7.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: monella tapaa mukava – Mercedes-Benz C 220 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Mercedes-Benz C 220d antaa hiljaista kyytiä, eikä tankilla tarvitse pysähtyä turhan usein. Hyvää: ajo-ominaisuudet, turva- ja mukavuusvarusteet, äänettömyys, suuri polttonestesäiliö. Huonoa: hinta. C-sarja on saksalaisen tähtimerkin eniten myyty malli. Nykyisen sukupolven uudistettu painos esiteltiin viime kesänä, ja nyt kotimaan koeajoon saatiin toiseksi kallein dieselversio: Mercedes-Benz C 220 d Business Avantgarde nelivedolla varustettuna.Ulkoapäin uusi C-sarja noudattelee valmistajan tuttua muotokieltä, eli muutokset ovat varsin maltillisia. Uudelleen muotoillut led-ajovalot ovat vakiona kaikissa malleissa, ja pientä hienosäätöä voi havaita myös takavaloissa sekä Avantgarde-mallien puskureissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina automaattinaMerkittävimmät uudistukset kohdistuvatkin tekniikkaan ja turvavarusteluun. Kaikki C-sarjan dieselmoottorit ovat uusia – C 200d:n ja C 220d:n voimanlähteet ovat tosin jo E-sarjasta tutut. Moottorien sisäistä kitkaa on pienennetty, ja lisäksi koneet ovat ulkomitoiltaan aiempaa pienempiä.9-portainen automaattivaihteisto on vakiona kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteydessä. Neliveto on saatavana malleihin C 200, C 200d ja C 220d. Sarjan tehokkain malli C 43 AMG vetää aina kaikilla pyörillään. Neliveto jakaa voiman aktiivisesti suhteessa 45 prosenttia eteen ja 55 prosenttia taakse. AMG-mallin vastaavat luvut ovat takapainotteisemmat, eli 31/69 prosenttia. Turvavarustelu on nyt Mercedeksen lippulaivan S-sarjan tasolla, eli sitä voi luonnehtia todella kattavaksi. Kamera- ja tutkajärjestelmät valvovat ympäristöä mahdollisia vaaratilanteita kartoittaen. Järjestelmä pyrkii estämään yhteentörmäyksen tarvittaessa itsenäisesti väistäen sekä jarruttaen. Myös takaa tulevaa liikennettä tarkkaillaan tutkan avulla peräänajon varalta.Pihauksella pitkälleOhjaamon tunnelma on laadukas. Uutta ovat päivitetty näyttö kojelaudan keskellä sekä digitaalimittaristo. Ensivaikutelma on hieman sekava, mutta alkutotuttelun jälkeen tarvittavat säädöt onnistuvat lopulta sekä keskinäyttöön että monipuolisesti muokattavaan mittaristoon. Sähkösäätöiset etuistuimet antavat hyvän tuen. Jousitus on mukavuuspainotteinen, ja nielee epätasaisuudet hyvin olematta liian löysä. Myös ohjaustuntuma on kohdallaan: ohjaus on tunnokas, tarkka ja sopivasti tehostettu.Automaattivaihteisto toimii vääntävän dieselin kanssa saumattomasti, ja vain joissakin äkillisissä kiihdytystilanteissa oli havaittavissa hiukan empimistä. Matkanteon miellyttävyyttä kohentaa ohjaamon äänieristys, joka on edustusautoluokkaa. Mukavuustekijä sekin, että 66 litran polttoainesäiliö antaa reippaasti yli tuhannen kilometrin toimintamatkan.Kattavan kallisKoeajoauton hinta kipuaa isävarusteiden kanssa yli 60 000 euron. Se on keskikokoisesta farmariautosta iso raha ja monen ostajan saavuttamattomissa. Hyvä suorituskyky ja mukavuus sekä nykyaikaisin turvavarustelu yhdistettynä nelivetoon on kuitenkin yhdistelmä, joka ei synny halvalla.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/c-class Mercedes-Benz C 220 d 4Matic T A Business Avantgarde Hinta alkaen 57 182 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 001 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2840 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 800/750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan