3.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA on korotetumpi ja kompaktimpi, mutta silti edeltäjäänsä tilavampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen polven Mercedes-Benz GLA vie korotetun kompaktimallin paremmin A-sarjan ja GLB:n välimaastoon. Hyvää: tilat, voimalinja. Huonoa: alustan napakka perusvire Jos nykyisen polven Mercedes-Benz A-sarja uudistui aiempaa aikuisemmaksi, saman on tehnyt myös Mercedes-Benz GLA. Toisen polven GLA muovaa aiempaa reseptiä osin rohkeastikin, jotta lopputulos istuu paremmin A-sarjan ja mallistouutuudeksi saapuneen muhkean GLB:n väliin.Uudelleenmäärittely on alkanut pituudesta, sillä autoalan yleisistä trendeistä poiketen uusi GLA on toistakymmentä milliä edeltäjäänsä lyhyempi. Tämä siitäkin huolimatta, että akseliväliä on venytetty 30 mm sisätilojen vuoksi. Leveys on kasvanut niin ikään 30 mm ja raideväli on kasvanut sekin 46 mm. Muutoksista merkittävin on kuitenkin korkeus, jossa uusi GLA harppaa yli 10 senttiä edeltäjäänsä muhkeammaksi.Kaikkineen muutoksilla on luotu auto, joka on tilavampi varsinkin takapenkiltä käsin koettuna. Istuma-asento on A-sarjaa pystympi niin edessä kuin takanakin, ja istumakorkeus on peräti 140 mm suurempi. Muhkumaisemmista mittasuhteista huolimatta GLA näyttää aiempaa terävämmältä, mistä kiitos kuuluu paljolti Mercedeksen uudemmalle muotokielelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiekkatien kautta autopesuunUuden GLA:n maavara on 143 mm, joten maastohenkisyydestä huolimatta kovin tiettömille teille ei kannata seikkailla. Kasvaneet joustovarat antavat kuitenkin autolle paremmat eväät epätasaisuuksien selvittämiseksi, ja GLA selvittääkin nimismiehenkiharat lievästi napakalla perusvireellä, mutta ilman turhaa draamaa. Kojelautaa hallitsee tutuksi tullut MBUX-järjestelmä, joka on vastuussa sekä kuljettajan mittaristosta että tietoviihdejärjestelmästä. Mikäli auton on saanut päivän seikkailuissa kuraiseksi ennen illan edustusmenoja, kannattaa GLA-kuskin muistaa isommista malleista peritty autonpesutoiminto. Toiminto niputtaa peilien kääntämisen, pyyhkimien sadesensorin sekä lasien ja kattoluukun sulkemisen kaltaiset toiminnot yhden painikkeen taakse. Vastaavasti pesumoodin poiskytkentä palauttaa auton varusteet aiempaan tilaansa. Pieni, mutta kätevä juttu.Tuttu voimapuhvettiGLA:n voimalinjavalikoima on sekin tuttu muista Mercedeksen kompaktimalleista, joten tarjolla on koko joukko bensiini- ja dieselvaihtoehtoja aina hinnat alkaen 180-malleista villiin AMG 45 S:ään. Myös Moottorin käyttötestissä loistanut 250 e -lataushybridivoimalinja löytyy.Nelivetomalleissa on vakiona erillinen Offroad-tekniikkapaketti, joka helpottaa kuljettajan tehtäviä yhdellä lisäajotilalla, alamäkiavustimella sekä Multibeam Led -ajovalojen kanssa maastovalotoiminnolla.Koeajettu GLA 200 d A on malliston maltillisempia dieselvaihtoehtoja, mutta sen voimavarat ja hyvin toimiva kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti eivät jätä arkiajossa toivottavaa. Haastavammille teille kaipaaville mainittakoon, että etuvedon ja nelivedon hintaeroksi jää hiukan alle 2 000 euroa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz GLA 200 d A Business Hinta alkaen 43 844 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 075 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3400–3200 r/min Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa