16.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG C 63 S E Performance T – Susi lampaan vaatteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG C 63 T on rata-auto perhefarmarin kuorissa. Hyvää: teho, pito, ohjaus, jarrut, ajoasento Huonoa: paino, kova jousitus, hipaisunäppäimet, kulutus Ajan viimeiset kulmat sähköllä yrittäen olla herättämättä huomiota pakoputken pörpötyksellä. Pihan poikia ei käy huijaaminen, Mercedes-AMG C 63 T paljastetaan heti pihan kovimmaksi rassiksi. Farmarikori ei hämää hetkeäkään. AMG:n maski, leveämpien lokasuojien piilossa olevat 275-leveät renkaat ja mattamusta väri kielivät voimavaroista.Kohta jo kiertää varma tieto markkinoiden nopeimmasta farmarista, mutta ei ole kuulemma niin makee kuin edellinen. Veekasi on nimittäin vaihtunut kaksilitraiseen nelisylinteriseen. Kaiken lisäksi sen avuksi on lisätty sähkömoottori. Yritän neuvoa poikia, että sähköajolla saadaan laskettua kulutusta, päästöjä ja autoveron määrää. Turha yrittää, pappa. No, onhan formuloissakin sähkömoottori antamassa lisätehoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatapäivän sankariAMG:n käsittelyssä pikkuporvarillinen C-Mersu muuttuu kireäksi rataohjukseksi. Ällistyttävintä on nelisylinterisestä kaksilitraisesta moottorista houkuteltu ennätyksellinen teho, 476 hevosvoimaa. Lukema on sama kuin alkuun edeltävästä nelilitraisesta veekasista saatiin.Viritysaste on kilpa-autojen luokkaa. Se ei ole kuitenkaan riittänyt, vaan taka-akselille on lisätty 204-hevosvoimainen sähkömoottori. Kardaaniakseli välittää tehoa molempiin suuntiin, pelkällä sähköajolla se siirtää tehoa etupyörille, neliveto on aina käytössä.Vaikka polttomoottori on puolitettu, sähkömoottori ja akusto heilauttavat vaa’an viisarin liki 2200 kiloon. Sähkötekniikka taka-akselilla tasaa painonjakaumaa ja suoritusarvot ovat kuitenkin parantuneet. Kiihtyvyyslukema sataseen 3,4 s alittaa parilla kymmenyksellä arkkivihollisen M3:n arvon. Race-, boost- ja ESP sport- asetuksilla maksimiteho 680 hv on käytettävissä vain kymmenen sekuntia, mutta silloin vauhtia onkin jo yli 200. Jatkuva maksimiteho on 570 hv.Pysäyttäminen palauttaa naaman nahat takaisin ryppyyn levyjarrujen ja rekuperaation yhteistoimin. Nopealla ja tunnokkaalla ohjauksella C taittuu mutkiin innokkaasti ja tarkasti. Neliveto ja nelipyöräohjaus avittavat toki osaltaan. Farmariperä ja paino unohtuvat nopeasti vauhdin kasvaessa. Nopea eteneminen sujuu helposti kokemattomammaltakin kuskilta.Iloa arkipäiviinAMG:n ainoassa farmarimallissa on hyvät perheauton tilat, takaistuimelle sopii mainiosti aikuinenkin. Kolmea taakse ei mahdu, sen verran syvälle istuin on upotettu lokasuojien väliin. Istuma-asento on luonteva kaikilla paikoilla. Istuimia ei ole muotoiltu häiritsevän kuppimaisiksi, mutta tukea piisaa joka tapauksessa vauhdikkaammassakin menossa.Käytettävyysmoitetta aiheuttaa vain tavaratilan mataluus. Pohja on jo muutenkin korkeammalla sähkötekniikan takia, mutta lisäksi akuston jäähdytys vaatii vielä lisäkyömyn pohjaan.Äimistelyä lisää akuston pieni koko 6,1 kWh, josta sähköajoon on käytössä vain 3/4osaa lopun ollessa valmiina lisätehoa antamaan. Sähköllä ei siis pitkälle pötki, oikein yrittämällä 20 km, käytännössä 10 km. Sähköllä ajettaessa suorituskyky on laimea, mutta mukavuus parhaimmillaan, tasaista ja äänetöntä vetoa. Moottorin käydessä mennään suorituskyvyn ehdoilla, vaihteetkin kytkeytyvät pikemminkin nykäyksenä kuin nyykähdyksenä.Ajomoodeja ja säätökombinaatioita on runsaasti, mutta jo Comfort-valinnalla ilmajousitus on epämiellyttävän kova mukulakivetyksellä. Oikeastaan jousitus alkaa toimia vasta satasen vauhdista alkaen. Kolme sport-tasoa hivuttavat jousitusta, ohjausta, moottoria, vaihteistoa, ajonvakautusta ja pakoputkistoa aina vain enemmän rata-ajon suuntaan. Tinkimättömyys heijastuu myös kulutukseen, alle kymmenen litran ei pääse yrittämälläkään, auto ja kuljettaja sporttimoodissa 15 l/100km lienee lähempänä.Teksti ja kuvat Petri Munukka Mercedes-AMG C 63 S E Performance T Hinta alkaen 139 775 € Koeajetun auton hinta varusteineen 160 142 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, LATAUSHYBRIDI, NELIVETO Vääntö 865 Nm Vääntö 865 Nm Akku Akku brutto 6,1 kWh Toimintamatka 13 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4 842 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2875 mm Tavaratila: 324 l Omamassa: 2190 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1800 kg Muu tieto Lataus Type 2: 3,7 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon