16.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG C 63 S E Performance T – Susi lampaan vaatteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG C 63 T on rata-auto perhefarmarin kuorissa. Hyvää: teho, pito, ohjaus, jarrut, ajoasento Huonoa: paino, kova jousitus, hipaisunäppäimet, kulutus Ajan viimeiset kulmat sähköllä yrittäen olla herättämättä huomiota pakoputken pörpötyksellä. Pihan poikia ei käy huijaaminen, Mercedes-AMG C 63 T paljastetaan heti pihan kovimmaksi rassiksi. Farmarikori ei hämää hetkeäkään. AMG:n maski, leveämpien lokasuojien piilossa olevat 275-leveät renkaat ja mattamusta väri kielivät voimavaroista.Kohta jo kiertää varma tieto markkinoiden nopeimmasta farmarista, mutta ei ole kuulemma niin makee kuin edellinen. Veekasi on nimittäin vaihtunut kaksilitraiseen nelisylinteriseen. Kaiken lisäksi sen avuksi on lisätty sähkömoottori. Yritän neuvoa poikia, että sähköajolla saadaan laskettua kulutusta, päästöjä ja autoveron määrää. Turha yrittää, pappa. No, onhan formuloissakin sähkömoottori antamassa lisätehoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatapäivän sankariAMG:n käsittelyssä pikkuporvarillinen C-Mersu muuttuu kireäksi rataohjukseksi. Ällistyttävintä on nelisylinterisestä kaksilitraisesta moottorista houkuteltu ennätyksellinen teho, 476 hevosvoimaa. Lukema on sama kuin alkuun edeltävästä nelilitraisesta veekasista saatiin.Viritysaste on kilpa-autojen luokkaa. Se ei ole kuitenkaan riittänyt, vaan taka-akselille on lisätty 204-hevosvoimainen sähkömoottori. Kardaaniakseli välittää tehoa molempiin suuntiin, pelkällä sähköajolla se siirtää tehoa etupyörille, neliveto on aina käytössä.Vaikka polttomoottori on puolitettu, sähkömoottori ja akusto heilauttavat vaa’an viisarin liki 2200 kiloon. Sähkötekniikka taka-akselilla tasaa painonjakaumaa ja suoritusarvot ovat kuitenkin parantuneet. Kiihtyvyyslukema sataseen 3,4 s alittaa parilla kymmenyksellä arkkivihollisen M3:n arvon. Race-, boost- ja ESP sport- asetuksilla maksimiteho 680 hv on käytettävissä vain kymmenen sekuntia, mutta silloin vauhtia onkin jo yli 200. Jatkuva maksimiteho on 570 hv.Pysäyttäminen palauttaa naaman nahat takaisin ryppyyn levyjarrujen ja rekuperaation yhteistoimin. Nopealla ja tunnokkaalla ohjauksella C taittuu mutkiin innokkaasti ja tarkasti. Neliveto ja nelipyöräohjaus avittavat toki osaltaan. Farmariperä ja paino unohtuvat nopeasti vauhdin kasvaessa. Nopea eteneminen sujuu helposti kokemattomammaltakin kuskilta.Iloa arkipäiviinAMG:n ainoassa farmarimallissa on hyvät perheauton tilat, takaistuimelle sopii mainiosti aikuinenkin. Kolmea taakse ei mahdu, sen verran syvälle istuin on upotettu lokasuojien väliin. Istuma-asento on luonteva kaikilla paikoilla. Istuimia ei ole muotoiltu häiritsevän kuppimaisiksi, mutta tukea piisaa joka tapauksessa vauhdikkaammassakin menossa.Käytettävyysmoitetta aiheuttaa vain tavaratilan mataluus. Pohja on jo muutenkin korkeammalla sähkötekniikan takia, mutta lisäksi akuston jäähdytys vaatii vielä lisäkyömyn pohjaan.Äimistelyä lisää akuston pieni koko 6,1 kWh, josta sähköajoon on käytössä vain 3/4osaa lopun ollessa valmiina lisätehoa antamaan. Sähköllä ei siis pitkälle pötki, oikein yrittämällä 20 km, käytännössä 10 km. Sähköllä ajettaessa suorituskyky on laimea, mutta mukavuus parhaimmillaan, tasaista ja äänetöntä vetoa. Moottorin käydessä mennään suorituskyvyn ehdoilla, vaihteetkin kytkeytyvät pikemminkin nykäyksenä kuin nyykähdyksenä.Ajomoodeja ja säätökombinaatioita on runsaasti, mutta jo Comfort-valinnalla ilmajousitus on epämiellyttävän kova mukulakivetyksellä. Oikeastaan jousitus alkaa toimia vasta satasen vauhdista alkaen. Kolme sport-tasoa hivuttavat jousitusta, ohjausta, moottoria, vaihteistoa, ajonvakautusta ja pakoputkistoa aina vain enemmän rata-ajon suuntaan. Tinkimättömyys heijastuu myös kulutukseen, alle kymmenen litran ei pääse yrittämälläkään, auto ja kuljettaja sporttimoodissa 15 l/100km lienee lähempänä.Teksti ja kuvat Petri Munukka Mercedes-AMG C 63 S E Performance T Hinta alkaen 139 775 € Koeajetun auton hinta varusteineen 160 142 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, LATAUSHYBRIDI, NELIVETO Vääntö 865 Nm Vääntö 865 Nm Akku Akku brutto 6,1 kWh Toimintamatka 13 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4 842 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2875 mm Tavaratila: 324 l Omamassa: 2190 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1800 kg Muu tieto Lataus Type 2: 3,7 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen