AMG C 63 T paljastetaan heti pihan kovimmaksi rassiksi. Farmarikori ei hämää hetkeäkään. AMG:n maski, leveämpien lokasuojien piilossa olevat 275-leveät renkaat ja mattamusta väri kielivät voimavaroista. Kohta jo kiertää varma tieto markkinoiden nopeimmasta farmarista, mutta ei ole kuulemma niin makee kuin edellinen. Veekasi on nimittäin vaihtunut kaksilitraiseen nelisylinteriseen. Kaiken lisäksi sen avuksi on lisätty sähkömoottori. Yritän neuvoa poikia, että sähköajolla saadaan laskettua kulutusta, päästöjä ja autoveron määrää. Turha yrittää, pappa. No, onhan formuloissakin sähkömoottori antamassa lisätehoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ratapäivän sankari AMG:n käsittelyssä pikkuporvarillinen C-Mersu muuttuu kireäksi rataohjukseksi. Ällistyttävintä on nelisylinterisestä kaksilitraisesta moottorista houkuteltu ennätyksellinen teho, 476 hevosvoimaa. Lukema on sama kuin alkuun edeltävästä nelilitraisesta veekasista saatiin. Viritysaste on kilpa-autojen luokkaa. Se ei ole kuitenkaan riittänyt, vaan taka-akselille on lisätty 204-hevosvoimainen sähkömoottori. Kardaaniakseli välittää tehoa molempiin suuntiin, pelkällä sähköajolla se siirtää tehoa etupyörille, neliveto on aina käytössä. Vaikka polttomoottori on puolitettu, sähkömoottori ja akusto heilauttavat vaa’an viisarin liki 2200 kiloon. Sähkötekniikka taka-akselilla tasaa painonjakaumaa ja suoritusarvot ovat kuitenkin parantuneet. Kiihtyvyyslukema sataseen 3,4 s alittaa parilla kymmenyksellä arkkivihollisen M3:n arvon. Race-, boost- ja ESP sport- asetuksilla maksimiteho 680 hv on käytettävissä vain kymmenen sekuntia, mutta silloin vauhtia onkin jo yli 200. Jatkuva maksimiteho on 570 hv. Pysäyttäminen palauttaa naaman nahat takaisin ryppyyn levyjarrujen ja rekuperaation yhteistoimin. Nopealla ja tunnokkaalla ohjauksella C taittuu mutkiin innokkaasti ja tarkasti. Neliveto ja nelipyöräohjaus avittavat toki osaltaan. Farmariperä ja paino unohtuvat nopeasti vauhdin kasvaessa. Nopea eteneminen sujuu helposti kokemattomammaltakin kuskilta. Iloa arkipäiviin AMG:n ainoassa farmarimallissa on hyvät perheauton tilat, takaistuimelle sopii mainiosti aikuinenkin. Kolmea taakse ei mahdu, sen verran syvälle istuin on upotettu lokasuojien väliin. Istuma-asento on luonteva kaikilla paikoilla. Istuimia ei ole muotoiltu häiritsevän kuppimaisiksi, mutta tukea piisaa joka tapauksessa vauhdikkaammassakin menossa. Käytettävyysmoitetta aiheuttaa vain tavaratilan mataluus. Pohja on jo muutenkin korkeammalla sähkötekniikan takia, mutta lisäksi akuston jäähdytys vaatii vielä lisäkyömyn pohjaan. Äimistelyä lisää akuston pieni koko 6,1 kWh, josta sähköajoon on käytössä vain 3/4osaa lopun ollessa valmiina lisätehoa antamaan. Sähköllä ei siis pitkälle pötki, oikein yrittämällä 20 km, käytännössä 10 km. Sähköllä ajettaessa suorituskyky on laimea, mutta mukavuus parhaimmillaan, tasaista ja äänetöntä vetoa. Moottorin käydessä mennään suorituskyvyn ehdoilla, vaihteetkin kytkeytyvät pikemminkin nykäyksenä kuin nyykähdyksenä. Ajomoodeja ja säätökombinaatioita on runsaasti, mutta jo Comfort-valinnalla ilmajousitus on epämiellyttävän kova mukulakivetyksellä. Oikeastaan jousitus alkaa toimia vasta satasen vauhdista alkaen. Kolme sport-tasoa hivuttavat jousitusta, ohjausta, moottoria, vaihteistoa, ajonvakautusta ja pakoputkistoa aina vain enemmän rata-ajon suuntaan. Tinkimättömyys heijastuu myös kulutukseen, alle kymmenen litran ei pääse yrittämälläkään, auto ja kuljettaja sporttimoodissa 15 l/100km lienee lähempänä. Teksti ja kuvat Petri Munukka Mercedes-AMG C 63 S E Performance T Hinta alkaen 139 775 € Koeajetun auton hinta varusteineen 160 142 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, LATAUSHYBRIDI, NELIVETO Vääntö 865 Nm Vääntö 865 Nm Akku Akku brutto 6,1 kWh Toimintamatka 13 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4 842 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2875 mm Tavaratila: 324 l Omamassa: 2190 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1800 kg Muu tieto Lataus Type 2: 3,7 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe