6.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Merkkinsä suosituin uudistui – Mitsubishi ASX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosittu pikkumaasturi, Mitsubishi ASX, on uudistunut edukseen. Hyvää: tehokas tilankäyttö, vaivattomuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: kulutus, kuskin istuin, melutaso, tunnoton ohjaus. Mitsubishi ASX esiteltiin jo vuonna 2010 Nissan Qashqain menestyksen jalanjäljissä. Siinä missä Nissan on pantu jo kokonaan uusiksi kolme vuotta sitten, Mitsubishin pitäisi pärjätä vieläkin pelkällä ilmeen uudistamisella. Toisaalta Suomessa ostajat ovat löytäneet ASX:n vasta viime vuosina ja se on noussut merkin myydyimmäksi malliksi.Mitsubishi on kärsinyt malliston näivettymisen lisäksi päästöhuijauksista Japanissa. Toivottavasti tuore omistaja Nissan saa nostettua merkin uuteen nousuun. Vai oliko Nissanilla mielessä vain oman konserninsa (Nissan-Renault-Lada-Mitsubishi) nostaminen maailman kolmanneksi suurimmaksi autonvalmistajaksi?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKromilla ehostettuMitsubishi ASX:n keulan ”shark nose” -ilme vaihtunut ”dynamic shieldiksi”. Vain maski ja puskuri vaihtamalla ulkonäkö on muuttunut merkittävästi, leveä kromilista on taiteltu samoin kuin isommassa Outlanderissakin. Takaa ja sivulta ASX näyttää tutulta.Sisällä suurin muutos on uusi kosketusnäyttö sovelluksineen, muutoin niin materiaalit kuin kojelautakin ovat ennallaan.Varustetasoja on tästedes kaksi, Invite on jo runsas ja Intense Navi tuo vielä muun muassa ksenonit, elektronisen avaimen ja navigaattorin. Valitettavasti uusimpia elektronisia turvajärjestelmiä ei ole tarjolla.Kevyeksi tehostettuASX on ulkomitoiltaan kompakti, mutta tilat ovat silti kilpailukykyiset niin takapenkillä kuin tavaratilassakin. Takana riittää polvitilaa pitkänkin kuskin takana, mutta kalliimman varustetason lasikatto nipistää pääntiloja. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta tasainen muotoilematon istuin helpottaa kolmenkin sovittautumista.ASX ei ole aivan niin näppärä kuin ulkomitoista voisi päätellä. Pitkä akseliväli tekee kääntymisestä kankeaa ja muhkeiden muotojen ulottuvuutta on vaikea arvioida. Kevyt ohjaus auttaa pyörittelyä, mutta vastaavasti tunnottomuus kiusaa maantiellä.Jousitus on säädetty mukavuuspainotteiseksi, äänieristystä olisi voinut pakata mukaan enemmänkin. Ensimmäisenä väsähtää kuljettaja, istuin ei tue tarpeeksi reisiä eikä ristiselkää.Väännöllä kuorrutettuTarjolla on kolme eri moottoria. Bensiinimoottori on 1,6-litrainen (117 hv) ja sen yhteydessä on aina viisivaihteinen käsivaihteisto ja etuveto. Dieselmalleja on kaksi, molemmat nelivetoisia. Manuaalivaihteiden kanssa diesel on 1,6 (114 hv) ja kuusivaihteisen automaattivaihteiston kanssa 2,3-litrainen (150 hv).Koeajossa oli tällä kertaa kallein versio isoimmalla moottorilla. Rutka vääntö ja automaatti tekevät ajosta vaivatonta, mutta suoritusarvoiltaan iso moottori ei ole sen nopeampi kuin kaksi muutakaan. Perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaatti osaa hyödyntää vääntöä alakierroksilla ehkä liikaakin värinöiden saattelemana. Silti se onnistuu tuhlaamaan polttoainetta yli seitsemän litraa satasella.Vaikka huippumalli tuntuu kalliilta, ei muidenkaan nelivetoiset dieselautomaatit ole yhtään sen halvempia.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mitsubishi ASX 2.2 Di-D Intense Navi 4WD 6AT Hinta alkaen 23 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 995 € Moottori Dieselmoottori 2 268 cm&3179;, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin