9.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Sprinter on luksusauto pakun kuorissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Sprinter sai uuden dieselmoottorin sekä automaattivaihteiston. Hyvää: kaikenpuoleinen ajomukavuus. Huonoa: suuret ulkomitat vaativat ennakointia. Jos muutama vuosikymmen sitten olisi kirjoitettu, että iso pakettiauto tarjoaa edullisimman tien luksusluokan ajomukavuuteen, toimittaja olisi kärrätty saman tien hullujenhuoneelle. Tällaiseen johtopäätökseen on kuitenkin Mercedes-Benz Sprinter -ohjaamossa pakko päätyä.Sivistyneisyyttä lisää entisestään kaksilitrainen, OM654-koodilla tunnettu dieselmoottori, joka lisättiin Sprinteriin pikkuveli Viton vanavedessä, kuten valinnainen 9-vaihteinen automaattivaihteistokin. Aiemmin kone tavattiin tähtimerkin henkilöautoista.Moottoripäivitys koskee aluksi takavetomalleja: etu- ja nelivetoisten vuoro on myöhemmin. Teholuokkia on kolme – 114, 150 ja koeajamamme 170 hv. Puolitoista desiä aiempaa pienemmän voimanlähteen kerrotaan alentavan kulutusta tuntuvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyS-sarjan kuljetuksiinSuorituskyky on vähintään riittävää tasoa. Melua ei voimanlähteestä juuri synny täyskaasukiihdytyksessäkään, ja nykyään sallittu 120 km/h -moottotienopeus tuottaa lähinnä tuulen suhinaa. Suuntavakavuuden varmistaa ennestään tuttu sivutuuliavustin, eli ratilla ei juuri tarvitse puuskissakaan korjata suuntaa.Jousitus on tyhjässäkin autossa ihmeellisen pehmeä, väliseinä ei tässä luokassa rajoita pitkittäissäätövaraa, ja istuimella viettää rasittumatta pitkänkin siivun. Matka-ajon kruunaa loistava näkyvyys eteen.Automaattivaihteisto jatkaa samaa hienostunutta linjaa: vain ajoittaisia nykäyksiä tapahtuu esimerkiksi liikennevaloihin pysähdyttäessä.Kevyt mutta silti isoKaupunkiajossa hämmentää eniten höyhenenkevyt hallinta – etenkin kun ottaa huomioon, että koeajoauton koriversio edusti miltei suurinta kaliiberia mitä B-ajokortilla saa ajaa.Seitsenmetrisellä Sprinterillä ei nimittäin tuosta vain pysäköidä mihin tahansa pihaan, eli kuskin on tiedettävä minne mennä. Sivupeilit ovat yllättäen aika kompaktit, mutta kamera auttaa peruuttamaan esimerkiksi aitaan kiinni. Se onkin ensiarvoisen tärkeää, ettei auto hukkaa muista suunnista tilaa parkkipaikalla. Kameran näyttö, joka samalla hoitaa kojelaudan kosketusnäyön virkaa, on tosin pienehkö ja lisäksi varsin kaukana kuljettajasta.Järeys sekä äijämäisyys siis loistavat Sprinterissä kaiken kaikkiaan poissaolollaan. Silti ratin takana täytyy muistaa, että ääritilannekäytös, pysähtymismatkat ja törmäysvoima ovat henkilöautoja vaarallisemmat, eli ennakointia tarvitaan, tuntui kuljetuksen jättiläinen miten henkilöautomaiselta tahansa.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Mercedes-Benz Sprinter 317 CDI RWD-3.5 (2.84)/43K pitkä A3 A Hinta alkaen 63 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 051 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 125 kW (170 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1700–2400 r/min) Vääntö 400 Nm (1700–2400 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 264 g/km Mitat pituus 6967 mm, leveys 2175 mm, korkeus 2616 mm, akseliväli 4325 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä