16.6.2024

Koeajo: Mini Cooper SE – sähköinen taskuraketti kelpaa vaikka muotiviikoille

Kuva Aake Kinnunen
Mini Cooper SE sähköauto

Uusi Mini Cooper satsaa isompien mallien tavoin tyyliin, mutta miten pienen sähköauton ominaisuudet asettuvat hintaan nähden?

Hiljaisuuden jälkeen Mini on jälleen vauhdissa ja koko mallisto uudistuu nopeassa tahdissa. Lyhyt, matala ja kolmiovinen Cooper on ehkä suorin perillinen klassiselle Minille. Uuden polven muotoilussa on katsottu taaksepäin aina alkuperäiseen asti ja putsattu erityisesti keulalta paljon ylimääräisiä elementtejä. Pystyt lasit ja suorat kyljet ovat kuitenkin säilyneet. Ilmanvastuskerroin on 0,28, mikä ei ole hassumpi tulos retrosta ponnistavalle laatikkoprofiilille.

Mini Cooper SE sähköauto

3,86 metriä pitkänä autona Mini Cooper Electric on edelleen pienempi kuin oikeastaan mikään muu markkinoilla. Tilat ovat säilyneet melko hyvin ennallaan, eli pikku-Mini on ensisijaisesti etuistuimiaan varten. Edessä kapeahkossa autossa on kosolti tunnelmaa, mutta ihan likikään ei tarvitse mennä. Takapenkillä tilaa on siedettävästi mielikuviin nähden – kunhan sinne ensin saa taivuteltua itsensä. Vakiokäyttöön kakkosriviä voi suositella vain voimistelijoille ja jälkikasvulle. Enemmän tilaa kaipaavien kannattaa tähytä Countrymanin, Acemanin tai tuoreeltaan julkistetun viisiovisen Cooperin suuntaan.

Mini Cooper SE sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennen kaikkea sähköistetty

Minin pääpaino erityisesti Suomen kaltaisilla markkinoilla on sähkö. Mini Cooper Electricistä tulee tarjolle kaksi versiota: perusmalli Mini Cooper E ja pirteämpi Mini Cooper SE. 

Mini Cooper SE sähköauto

Mini Cooper E:ssä on 40,7 kWh akku (brutto, 36,6 kWh netto), joten sen WLTP-toimintamatka on 305 km. Latausteho on 75 kW, mikä suhteutuu hyvin akun koon kanssa. Sähkömoottori on 135 kW (184 hv), mikä riittää Minille enemmän kuin mainiosti. AC-lataus on molemmissa malleissa 11 kW.

Mini Cooper SE sähköauto
Keulatilaa sähkö-Minissä ei ole.

Koeajettu Mini Cooper SE nostaa panoksia akun ja sähkömoottorin osalta. 54,2 kilowattitunnin akku (netto 49,2 kWh) tarkoittaa 402 km WLTP-toimintamatkaa. Samalla CCS-pikalatauksen huipputeho nousee 95 kilowattiin. Sähkömoottorin puhti nousee 160 kilowattiin (218 hv), jolloin Mini Cooper SE kärkkyy jo hot hatch -luokkaa suoritusarvojen valossa 6,7 sekunnin 0–100 km/h kiihtyvyydellä. Huippunopeus on 170 km/h.

Mini Cooper Electricissä on akun esilämmitys joko navigaation kautta tai pyytämällä lämmitys manuaalisesti tietoviihdejärjestelmästä sisarmerkki BMW:n tapaan.

Mini Cooper SE sähköauto

Hyvää ja huonoa

  • Tyyli
  • Koko ja ketteryys
  • Hinta suhteessa litroihin ja kilowattitunteihin

Ostoskadun tunnelmaa

Sisustan osalta uusi Mini Cooper noudattelee Countrymanin estetiikkaa. Vaaleat sävyt ja osin liukuvärjätyt kuosit kohottavat matkustamon laatuvaikutelmaa yhdessä hyvin valittujen materiaalien kanssa. Mini on nyt tuntuvasti lähempänä merkin tavoittelemaa premium-asemaa. Kojelaudassa on säilytetty muutamia keinuvipuhenkisiä kytkimiä muistuttamassa uuden Minin alkuajoista. Toisaalta yleisilmettä on piristetty muotivaatteisiin viittaavilla yksityiskohdilla kojelaudassa ja ovissa.

Varsinainen kojelaudan kohokohta on kuitenkin alkuperäisen Minin nopeusmittaria henkivä suuri kosketusnäyttö, joka on ilahduttavasti aidosti pyöreä. Kirkas ja värikäs 9,45-tuumainen ruutu taipuu erilaisten teemojen ja ajotilojen myötä mitä erilaisimpiin retrolookkeihin, mutta asetusten löytämisessä BMW:n puolella ollaan vielä askeleen edellä.

Sinänsä retroteemat ovat hauskaa hupailua jopa navigointigrafiikoiden muuttuessa aikakauden mukaan. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa Mini Experience -keinoäänistä, jotka kuulostavat pääosin siltä, kuin kosketinsoittaja luiskahtaisi lattialle otettuaan tukea koskettimista.

Mini Cooper SE sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ketterästi kaduilla

Minille ajettavuus on tärkeä pointti, eikä Cooper petä, josko ei tosin loistakaan. Alusta on kyllä selvästi kontrolloidun napakka, mutta sitä ei onneksi liioitella. Lyhyt auto ja nopea ohjaus tarkoittavat, että Mini Cooper kyllä ohjautuu ketterästi sinne, mihin ohjauspyörällä haluaa. Toisaalta ohjauksessa on edellisen polven Minien tapaan jäljellä lähinnä raskas vaste ilman varsinaista tuntoa.

Mini Cooper SE sähköauto

Sähkömoottorin välitön vääntö ja painonjakauma saavat Mini Cooper SE:n kärsimään helposti vetopidon puutteesta. Tämä korostuu erityisesti sateella. Luistonesto reagoi tilanteeseen kuitenkin pehmeästi, joten kyse on lähinnä verkkaisemmasta kiihdytyksestä ilman draamaa.

Mini Cooper SE sähköauto

Yhdessä mittojen ja tehovarojen kanssa Minillä on kuitenkin helppo liikkua erityisesti kaupunkioloissa, joissa tilaa löytyy toiseen tapaan kuin isoille katumaastureille. Koko ja ketteryys palkitaan myös pysäköidessä.

Pikkuisen premiumia

Mini Cooper Electric on uudistunut mainiosti ulkoisesti ja erityisesti sisältä. Sähköautona se on mielenkiintoinen vaihtoehto, joka luottaa premiumin kaipuuseen suoranaisia tiloja tai akkukokoa enemmän. On myös mielenkiintoista nähdä, miten Mini Cooperin kulutuslukemat käyttäytyvät talvella, sillä keskitason toimintamatka pienehköllä akulla perustuu pitkälti kulutuksen hallintaan.

Mini Cooper SE sähköauto

Suomessa Mini Cooper E:n hinnat alkavat 36 100 eurosta ja Mini Cooper SE:n hinnat 40 200 eurosta Essential-varustelulla. Mielenkiintoisesti voimalinjojen välinen hintaero jää pienemmäksi kuin loikkaus seuraaviin varustetasoihin. Varustepakettien ja lisävarusteiden myötä Minin saa toki nopeasti ison auton hintoihin, mutta tyypilliselle ministille lienee tärkeämpää saada juuri oikeanlainen auto.

Mini Cooper SE sähköauto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat