16.10.2023

Koeajo: Mercedes-AMG C 63 S E Performance T – Susi lampaan vaatteissa 

Mercedes-AMG C 63 S E Performance T

Mercedes-AMG C 63 T on rata-auto perhefarmarin kuorissa. Hyvää: teho, pito, ohjaus, jarrut, ajoasento Huonoa: paino, kova jousitus, hipaisunäppäimet, kulutus

Ajan viimeiset kulmat sähköllä yrittäen olla herättämättä huomiota pakoputken pörpötyksellä. Pihan poikia ei käy huijaaminen, Mercedes-AMG C 63 T paljastetaan heti pihan kovimmaksi rassiksi. Farmarikori ei hämää hetkeäkään. AMG:n maski, leveämpien lokasuojien piilossa olevat 275-leveät renkaat ja mattamusta väri kielivät voimavaroista.

Kohta jo kiertää varma tieto markkinoiden nopeimmasta farmarista, mutta ei ole kuulemma niin makee kuin edellinen. Veekasi on nimittäin vaihtunut kaksilitraiseen nelisylinteriseen. Kaiken lisäksi sen avuksi on lisätty sähkömoottori. Yritän neuvoa poikia, että sähköajolla saadaan laskettua kulutusta, päästöjä ja autoveron määrää. Turha yrittää, pappa. No, onhan formuloissakin sähkömoottori antamassa lisätehoa.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance T

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ratapäivän sankari

AMG:n käsittelyssä pikkuporvarillinen C-Mersu muuttuu kireäksi rataohjukseksi. Ällistyttävintä on nelisylinterisestä kaksilitraisesta moottorista houkuteltu ennätyksellinen teho, 476 hevosvoimaa. Lukema on sama kuin alkuun edeltävästä nelilitraisesta veekasista saatiin.

Viritysaste on kilpa-autojen luokkaa. Se ei ole kuitenkaan riittänyt, vaan taka-akselille on lisätty 204-hevosvoimainen sähkömoottori. Kardaaniakseli välittää tehoa molempiin suuntiin, pelkällä sähköajolla se siirtää tehoa etupyörille, neliveto on aina käytössä.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance T

Vaikka polttomoottori on puolitettu, sähkömoottori ja akusto heilauttavat vaa’an viisarin liki 2200 kiloon. Sähkötekniikka taka-akselilla tasaa painonjakaumaa ja suoritusarvot ovat kuitenkin parantuneet. Kiihtyvyyslukema sataseen 3,4 s alittaa parilla kymmenyksellä arkkivihollisen M3:n arvon. Race-, boost- ja ESP sport- asetuksilla maksimiteho 680 hv on käytettävissä vain kymmenen sekuntia, mutta silloin vauhtia onkin jo yli 200. Jatkuva maksimiteho on 570 hv.

Pysäyttäminen palauttaa naaman nahat takaisin ryppyyn levyjarrujen ja rekuperaation yhteistoimin. Nopealla ja tunnokkaalla ohjauksella C taittuu mutkiin innokkaasti ja tarkasti. Neliveto ja nelipyöräohjaus avittavat toki osaltaan. Farmariperä ja paino unohtuvat nopeasti vauhdin kasvaessa. Nopea eteneminen sujuu helposti kokemattomammaltakin kuskilta.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance T

Iloa arkipäiviin

AMG:n ainoassa farmarimallissa on hyvät perheauton tilat, takaistuimelle sopii mainiosti aikuinenkin. Kolmea taakse ei mahdu, sen verran syvälle istuin on upotettu lokasuojien väliin. Istuma-asento on luonteva kaikilla paikoilla. Istuimia ei ole muotoiltu häiritsevän kuppimaisiksi, mutta tukea piisaa joka tapauksessa vauhdikkaammassakin menossa.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance T

Käytettävyysmoitetta aiheuttaa vain tavaratilan mataluus. Pohja on jo muutenkin korkeammalla sähkötekniikan takia, mutta lisäksi akuston jäähdytys vaatii vielä lisäkyömyn pohjaan.

Äimistelyä lisää akuston pieni koko 6,1 kWh, josta sähköajoon on käytössä vain 3/4osaa lopun ollessa valmiina lisätehoa antamaan. Sähköllä ei siis pitkälle pötki, oikein yrittämällä 20 km, käytännössä 10 km. Sähköllä ajettaessa suorituskyky on laimea, mutta mukavuus parhaimmillaan, tasaista ja äänetöntä vetoa. Moottorin käydessä mennään suorituskyvyn ehdoilla, vaihteetkin kytkeytyvät pikemminkin nykäyksenä kuin nyykähdyksenä.

Ajomoodeja ja säätökombinaatioita on runsaasti, mutta jo Comfort-valinnalla ilmajousitus on epämiellyttävän kova mukulakivetyksellä. Oikeastaan jousitus alkaa toimia vasta satasen vauhdista alkaen. Kolme sport-tasoa hivuttavat jousitusta, ohjausta, moottoria, vaihteistoa, ajonvakautusta ja pakoputkistoa aina vain enemmän rata-ajon suuntaan. Tinkimättömyys heijastuu myös kulutukseen, alle kymmenen litran ei pääse yrittämälläkään, auto ja kuljettaja sporttimoodissa 15 l/100km lienee lähempänä.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance T

Teksti ja kuvat Petri Munukka

Mercedes-AMG C 63 S E Performance T

Hinta alkaen

139 775 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

160 142 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 991 cm³, LATAUSHYBRIDI, NELIVETO

Vääntö

865 Nm

Vääntö

865 Nm

Akku

Akku brutto 6,1  kWh

Toimintamatka

13 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

500 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,4 s

Huippunopeus

270 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,9 (yhd.)

CO2-päästöt

156 g/km

Mitat

pituus 4 842 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2875 mm
Tavaratila: 324 l
Omamassa: 2190 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 1800 kg

Muu tieto

Lataus Type 2: 3,7 kW

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat