7.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: monella tapaa mukava – Mercedes-Benz C 220 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Mercedes-Benz C 220d antaa hiljaista kyytiä, eikä tankilla tarvitse pysähtyä turhan usein. Hyvää: ajo-ominaisuudet, turva- ja mukavuusvarusteet, äänettömyys, suuri polttonestesäiliö. Huonoa: hinta. C-sarja on saksalaisen tähtimerkin eniten myyty malli. Nykyisen sukupolven uudistettu painos esiteltiin viime kesänä, ja nyt kotimaan koeajoon saatiin toiseksi kallein dieselversio: Mercedes-Benz C 220 d Business Avantgarde nelivedolla varustettuna.Ulkoapäin uusi C-sarja noudattelee valmistajan tuttua muotokieltä, eli muutokset ovat varsin maltillisia. Uudelleen muotoillut led-ajovalot ovat vakiona kaikissa malleissa, ja pientä hienosäätöä voi havaita myös takavaloissa sekä Avantgarde-mallien puskureissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina automaattinaMerkittävimmät uudistukset kohdistuvatkin tekniikkaan ja turvavarusteluun. Kaikki C-sarjan dieselmoottorit ovat uusia – C 200d:n ja C 220d:n voimanlähteet ovat tosin jo E-sarjasta tutut. Moottorien sisäistä kitkaa on pienennetty, ja lisäksi koneet ovat ulkomitoiltaan aiempaa pienempiä.9-portainen automaattivaihteisto on vakiona kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteydessä. Neliveto on saatavana malleihin C 200, C 200d ja C 220d. Sarjan tehokkain malli C 43 AMG vetää aina kaikilla pyörillään. Neliveto jakaa voiman aktiivisesti suhteessa 45 prosenttia eteen ja 55 prosenttia taakse. AMG-mallin vastaavat luvut ovat takapainotteisemmat, eli 31/69 prosenttia. Turvavarustelu on nyt Mercedeksen lippulaivan S-sarjan tasolla, eli sitä voi luonnehtia todella kattavaksi. Kamera- ja tutkajärjestelmät valvovat ympäristöä mahdollisia vaaratilanteita kartoittaen. Järjestelmä pyrkii estämään yhteentörmäyksen tarvittaessa itsenäisesti väistäen sekä jarruttaen. Myös takaa tulevaa liikennettä tarkkaillaan tutkan avulla peräänajon varalta.Pihauksella pitkälleOhjaamon tunnelma on laadukas. Uutta ovat päivitetty näyttö kojelaudan keskellä sekä digitaalimittaristo. Ensivaikutelma on hieman sekava, mutta alkutotuttelun jälkeen tarvittavat säädöt onnistuvat lopulta sekä keskinäyttöön että monipuolisesti muokattavaan mittaristoon. Sähkösäätöiset etuistuimet antavat hyvän tuen. Jousitus on mukavuuspainotteinen, ja nielee epätasaisuudet hyvin olematta liian löysä. Myös ohjaustuntuma on kohdallaan: ohjaus on tunnokas, tarkka ja sopivasti tehostettu.Automaattivaihteisto toimii vääntävän dieselin kanssa saumattomasti, ja vain joissakin äkillisissä kiihdytystilanteissa oli havaittavissa hiukan empimistä. Matkanteon miellyttävyyttä kohentaa ohjaamon äänieristys, joka on edustusautoluokkaa. Mukavuustekijä sekin, että 66 litran polttoainesäiliö antaa reippaasti yli tuhannen kilometrin toimintamatkan.Kattavan kallisKoeajoauton hinta kipuaa isävarusteiden kanssa yli 60 000 euron. Se on keskikokoisesta farmariautosta iso raha ja monen ostajan saavuttamattomissa. Hyvä suorituskyky ja mukavuus sekä nykyaikaisin turvavarustelu yhdistettynä nelivetoon on kuitenkin yhdistelmä, joka ei synny halvalla.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/c-class Mercedes-Benz C 220 d 4Matic T A Business Avantgarde Hinta alkaen 57 182 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 001 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2840 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 800/750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa