30.10.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mini Aceman on laskettu uutuus Cooperin ja Countrymanin väliin. Mitä kaikkea ässällä on hihassaan? Asiakkaiden toiveisiin ei ole aina helppo vastata. Henry Fordille väitetysti (mutta todisteettomasti) liitetty lausahdus on, että ”jos olisin kysynyt asiakkailtani, mitä he haluavat, vastauksena olisi ollut nopeampi hevonen”. Minin kohdalla vastauksena olisi aivan varmasti lisää tilaa, vaikka autoja rakastetaan juuri niiden näppärän koon vuoksi. Tiedättehän, miksi ihmeessä lentokoneessa istuimen alle mahtuvaan laukkuun ei voi sulloa ison ruumalaukun verran tavaraa?Nyt koko mallistonsa pikamarssilla uusinut Mini esittelee Acemanin. Tutun Minin, eli Cooperin, ja nopeasti ”ison Minin” roolin omaksuneen Countrymanin väliin on jäänyt tismalleen sopiva kolo Acemanille. Reseptinä on ollut viisi ovea, vähän korkeutta ja vähän seikkailumuovien tuomaa crossover-maustetta. Maavaraa on 143 mm.Ja jos nimi ja idea vaikuttaa tutulta, Mini Aceman on tavallaan toisin toteutettu versio Pacemanista, joka oli crossoverimpi ja kolmiovinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkka välimalliMini Aceman on 4,07 metriä pitkä, joten auto liikkuu hyvin vielä kompaktien kaupunkiautojen ryhmässä. Leveyttä on näppärät 1,75 metriä ja korkeutta 1,50 metriä. Takaistuimien osalta Mini Aceman on selvästi kolmiovista Cooperia tilavampi, mutta määräänsä enempää ei tännekään mahdu. Kahdessa osassa kaadettavat takaistuimet mahdollistavat tavaratilan kasvattamisen 300 litrasta 1 005 litraan. Hyvät ja huonot puolet Design Sopiva välikoko Napakka alusta Pienehkö akku Etuistuimilla vallitsee tuttu tunnelma, sillä lähes koko design on yhteistä sisarmallien kanssa. Kojelautaa dominoi klassikko-Minin nopeusmittariin viittaava 249 mm (9,8”) pyöreä oled-kosketusnäyttö, joka on ennen kaikkea näyttävä tapa järjestää auton toiminnot. Erilaiset ajotilateemat mukauttavat näyttöä, mutta lopulta yksinkertainen on kaunista. Aceman tosin perii Countrymanin auton asentotietoja näyttävän Trail Moden. Mittaristotiedot näkyvät keskiruudun lisäksi heijastusnäytöstä (huom. Tesla ja Volvo), mikä onkin erinomainen lisä. Minin tuttuja teemoja on toistettu myös muutamissa vivuissa, joille on varattu oma tila näytön alapuolelta.Yhdessä materiaalien, värien ja valaistuksen käytön kanssa Mini Acemanin sisusta on saavuttanut sen premium-aseman, mitä merkki on tavoitellut koko 2000-luvun. Sähköä nyt ja ainaLähes kaikki uudet Minit ovat täyssähköisiä, eikä Aceman ole tässä poikkeus. Tarjolla on kaksi versiota sähköisestä etuvedosta.Mini Aceman E pohjautuu 42,5 kilowattitunnin akkuun, jolla auto saavuttaa 309 km WLTP-toimintamatkan. Latausteho on 11 kilowattia (AC-asiointilataus) ja 75 kW DC-pikalatauksella. Sähkömoottorin teho on 135 kW (184 hv) ja vääntö 290 Nm.Koeajettu Mini Aceman SE saavuttaa 405 km WLTP-toimintamatkan kookkaamman 54,2 kWh akun ansiosta. Pikalatausteho nousee 95 kilowattiin. Sähkömoottorin teho on 160 kW (218 hv) ja huippuvääntö on 330 Nm. Mini Acemanissa on akun esilämmitys latausta varten laturille navigoidessa. Lämpöpumppu kuuluu varusteluun. Muilta osin autojen filosofiana on luottaa alhaiseen kulutukseen ja autojen käyttöön kaupunkiolosuhteissa.Mini Acemaniin saa myös vetokoukun, jolloin auton vetomassa on aina 750 kg moottoriversioon katsomatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNapakka kääntyjäOhjauspyörän takaa Mini Aceman on selvästi osa perhettä. Innokkaasti suuntaa vaihtava etuakseli ja lyhyt akseliväli tekevät Ministä helpon ohjattavan mutkateillä ja Kööpenhaminan ruuhkissa. Samoin pysäköintipaikan löytyminen on pienellä autolla helppoa. Kääntöympyrä jää kuitenkin maltilliseksi.Alusta on huomattavan napakka, mikä johtunee massan hallinnasta lyhyehköillä joustovaroilla. Arkiautoksi Aceman saisi olla nöyrempikin ja auton käytös esimerkiksi rikkonaisella jääpinnalla täytyy kokeilla erikseen. Sinänsä Minin käytöksessä ei ole mitään moitittavaa.Matalaksi jäävistä ikkunoista huolimatta näkyvyys on hyvä ja auton mitat on helppo hahmottaa sen kompaktin koon ansiosta. Toki Minissä tarkastelee liikennettä alaperspektiivistä, mikä voi aiheuttaa joissain kuljettajissa epämukavan tunteen.Myynnissä nytMini Aceman on tarkkaan harkittu lisäys Mini-mallistoon, joka uudistuu nopealla tahdilla. Hyvän kokonsa ansiosta Acemanilla on jopa yliote viisioviseen Cooperiin verrattuna. Malliston hinnat alkavat 38 660 eurosta (Aceman E Essential) ja isommalla akulla varustettu Aceman SE Essential asettuu 42 800 euroon. Mini Aceman SE Favoured Trim SÄHKÖAUTO, etuveto 160 kW (218 hv), 330 Nm Akku brutto / netto 54,2 / 49,2 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16A) CCS: 95 kW WLTP-kulutus 14,4 kWh / 100 km toimintamatka 394 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,1 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 079 mm Leveys 1 754 mm Korkeus 1 514 mm Akseliväli 2 606 mm Tavaratila 300-1 005 l Omamassa 1 785 kg perävaunu 750 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 50 620 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 16.6.2024 Koeajo Koeajo: Mini Cooper SE – sähköinen taskuraketti kelpaa vaikka muotiviikoille 6.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mini Countryman SE – monipuolisin ja möhköin Mini 24.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mini Countryman JCW – ei mikroautomainen, mutta terveen tasapainoinen 2.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Mini Cooper Electric ja Mini Countryman Electric 25.2.2023 Ajoneuvot Kesä tulee ja Mini lanseeraa yleisön pyynnöstä Cooper SE Convertiblen tuotantoversion 8.8.2022 Ajoneuvot Concept Aceman kertoo Minin lähitulevaisuudesta uudistuneena, brittiläisenä sähköcrossovereiden valmistajana 18.7.2022 Ajoneuvot Mini rohkeni tehdä Cooper SE:stä avomallin – yhden kappaleen verran 22.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Mini Countryman tuo mieleen lentokoneen, mutta arvaapa mistä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster