14.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS 300 d 4Matic – harvinaista herkkua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLS tarjoaa tuttua tekniikkaa näyttävästi paketoituna. Ja tästä paketoinnista pitää olla valmis maksamaan. Hyvää: yleinen hienostuneisuus. Huonoa: nelisylinterisen äänimaailma. Mercedes oli aloittamassa niin sanottujen neliovisten coupé-mallien aikakautta vuosituhannen alkupuolella. Vuonna 2004 esitellyn CLS:n tekniikka oli lainattu taksitolpiltakin tutusta E-sarjalaisesta, mutta se paketoitiin huomattavasti linjakkaammin tyylitietoisemman asiakaskunnan iloksi. Verrattain alhaisista tuotantomääristä huolimatta malli on pysynyt tuotannossa ja nyt kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS on saanut kevyen päivityksen.Faceliftin erot huomatakseen viereen pitäisi saada edellisvuoden malli. Se ei kuitenkaan ole helppoa, sillä Suomessa tämän sukupolven CLS:iä on ensirekisteröity vuodesta 2017 lähtien alle sata kappaletta. Valmistajan mukaan puskurit ja maski ovat saaneet kevyesti uutta ilmettä, ja kokonaisuus on edelleen erittäin tyylikäs ilmestys.Kuljettajan paikalta CLS:n kantaisä on helpompi havaita. Ohjaamo on käytännössä identtinen E-sarjalaisen kanssa. CLS:n multimediajärjestelmä päivitettiin MBUX:ään jo viime vuoden puolella, joten sitä ei lasketa tämän faceliftin ansioksi. Ohjaamossa vallitsee laadukas ja viimeistelty tunnelma, ja autossa viettää aikaa suorastaan mielellään. Isoin uutuus löytyy pellin alta. Mallisto on nimittäin täydentynyt uudella CLS 300 d -mallilla, jonka päävoimanlähteenä toimii lähes koko Mercedeksen mallistosta löytyvän 2,0-litraisen turbodieselin uusin versio. Uudessa variaatiossa iskutilavuus on kasvanut 42 kuutiosentillä iskua pidentämällä ja huipputehoksi kirjataan 195 kW (265 hv). Näiden muutosten lisäksi voimalinja on varustettu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Vaihteiston yhteyteen integroitu käynnistingeneraattori kerää hidastuksissa liike-energiaa talteen ja antaa apua etenemiseen 15 kW:n (20 hv) ja 200 Nm:n verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhastuttaa olemuksellaanAjossa voimalinjan toiminta ei jätä toivottavaa. Reagointi on viiveetöntä, auto liikkuu tarvittaessa hyvinkin rivakkaan tahtiin kahden tonnin massasta huolimatta ja kevythybriditekniikan mahdollistamana polttomoottori sammutetaan täysin huomaamatta rullaustilanteissa. Ainoa kauneusvirhe on hitaissa nopeuksissa ja kovemmissa kiihdytyksissä ohjaamoon kuuluva nelisylinterisen dieselin raksutus.Ratin takana CLS tuntuu positiivisella tavalla kokoistaan pienemmältä. Ajettavuus on äärimmäisen vaivatonta ja kokemusta voisi kuvailla lähes rentouttavaksi. Ainoastaan vakioalusta voisi hoitaa terävät epätasaisuudet hienostuneemmin, mutta toki lisävarustelistalta voi halutessaan poimia ilmajousituksen. Ajokokemuksen kruunaavat hienostuneesti toimivat kuljettajaa avustavat järjestelmät. Ne eivät yritä määräillä liiaksi kuljettajaa, vaan kehottavat pehmeän määrätietoiselle ja rauhallisella otteella auton esimerkiksi takaisin kaistan keskelle.Uusi CLS 300 d on moottorin ääntä lukuun ottamatta upea kokonaisuus. Ja niin on myös eurojen määrällä mitattuna sen hintalappu. Uudella nelisylinterisellä voimalinjalla varustettuna lähtöhintakin on lähellä kuusinumeroista summaa. Tässä vaiheessa ei voi olla vilkaisematta sisarmalli E-sarjan hinnastoa. Täsmälleen vastaavalla voimayksiköllä varustettuna ”taksi-Mersun” hintalapussa lukee noin 62 000 euroa ja marginaalisella autoverolla varustetun tehokkaamman ladattavan hybridin saisi vain pari tonnia kalliimmalla.Toisaalta CLS saa pään kääntymään kerran jos toisenkin autolta pois päin kävellessä.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mercedes-Benz CLS 300 d 4Matic Hinta alkaen 95 605 € Koeajetun auton hinta varusteineen 109 049 € Moottori Dieselmoottori 1 992 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4200 r/min Vääntö 550 Nm (1800–2200 r/min) Vääntö 550 Nm (1800–2200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4988 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2939 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1935 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1900 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi