3.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA on korotetumpi ja kompaktimpi, mutta silti edeltäjäänsä tilavampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen polven Mercedes-Benz GLA vie korotetun kompaktimallin paremmin A-sarjan ja GLB:n välimaastoon. Hyvää: tilat, voimalinja. Huonoa: alustan napakka perusvire Jos nykyisen polven Mercedes-Benz A-sarja uudistui aiempaa aikuisemmaksi, saman on tehnyt myös Mercedes-Benz GLA. Toisen polven GLA muovaa aiempaa reseptiä osin rohkeastikin, jotta lopputulos istuu paremmin A-sarjan ja mallistouutuudeksi saapuneen muhkean GLB:n väliin.Uudelleenmäärittely on alkanut pituudesta, sillä autoalan yleisistä trendeistä poiketen uusi GLA on toistakymmentä milliä edeltäjäänsä lyhyempi. Tämä siitäkin huolimatta, että akseliväliä on venytetty 30 mm sisätilojen vuoksi. Leveys on kasvanut niin ikään 30 mm ja raideväli on kasvanut sekin 46 mm. Muutoksista merkittävin on kuitenkin korkeus, jossa uusi GLA harppaa yli 10 senttiä edeltäjäänsä muhkeammaksi.Kaikkineen muutoksilla on luotu auto, joka on tilavampi varsinkin takapenkiltä käsin koettuna. Istuma-asento on A-sarjaa pystympi niin edessä kuin takanakin, ja istumakorkeus on peräti 140 mm suurempi. Muhkumaisemmista mittasuhteista huolimatta GLA näyttää aiempaa terävämmältä, mistä kiitos kuuluu paljolti Mercedeksen uudemmalle muotokielelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiekkatien kautta autopesuunUuden GLA:n maavara on 143 mm, joten maastohenkisyydestä huolimatta kovin tiettömille teille ei kannata seikkailla. Kasvaneet joustovarat antavat kuitenkin autolle paremmat eväät epätasaisuuksien selvittämiseksi, ja GLA selvittääkin nimismiehenkiharat lievästi napakalla perusvireellä, mutta ilman turhaa draamaa. Kojelautaa hallitsee tutuksi tullut MBUX-järjestelmä, joka on vastuussa sekä kuljettajan mittaristosta että tietoviihdejärjestelmästä. Mikäli auton on saanut päivän seikkailuissa kuraiseksi ennen illan edustusmenoja, kannattaa GLA-kuskin muistaa isommista malleista peritty autonpesutoiminto. Toiminto niputtaa peilien kääntämisen, pyyhkimien sadesensorin sekä lasien ja kattoluukun sulkemisen kaltaiset toiminnot yhden painikkeen taakse. Vastaavasti pesumoodin poiskytkentä palauttaa auton varusteet aiempaan tilaansa. Pieni, mutta kätevä juttu.Tuttu voimapuhvettiGLA:n voimalinjavalikoima on sekin tuttu muista Mercedeksen kompaktimalleista, joten tarjolla on koko joukko bensiini- ja dieselvaihtoehtoja aina hinnat alkaen 180-malleista villiin AMG 45 S:ään. Myös Moottorin käyttötestissä loistanut 250 e -lataushybridivoimalinja löytyy.Nelivetomalleissa on vakiona erillinen Offroad-tekniikkapaketti, joka helpottaa kuljettajan tehtäviä yhdellä lisäajotilalla, alamäkiavustimella sekä Multibeam Led -ajovalojen kanssa maastovalotoiminnolla.Koeajettu GLA 200 d A on malliston maltillisempia dieselvaihtoehtoja, mutta sen voimavarat ja hyvin toimiva kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti eivät jätä arkiajossa toivottavaa. Haastavammille teille kaipaaville mainittakoon, että etuvedon ja nelivedon hintaeroksi jää hiukan alle 2 000 euroa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz GLA 200 d A Business Hinta alkaen 43 844 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 075 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3400–3200 r/min Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta