2.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG S 63 – herrasmiehen hirviö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG S63 näyttää presidentin autolta, mutta kuulostaa rock-konserilta. Hyvää: järjetön suorituskyky, upea moottori, tilat, hiljaisuus, ajettavuus. Huonoa: Muistaako verottaja syntymäpäivänä, vaikka maksat 126 232 euroa veroja? Kylmäkäynnistystä seuraava jyrähdys ja etäisen vaimea tyhjäkäynti vihjailevat Mercedes-AMG S 63:n kokemasta aatelisoinnista. Ulkoa muskelimalli erottuu rauhallisemmista veljistään vain etupuskurin ilmanottoaukkojen kaltaisista yksityiskohdista. Viimeisen silauksen ulkoasulle antavat koeajoautoon valitut 20-tuumaiset vanteet, jotka noudattavat takavuosien saksalaissporttien klassista Y-puoladesignia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienovaraisia vihjeitä Konepellin etureunassa kohoaa ylpeänä perinteikäs tähti. S-sarjan sedanissa symboli on perinteikkäällä paikalla, pienemmissä malleissa se on viime vuosina alkanut siirtyä keulamaskiin.S 63:n sisätilat erottuvat perusmalleista vain käsinojaan upotetun AMG-logon, pehmeänahkaisten urheiluistuimien ja alareunasta tasoitetun ohjauspyörän kaltaisin yksityiskohdin. Nahan, alumiinin ja jalopuun valtaamassa ohjaamossa hallitsee muista S-sarjoista tuttu rauhoittava ylellisyys.Ensimmäisissä vaihdoissa AMG:n Speedshift MCT -vaihteisto nykäisee aavistuksen. Mercedes-Benzin 9G-Tronic –automaattiin perustuvan vaihteiston vaihtoja on napakoitettu momentinmuuntimen korvaavalla levykytkimellä. Epämukavuudesta ei voi puhua, enemmänkin kyse on hienovaraisista vihjeistä, jotka muistuttavat AMG:n jalostuksen tuloksista.Kaiken takana on moottoriHienovaraisuus kyllä häviää, kun kaasupolkimen upottaa pehmeään lattiaverhoiluun. AMG:n neljälitraista voisi kuvailla tähtimoottoriksi, mikäli termi ei olisi vakiintunut ilmailupuolella toisenlaisiin tarkoituksiin. Pyörintänopeusalueella 2750–4500 r/min käytössä on 900 newtonmetrin vääntö! Huipputehoa on komeat 612 hevosvoimaa. Se riittää työntämään 2070 kiloisen pitkäakselivälisen nelivetoauton sataseen 3,5 sekunnissa. https://instagram.com/p/BW-hmVYnKW_/?taken-by=moottorimedia AMG:n virittämä S 63 on mukavuusalueensa keskipisteessä rajoittamattomalla autobahnalla: arvokas V8:n jytinä siivittää auton hetkessä päin nopeudenrajoitinta, joka katkaisee leikin 250 kilometrin tuntinopeudessa (lisävarusteena 300 km/h). Mikäli maailmassa jokin paikka sallisi tällaisen vauhdin ylläpidon jatkuvassa matka-ajossa, onnistuisi se Mercedes-AMG:llä vaivatta. Auto etenee moitteettoman vakaasti ja hiljaisesti. Keskustelu kuljettajan ja takaistuimella rentoutuvan matkustajan välillä sujuu ilman minkäänlaista korotusta puheääneen: itse asiassa keskieurooppalaisilla moottoriteillä äänimaailmassa tuskin tapahtuu muutosta 220 kilometriin tunnissa asti. Senkin yläpuolella tuulensuhinat kasvavat hyvin vaimeasti.Kokoisekseen ketteräPitkän ja painavan muskelisedanin vieminen vuoristotien mutkiin sen sijaan tuntuu ajatuksena suorannaiselta kiusanteolta. Yllätys on melkoinen, kun S 63 taittuu tiukempiinkin mutkiin eleettömästi, jopa neutraalisti. Muskeliautolta vaikuttanut AMG muuntuu tarpeen tullen sporttisedaniksi, toki hyvin kookkaaksi sellaiseksi.Alusta perustuu Mercedes-Benzin Airmatic-ilmajousitukseen, jota on AMG:n toimesta hienosäädetty perusteellisesti. Iskunvaimennusta on muokattu, puslia jäykistetty ja etupyörien pystykallistumaa suurennettu. Ilmajousituksella myös vähennetään ajoneuvon kallistelua ja nyökkimistä jäykentämällä painonsiirron alaisia pyöriä. Jämäkämmän alustan aistii arkiajossa tavallista S-sarjalaista täristävämpänä kyytinä, mutta epämukavuudesta ei ole kyse. Vaihteiston tavoin kyse on enemmän mausteista kuin moitteista.Sinänsä AMG-käsitellyssä S-sarjassa ei ole mitään järkeä. Jo kuutoskoneiset S-sarjan mallit tarjoavat erinomaisen suorituskyvyn: hitain dieselkin saavuttaa S63:n elektronisesti rajoitetun huippunopeuden. Perusmallit kuuluvat vieläpä maailman mukavimpien autojen harvalukuiseen joukkoon, josta AMG:n urheilualusta sulkee S 63:n ulos.Silti Mercedes-AMG S 63:sta ei voi kuin ihailla. Se on täysin älytön yhdistelmä pehmeää nahkaa ja ärjyvää V8-voimaa. Se on oikea herrasmiehen hirviö.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG S 63 4Matic+ L Hinta alkaen 268 127 € Moottori Bensiinimoottori 3982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 450 kW (612 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 900 Nm (2750–4500 r/min) Vääntö 900 Nm (2750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 5295 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1491 mm, akseliväli 3165 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä