2.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG S 63 – herrasmiehen hirviö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG S63 näyttää presidentin autolta, mutta kuulostaa rock-konserilta. Hyvää: järjetön suorituskyky, upea moottori, tilat, hiljaisuus, ajettavuus. Huonoa: Muistaako verottaja syntymäpäivänä, vaikka maksat 126 232 euroa veroja? Kylmäkäynnistystä seuraava jyrähdys ja etäisen vaimea tyhjäkäynti vihjailevat Mercedes-AMG S 63:n kokemasta aatelisoinnista. Ulkoa muskelimalli erottuu rauhallisemmista veljistään vain etupuskurin ilmanottoaukkojen kaltaisista yksityiskohdista. Viimeisen silauksen ulkoasulle antavat koeajoautoon valitut 20-tuumaiset vanteet, jotka noudattavat takavuosien saksalaissporttien klassista Y-puoladesignia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienovaraisia vihjeitä Konepellin etureunassa kohoaa ylpeänä perinteikäs tähti. S-sarjan sedanissa symboli on perinteikkäällä paikalla, pienemmissä malleissa se on viime vuosina alkanut siirtyä keulamaskiin.S 63:n sisätilat erottuvat perusmalleista vain käsinojaan upotetun AMG-logon, pehmeänahkaisten urheiluistuimien ja alareunasta tasoitetun ohjauspyörän kaltaisin yksityiskohdin. Nahan, alumiinin ja jalopuun valtaamassa ohjaamossa hallitsee muista S-sarjoista tuttu rauhoittava ylellisyys.Ensimmäisissä vaihdoissa AMG:n Speedshift MCT -vaihteisto nykäisee aavistuksen. Mercedes-Benzin 9G-Tronic –automaattiin perustuvan vaihteiston vaihtoja on napakoitettu momentinmuuntimen korvaavalla levykytkimellä. Epämukavuudesta ei voi puhua, enemmänkin kyse on hienovaraisista vihjeistä, jotka muistuttavat AMG:n jalostuksen tuloksista.Kaiken takana on moottoriHienovaraisuus kyllä häviää, kun kaasupolkimen upottaa pehmeään lattiaverhoiluun. AMG:n neljälitraista voisi kuvailla tähtimoottoriksi, mikäli termi ei olisi vakiintunut ilmailupuolella toisenlaisiin tarkoituksiin. Pyörintänopeusalueella 2750–4500 r/min käytössä on 900 newtonmetrin vääntö! Huipputehoa on komeat 612 hevosvoimaa. Se riittää työntämään 2070 kiloisen pitkäakselivälisen nelivetoauton sataseen 3,5 sekunnissa. https://instagram.com/p/BW-hmVYnKW_/?taken-by=moottorimedia AMG:n virittämä S 63 on mukavuusalueensa keskipisteessä rajoittamattomalla autobahnalla: arvokas V8:n jytinä siivittää auton hetkessä päin nopeudenrajoitinta, joka katkaisee leikin 250 kilometrin tuntinopeudessa (lisävarusteena 300 km/h). Mikäli maailmassa jokin paikka sallisi tällaisen vauhdin ylläpidon jatkuvassa matka-ajossa, onnistuisi se Mercedes-AMG:llä vaivatta. Auto etenee moitteettoman vakaasti ja hiljaisesti. Keskustelu kuljettajan ja takaistuimella rentoutuvan matkustajan välillä sujuu ilman minkäänlaista korotusta puheääneen: itse asiassa keskieurooppalaisilla moottoriteillä äänimaailmassa tuskin tapahtuu muutosta 220 kilometriin tunnissa asti. Senkin yläpuolella tuulensuhinat kasvavat hyvin vaimeasti.Kokoisekseen ketteräPitkän ja painavan muskelisedanin vieminen vuoristotien mutkiin sen sijaan tuntuu ajatuksena suorannaiselta kiusanteolta. Yllätys on melkoinen, kun S 63 taittuu tiukempiinkin mutkiin eleettömästi, jopa neutraalisti. Muskeliautolta vaikuttanut AMG muuntuu tarpeen tullen sporttisedaniksi, toki hyvin kookkaaksi sellaiseksi.Alusta perustuu Mercedes-Benzin Airmatic-ilmajousitukseen, jota on AMG:n toimesta hienosäädetty perusteellisesti. Iskunvaimennusta on muokattu, puslia jäykistetty ja etupyörien pystykallistumaa suurennettu. Ilmajousituksella myös vähennetään ajoneuvon kallistelua ja nyökkimistä jäykentämällä painonsiirron alaisia pyöriä. Jämäkämmän alustan aistii arkiajossa tavallista S-sarjalaista täristävämpänä kyytinä, mutta epämukavuudesta ei ole kyse. Vaihteiston tavoin kyse on enemmän mausteista kuin moitteista.Sinänsä AMG-käsitellyssä S-sarjassa ei ole mitään järkeä. Jo kuutoskoneiset S-sarjan mallit tarjoavat erinomaisen suorituskyvyn: hitain dieselkin saavuttaa S63:n elektronisesti rajoitetun huippunopeuden. Perusmallit kuuluvat vieläpä maailman mukavimpien autojen harvalukuiseen joukkoon, josta AMG:n urheilualusta sulkee S 63:n ulos.Silti Mercedes-AMG S 63:sta ei voi kuin ihailla. Se on täysin älytön yhdistelmä pehmeää nahkaa ja ärjyvää V8-voimaa. Se on oikea herrasmiehen hirviö.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG S 63 4Matic+ L Hinta alkaen 268 127 € Moottori Bensiinimoottori 3982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 450 kW (612 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 900 Nm (2750–4500 r/min) Vääntö 900 Nm (2750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 5295 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1491 mm, akseliväli 3165 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja