9.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Sprinter on luksusauto pakun kuorissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Sprinter sai uuden dieselmoottorin sekä automaattivaihteiston. Hyvää: kaikenpuoleinen ajomukavuus. Huonoa: suuret ulkomitat vaativat ennakointia. Jos muutama vuosikymmen sitten olisi kirjoitettu, että iso pakettiauto tarjoaa edullisimman tien luksusluokan ajomukavuuteen, toimittaja olisi kärrätty saman tien hullujenhuoneelle. Tällaiseen johtopäätökseen on kuitenkin Mercedes-Benz Sprinter -ohjaamossa pakko päätyä.Sivistyneisyyttä lisää entisestään kaksilitrainen, OM654-koodilla tunnettu dieselmoottori, joka lisättiin Sprinteriin pikkuveli Viton vanavedessä, kuten valinnainen 9-vaihteinen automaattivaihteistokin. Aiemmin kone tavattiin tähtimerkin henkilöautoista.Moottoripäivitys koskee aluksi takavetomalleja: etu- ja nelivetoisten vuoro on myöhemmin. Teholuokkia on kolme – 114, 150 ja koeajamamme 170 hv. Puolitoista desiä aiempaa pienemmän voimanlähteen kerrotaan alentavan kulutusta tuntuvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyS-sarjan kuljetuksiinSuorituskyky on vähintään riittävää tasoa. Melua ei voimanlähteestä juuri synny täyskaasukiihdytyksessäkään, ja nykyään sallittu 120 km/h -moottotienopeus tuottaa lähinnä tuulen suhinaa. Suuntavakavuuden varmistaa ennestään tuttu sivutuuliavustin, eli ratilla ei juuri tarvitse puuskissakaan korjata suuntaa.Jousitus on tyhjässäkin autossa ihmeellisen pehmeä, väliseinä ei tässä luokassa rajoita pitkittäissäätövaraa, ja istuimella viettää rasittumatta pitkänkin siivun. Matka-ajon kruunaa loistava näkyvyys eteen.Automaattivaihteisto jatkaa samaa hienostunutta linjaa: vain ajoittaisia nykäyksiä tapahtuu esimerkiksi liikennevaloihin pysähdyttäessä.Kevyt mutta silti isoKaupunkiajossa hämmentää eniten höyhenenkevyt hallinta – etenkin kun ottaa huomioon, että koeajoauton koriversio edusti miltei suurinta kaliiberia mitä B-ajokortilla saa ajaa.Seitsenmetrisellä Sprinterillä ei nimittäin tuosta vain pysäköidä mihin tahansa pihaan, eli kuskin on tiedettävä minne mennä. Sivupeilit ovat yllättäen aika kompaktit, mutta kamera auttaa peruuttamaan esimerkiksi aitaan kiinni. Se onkin ensiarvoisen tärkeää, ettei auto hukkaa muista suunnista tilaa parkkipaikalla. Kameran näyttö, joka samalla hoitaa kojelaudan kosketusnäyön virkaa, on tosin pienehkö ja lisäksi varsin kaukana kuljettajasta.Järeys sekä äijämäisyys siis loistavat Sprinterissä kaiken kaikkiaan poissaolollaan. Silti ratin takana täytyy muistaa, että ääritilannekäytös, pysähtymismatkat ja törmäysvoima ovat henkilöautoja vaarallisemmat, eli ennakointia tarvitaan, tuntui kuljetuksen jättiläinen miten henkilöautomaiselta tahansa.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Mercedes-Benz Sprinter 317 CDI RWD-3.5 (2.84)/43K pitkä A3 A Hinta alkaen 63 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 051 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 125 kW (170 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1700–2400 r/min) Vääntö 400 Nm (1700–2400 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 264 g/km Mitat pituus 6967 mm, leveys 2175 mm, korkeus 2616 mm, akseliväli 4325 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija