29.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz G 500 – kauan eläköön uusi kuningas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz G-sarja on täysin uusi, muttei liian erilainen Hyvää: karisma, ajettavuus ja mukavuus autoluokka huomioiden. Huonoa: autovero. Mercedes-Benz G-sarjaa ei pitänyt uusia, vain päivittää. Kaivatut modernit ajoavustimet vaativat siirtymistä hammastanko-ohjaukseen, joka ei toimi raskaaseen maastoajoneuvoon sopivan jäykän etuakselin kanssa. Etuakseli piti vaihtaa erillisjousitetuksi. Tilaakin kaivattiin lisää. Lopulta koitti täysremontti, jossa vanhoja osia jäi vain muutama.Uusi G näyttää samalta kuin aina ennen. Kun lähes 40-vuotiasta ikonia lähdetään uusimaan, ei luonnolliselle kehittymiselle tai vallankumoukselle ole varaa. G on olemassa vain siksi, että asiakkaat haluavat juuri ne suorat teräs- ja lasipinnat, jotka yksinkertaiseen ja kestävään militääriautoon valittiin 1970-luvulla helpon korjattavuuden toivossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi kuin vanhaVaikka uusi G lopulta poikkeaa lähes kaikilta pinnoiltaan edeltäjästään, on uudistus tehty taidokkaasti. Pinnat ovat aerodynaamisemmat ja tuulilasikin hieman kaareva, mutta yleisilme on sama. Erot hahmottaa vasta ajamalla uuden ja vanhan vierekkäin. Silloinkaan tulokas ei näytä karikatyyriltä, vaikka rengasmaiset päiväajovalot yrittävätkin pilata tunnelmaa. Mieli on yhtä aikaa iloinen vanhan säilyttämisestä ja hieman skeptinen kaiken järkevyydestä. Vanhassa G:ssä saranat erottuivat oven ja korin välistä, koska militääriajoneuvossa se on järkevin toteutustapa. Uudessa G:ssä saranat ovat myös esillä, koska se matkii esikuvaansa. Vaikka uutuus säilyttää edeltäjänsä W463-mallikoodin, juurien tuoma lämmin aitous puuttuu.Aito?Lähestyn autoa nämä ristiriitaiset ajatukset mielessä. Kun avaan keskuslukituksen, vastaavat G:n viisi ovea samanaikaisella metallisella kolahduksella, jonka voi kuvitella kuuluvan kiväärin lataamisesta. Se ääni on ehtaa vanhaa G:tä. Tunnelma vain paranee, kun käsi tapaa kantikkaan ovenkahvan.Se on harvoja edellismallin kanssa jaettuja osia. Vielä kipuaminen korkealle katumaasturiluokan yläpuolelle sijoitettuun sisustaan, ja tunnelma alkaa olla valmis. Ovikaan ei sulkeudu ensimmäisellä yrityksellä. Se tarvitsee vähän lisää voimaa, kuten G:n ovet ovat aina tarvinneet. Tämähän vaikuttaa tutulta. Sisustassa ei sinänsä ole mitään yhteneväistä, jos pystyä ja lähelle sijoitettua tuulilasia, avaraa näkyvyyttä ja apukuljettajan tukevaa kahvaa ei lasketa. Edessä levittyy lisävarusteinen E-sarjasta tuttu digitaalimittaristo, suuri keskinäyttö ja paljon alumiinisomisteita. Näkymä on ehkä turhankin koristeltu, mutta hillitty suomalaismaku ei taida vastata tämän päivän G-sarjan ostajan arvomaailmaa. Tärkeämpää heille on upeasointinen Burmester-äänijärjestelmä, jonka välittämät soinnut taisivat sotilaskäyttöön tehtyjen G-mallien esihistoriassa kuulua lähinnä armeijoita komentaneiden kenraaleiden konserttivierailuissa. V8:n jyrähdys sentään on G-sarjalle arkipäivää. Vaikka kahdeksan sylinteriä saapuivat kulmikkaan konepellin alle ensimmäisen kerran vasta 1990-luvulla, lähti Geländewagen todelliseen kaupalliseen lentoon amerikkalaisten innostuttua tehomalleista vuosituhannen vaihteessa. Viime vuosina älyttömiä AMG-käsiteltyjä G-malleja onkin myyty enemmän kuin rehellisiä perusmalleja koko 1990-luvun aikana.KylläAikuisiän tuoma skeptisyys vaihtuu lapsenomaiseen virneeseen noin 300 metrin matkalla. Ehkä uusi G ei ole aito alkuperäinen, mutta se tuntuu yhä G:ltä. Ohjaus on huomattavasti aiempaa tarkempi ja vaivattomampi, mutta raskaan ja erityisen ajoneuvon tuntu on yhä läsnä.Vauhdin kasvaessa tunnelma lähestyy absurdia: nelilinkillä tuetun jäykän taka-akselin voi aistia tärähtelevän poikittaissaumoissa, mutta silti kyyti on paljon ylevämpää, mitä yhä raskaaseen käyttöön tehdyltä maastoautolta voi odottaa.Erillisen rungon ansiosta G on erittäin hiljainen auto. Merkittävin äänilähde – täyskaasukiihdytyksissä upeasti laulavan V8:n lisäksi – onkin moottoritievauhdeissa vähitellen kasvavat tuulensuhinat. Tarkastelu korin yksityiskohtiin paljastaa valtavan työn, jota Mercedes-Benz on aerodynamiikan eteen tehnyt. Kattoa kiertävä musta rännikin paljastuu lopulta muovilistaksi: kattotelineet kiinnittyvät nyt kattoon, ja rännin puutteen takia sadevesi valuu katolta ylelliselle kangasmatolle.Tuntemattomien takamaiden tutkimisen tai puolustusvoimien huoltoketjun ylläpitämisen sijaan uuden G:n ominaista käyttöympäristöä ovatkin lähinnä äveriäiden merkkihenkilöiden kuljettaminen kartanon ja punaisen maton välillä.Noin 12 senttimetriä aiempaa leveämmän korin ansiosta sisätilatkin ovat avartuneet, ja neljä henkilöä matkustaa autoon hintaluokkaan kuuluvalla väljyydellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarisma tallellaVaikka hyvin harva G-sarja päätynee edes suomalaiselle mökkitielle, tietää Mercedes-Benz imagon perustuvan todelliseen kyvykkyyteen. Alennusvaihteisto ja kolme tasauspyörästön lukkoa kuuluvat yhä G:n varusteluun, ja erillistä teräspalkkirunkoa kannatellaan ilmajousia kestävämmin kierrejousin. Maasto-ominaisuuksien kerrotaan olevan etuakselimuutoksesta huolimatta edeltäjäänsä parempia. Väitettä olisimme testanneet erityisen mieluusti. Rämpimistä ja rytyytystä hidastanee hintaan kuuluva valtava autovero, jonka Turun linnaan verrattavissa oleva ilmanvastus autolle Suomessa tuo. V8:n karhumaisesta karismasta huolimatta tulevat dieselmallit tarjonnevat paremman vastineen rahalle.Jos huiman hinnan ja jatkuvan tankkaustarpeen ei tarvitse antaa haitata, saa G 500:sta hämmästyttävän sivistyneen, kyvykkään ja karismaattisen kulkuneuvon. G-sarjalla pääsee edelleen ainakin allekirjoittaneen unelmatalliin, ja käytännössä minne vain muuallekin – paitsi päästörajoitetulle Länsiväylän bussikaistalle.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/G-sarja Mercedes-Benz G 500 Hinta alkaen 229 107 € Koeajetun auton hinta varusteineen 280 039 € Moottori Bensiinimoottori 3982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 310 kW (422 hv), 5250–5500 r/min Vääntö 610 Nm (2000–4750 r/min) Vääntö 610 Nm (2000–4750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 210 km/h CO2-päästöt 340 g/km Mitat pituus 4817 mm, leveys 1931 mm, korkeus 1969 mm, akseliväli 2890 mm Muu tieto WLTP-kulutus (yhd.) 14,6 l/100 km. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa