6.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Vito uudistui, mutta vanhaakin jäi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore dieselmoottori ja automaattivaihteisto tähdittävät Mercedes-Benz Vito -faceliftiä, mutta ikäkin tuntuu paikka paikoin. Hyvää: sivistynyt moottori, ajettavuus. Huonoa: viivyttelevä neliveto, poljinkäyttöinen seisontajarru. Mercedes-Benz Vito uudistui merkittävimmin kaksilitraisen OM 654 -turbodieselin osalta. Tätä moottoria ei ole ennen Vitossa nähty: valmistajan henkilöautoissa kyseinen kone otettiin käyttöön vuonna 2016 ja Viton pikkubussiversio V-sarjassa toissa vuonna. Tehoversiot ovat Viton tapauksessa astetta maltillisemmat eli 136, 163 ja 190 hv, ja etuja on valmistajan mukaan nähtävillä erityisesti kulutus- ja päästöpuolella.Samalla automaattivaihteisto on nyt kaksi pykälää parempi eli yhdeksänportainen (manuaalilaatikon saa keskitehoiseen versioon). Vetotapana on tämän moottorin yhteydessä takaveto ja lisähintaan neliveto. Lisäksi on saatavana 1,8-litrainen diesel etuvetoisena sekä täyssähkömalli eVito.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa ilmajousituksellaMaskin ja sisätilojen lievien viilausten ohella liitettävyydet ovat monipuolistuneet. Uutuusvarusteista koeajoautossa ei ollut ilmajousitusta, joka tuli loppusyksystä tarjolle niin V-sarjaan kuin Vitoonkin sähköversiot mukaan lukien. Myös digitaaliseksi muuntuva taustapeili, joka turvaa takanäkyvyyden vaikka kuormatila olisi täynnä, jäi myöhempien tutustumisten varaan.Turvavaruste- ja miksei mukavuusvarustepuolenkin tärkein uutuus on mukautuva vakionopeudensäädin, joka toimii käytännössäkin moitteetta ja yllättäviinkin edessä autoilevien kaistanvaihtoihin pehmeästi reagoiden. Säädintä käytetään edelleen perinteisellä mersun vivulla toisin kuin valmistajan henkilöautoissa.Osittain hieno voimalinjaAjettu Vito-yksilö oli laajan malliston kolmesta koripituudesta keskimmäinen, keskilinjaa se edusti myös teholtaan, ja lisälistalta oli ruksittu niin automaatti kuin nelivetokin.Tuore moottori/vaihteistoyhdistelmä liikuttaa Vitoa kuten nykyaikaista pakua pitääkin, siis äänettömästi, värinättömästi ja voimakkaasti. Kulmikkainta kastia kokonaisuudessa edustaa 45/55-perusvoimanjaolla toteutettu neliveto, joka tuntuu tietyissä tilanteissa hieman liiankin takapainotteiselta. Esimerkiksi jyrkän jäämäen juurella auto ehtii miltei kaivautua paikoilleen ennen kuin singahtaa etuvetoavun turvin eteenpäin. Sen sijaan liukkaissa mäkilähdöissä neliveto pelaa kuten pitääkin.Vanhanaikainen yksityiskohta on myös polkimella käytettävä ja vivusta mekaanisesti vapautettava seisontajarru – perimersumaisen käytön omaksuneet eivät tosin varmaankaan kiinnitä moiseen erityishuomiota.Astetta henkilöautomaisempiAjomukavuutta ei voi moittia, joskaan pitkittäissuuntaista tilaa ei ohjaamossa ole sen enempää kuin kilpailijoissa – näkyvästi kuormatilaan työntyvästä väliseinästä huolimatta. Seinän materiaalikaan ei lasikuituisuudessaan herätä ainakaan premium-ajatuksia.Muuten tavaratila-asiat ovat normaalit suorine seinineen ja riittävästi aukeavine ovineen, mutta koeajoautossa katse osui led-valojen puutteeseen. Yksi etu auton muotoilussa sitä paitsi erottuu: suipon yleismuotonsa ansiosta Vito näyttää useimpia pakettiautoja henkilöautomaisemmalta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz Vito 116 CDI 4x4 3.05/32K keskipitkä A2 A Hinta alkaen 54 251 € Koeajetun auton hinta varusteineen 63 312 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (163 hv), 4200 r/min Vääntö 380 Nm (1200–2400 r/min) Vääntö 380 Nm (1200–2400 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 2020 mm, korkeus 1860 mm, akseliväli 3200 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?