15.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Muotovalio huippumalli – Volkswagen Arteon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Arteon asettuu mallistossa Passatin yläpuolelle. Viistoperä on hartaasti odotettu ja linjakas ilmestys – runsaalla avustinkatraalla kuorrutettuna. Hyvää: muotoilu, moottori, etuistuin, ajettavuus, tilat. Huonoa: sisäilme, korkeahko hinta. Saksassa koeajettu uusi Volkswagen Arteon asettuu mallistossa Passatin yläpuolelle. Viistoperä on hartaasti odotettu, linjakas ja vastaus edesmenneen Passat CC:n haikailijoille.Uuden Arteonin valtit ovat muotoilussa, viimeistelyssä, erinomaisissa moottoreissa sekä kattavassa mukavuutta ja turvallisuutta tuovassa avustinkatraassa, joista osa tulee Volkswageneissa ensimmäiseksi tarjolle Arteonissa.Arteon on muodoiltaan ajan hammasta kestävän pelkistetty mutta myös urheilullinen. Ilmeen tärkeä osanen ovat kookas konepelti, kehyksettömät sivuikkunat ja kaareva kattolinja. Keulailme on muhkea ja hyökkäävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPettymys sisälläNäyttävä ilmestys luo kovat odotukset myös sisätiloille, jotka ovat viimeistellyt, mutta muistuttavat auton hintataso huomioiden vähän liikaa perusvolkkareita. Nahka toki hellii ja persoonallisia yksityiskohtiakin on, mutta silti ilme jää hieman tylsäksi.Selkäystävälliset ja 14-asentoisesti säätyvät ergoComfort-istuimet ovat mainiot. Kuljettajan istuimessa on myös muisti ja ristiselän hieronta.Tilat osoittautuvat koeajossa väljiksi, joskin takana korkea keskikotelo syö muutoin väljiä jalkatiloja. Takaluukku aukeaa kuin ahnas kita, ja paljastaa viistoperäksi tilavan 563 litran kontin.Jouhevaa käytöstäKoeajettavina oli ruudikkaimmat vaihtoehdot eli kaksilitraiset diesel- ja bensiinimoottorit.Nelisylinterinen 280 hevosvoiman bensiinimoottori sopii voimiensa ja hienovaraisen käytöksensä puolesta hyvin Arteonin sydämeksi. Verta sille pumppaa jouhevatoiminen seitsenlovinen DSG-automaattivaihteisto.Voimalinjan yhteispeli on eri ajotilanteissa ihailtavan saumatonta: ruuhkanytkyttely sujuu vaivattomasti ja toisaalta kierrosten noustessa teho tarjoutuu käyttöön viiveittä. Maksimivääntö on tarjolla laajalla kierrosalueella, joka tekee ajamisesta vaivatonta eri ajotilanteissa. Tarvittaessa auto myös liikahtaa, sillä nollasta sataan taittuu 5,6 sekunnissa.Luonteva ohjausOhjaustuntuma on volkkarimaisen luonteva ja tylsän yllätyksetön. Ohjaus palauttaa nöyrästi. Suorilla auto ei vaeltele tai vaadi ylenmääräistä paimentamista.Alusta- ja jousitusratkaisu kuolettavat tärähtelyt hyvin. Arteonin äänieristys on samalla tasolla auton hintaluokan kanssa: sisälle kantaa vain rengashumina. Koeajoautoissa oli akustiset sivuikkunat, jotka maksavat lisävarusteena 878 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattavasti avustimiaArteonissa on enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuin missään Volkswagenissa aiemmin.Uusin hätätilanneavustin yhdistämää mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä kaistanvaihto- ja kaistanpitoavustimen kyvyt – jos kaikki menee suunnitellusti. Jos sensorit havaitsevat, ettei kuljettaja reagoi hälytyksiin eikä hallitse ajoneuvoa, varoittaa järjestelmä kanssaliikkujia hätävilkuin, ohjaa auton tien sivuun ja pysäyttää sen.Mukautuva, ennakoivalla nopeuden säätimellä varustettu vakionopeudensäädin (ACC) hyödyntää tutka-anturia sekä tuulilasin kameran ja navigointijärjestelmän reittitietoja.Kun ACC:n kyvyt ja uusi mutka-avustin tekevät yhteistyötä, luvataan auton kykenevän tunnistamaan oman sijaintinsa navigointijärjestelmän reittitietojen avulla ja säätämään nopeutta, kun lähestytään mutkaa, liikenneympyrää ja risteystä.Lyhyen koeajon aikana ei ollut mahdollista koetella tältä osin Arteonin älyavustinten kykyjä. Perusteellisen kokeilun aika on kotimaan koeajon koittaessa loppukesällä. Ja tosikoitos koittaa talven tullen, jolloin avustinten toiminta voi jäädä auttamattomasti vajavaiseksi. Jos kamera ei esimerkiksi näe tieviivoitusta, ei auto tiedä sijaitseeko se omalla kaistallaan.Suomeen syksyksiArteonin ennakkomyynti on jo käynnistynyt ja hinnatkin ovat osittain selvillä. Arteon rantautuu Suomeen syyskuun tullen.Arteon on edullisinta malliversiota lukuun ottamatta varustettu DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Neliveto on tarjolla sekä bensiini- että dieselautoihin.Bensiinipuolella tarjolle tulee kolme eri tehoista voimanlähdettä, jotka tuottavat 150, 190 tai 280 hevosvoimaa. Bensiiniversioiden hinnastossa on toistaiseksi vain Saksassa koeajettu kaksilitrainen (280 hv) ja nelivetoinen R-Line-malli, jolla on hintaa 63 103 euroa.Muiden bensiinimallien hinnat selviävät syksyllä tai loppuvuodesta.Dieselmoottorien tehot ovat 150, 190 ja 240 hevosvoimaa. Diesel-katraan huipulla on kaksilitrainen (240 hv) R-Line, jolla on hintaa 62 372 euroa.Edullisin dieseliä nielevä vaihtoehto on käsivaihteinen kaksilitrainen (150 hv), jonka hinta selviää syksyllä. Tämä malli automaattivaihteisena on jo hinnoiteltu 44 997 euroon.Varustetasoja on kolme: Arteon, Elegance ja R-Line.Jos lompakko kestää, voi autoa räätälöidä. Tarkkanäyttöinen virtuaalimittaristo on aivan ehdoton: muunneltava, miellyttävä ja tarkkapiirtoinen. Se on vakiona Elegance- ja R-Line -autoissa. Ja jos haluaa kasvattaa kahdeksantuumaisen näytön uuteen eleohjattavaan 9,2-tuuman kosketusnäyttöön (Discover Pro), kurittaa se lisävarusteena kukkaroa 1 338 eurolla.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.volkswagen.fi/arteon Volkswagen Arteon 2.0 TSI Elegance 4MOTION DSG Hinta alkaen 63 103 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (280 hv), 5100–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2837 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja