2.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG S 63 – herrasmiehen hirviö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG S63 näyttää presidentin autolta, mutta kuulostaa rock-konserilta. Hyvää: järjetön suorituskyky, upea moottori, tilat, hiljaisuus, ajettavuus. Huonoa: Muistaako verottaja syntymäpäivänä, vaikka maksat 126 232 euroa veroja? Kylmäkäynnistystä seuraava jyrähdys ja etäisen vaimea tyhjäkäynti vihjailevat Mercedes-AMG S 63:n kokemasta aatelisoinnista. Ulkoa muskelimalli erottuu rauhallisemmista veljistään vain etupuskurin ilmanottoaukkojen kaltaisista yksityiskohdista. Viimeisen silauksen ulkoasulle antavat koeajoautoon valitut 20-tuumaiset vanteet, jotka noudattavat takavuosien saksalaissporttien klassista Y-puoladesignia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienovaraisia vihjeitä Konepellin etureunassa kohoaa ylpeänä perinteikäs tähti. S-sarjan sedanissa symboli on perinteikkäällä paikalla, pienemmissä malleissa se on viime vuosina alkanut siirtyä keulamaskiin.S 63:n sisätilat erottuvat perusmalleista vain käsinojaan upotetun AMG-logon, pehmeänahkaisten urheiluistuimien ja alareunasta tasoitetun ohjauspyörän kaltaisin yksityiskohdin. Nahan, alumiinin ja jalopuun valtaamassa ohjaamossa hallitsee muista S-sarjoista tuttu rauhoittava ylellisyys.Ensimmäisissä vaihdoissa AMG:n Speedshift MCT -vaihteisto nykäisee aavistuksen. Mercedes-Benzin 9G-Tronic –automaattiin perustuvan vaihteiston vaihtoja on napakoitettu momentinmuuntimen korvaavalla levykytkimellä. Epämukavuudesta ei voi puhua, enemmänkin kyse on hienovaraisista vihjeistä, jotka muistuttavat AMG:n jalostuksen tuloksista.Kaiken takana on moottoriHienovaraisuus kyllä häviää, kun kaasupolkimen upottaa pehmeään lattiaverhoiluun. AMG:n neljälitraista voisi kuvailla tähtimoottoriksi, mikäli termi ei olisi vakiintunut ilmailupuolella toisenlaisiin tarkoituksiin. Pyörintänopeusalueella 2750–4500 r/min käytössä on 900 newtonmetrin vääntö! Huipputehoa on komeat 612 hevosvoimaa. Se riittää työntämään 2070 kiloisen pitkäakselivälisen nelivetoauton sataseen 3,5 sekunnissa. https://instagram.com/p/BW-hmVYnKW_/?taken-by=moottorimedia AMG:n virittämä S 63 on mukavuusalueensa keskipisteessä rajoittamattomalla autobahnalla: arvokas V8:n jytinä siivittää auton hetkessä päin nopeudenrajoitinta, joka katkaisee leikin 250 kilometrin tuntinopeudessa (lisävarusteena 300 km/h). Mikäli maailmassa jokin paikka sallisi tällaisen vauhdin ylläpidon jatkuvassa matka-ajossa, onnistuisi se Mercedes-AMG:llä vaivatta. Auto etenee moitteettoman vakaasti ja hiljaisesti. Keskustelu kuljettajan ja takaistuimella rentoutuvan matkustajan välillä sujuu ilman minkäänlaista korotusta puheääneen: itse asiassa keskieurooppalaisilla moottoriteillä äänimaailmassa tuskin tapahtuu muutosta 220 kilometriin tunnissa asti. Senkin yläpuolella tuulensuhinat kasvavat hyvin vaimeasti.Kokoisekseen ketteräPitkän ja painavan muskelisedanin vieminen vuoristotien mutkiin sen sijaan tuntuu ajatuksena suorannaiselta kiusanteolta. Yllätys on melkoinen, kun S 63 taittuu tiukempiinkin mutkiin eleettömästi, jopa neutraalisti. Muskeliautolta vaikuttanut AMG muuntuu tarpeen tullen sporttisedaniksi, toki hyvin kookkaaksi sellaiseksi.Alusta perustuu Mercedes-Benzin Airmatic-ilmajousitukseen, jota on AMG:n toimesta hienosäädetty perusteellisesti. Iskunvaimennusta on muokattu, puslia jäykistetty ja etupyörien pystykallistumaa suurennettu. Ilmajousituksella myös vähennetään ajoneuvon kallistelua ja nyökkimistä jäykentämällä painonsiirron alaisia pyöriä. Jämäkämmän alustan aistii arkiajossa tavallista S-sarjalaista täristävämpänä kyytinä, mutta epämukavuudesta ei ole kyse. Vaihteiston tavoin kyse on enemmän mausteista kuin moitteista.Sinänsä AMG-käsitellyssä S-sarjassa ei ole mitään järkeä. Jo kuutoskoneiset S-sarjan mallit tarjoavat erinomaisen suorituskyvyn: hitain dieselkin saavuttaa S63:n elektronisesti rajoitetun huippunopeuden. Perusmallit kuuluvat vieläpä maailman mukavimpien autojen harvalukuiseen joukkoon, josta AMG:n urheilualusta sulkee S 63:n ulos.Silti Mercedes-AMG S 63:sta ei voi kuin ihailla. Se on täysin älytön yhdistelmä pehmeää nahkaa ja ärjyvää V8-voimaa. Se on oikea herrasmiehen hirviö.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG S 63 4Matic+ L Hinta alkaen 268 127 € Moottori Bensiinimoottori 3982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 450 kW (612 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 900 Nm (2750–4500 r/min) Vääntö 900 Nm (2750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 5295 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1491 mm, akseliväli 3165 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen