15.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Muotovalio huippumalli – Volkswagen Arteon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Arteon asettuu mallistossa Passatin yläpuolelle. Viistoperä on hartaasti odotettu ja linjakas ilmestys – runsaalla avustinkatraalla kuorrutettuna. Hyvää: muotoilu, moottori, etuistuin, ajettavuus, tilat. Huonoa: sisäilme, korkeahko hinta. Saksassa koeajettu uusi Volkswagen Arteon asettuu mallistossa Passatin yläpuolelle. Viistoperä on hartaasti odotettu, linjakas ja vastaus edesmenneen Passat CC:n haikailijoille.Uuden Arteonin valtit ovat muotoilussa, viimeistelyssä, erinomaisissa moottoreissa sekä kattavassa mukavuutta ja turvallisuutta tuovassa avustinkatraassa, joista osa tulee Volkswageneissa ensimmäiseksi tarjolle Arteonissa.Arteon on muodoiltaan ajan hammasta kestävän pelkistetty mutta myös urheilullinen. Ilmeen tärkeä osanen ovat kookas konepelti, kehyksettömät sivuikkunat ja kaareva kattolinja. Keulailme on muhkea ja hyökkäävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPettymys sisälläNäyttävä ilmestys luo kovat odotukset myös sisätiloille, jotka ovat viimeistellyt, mutta muistuttavat auton hintataso huomioiden vähän liikaa perusvolkkareita. Nahka toki hellii ja persoonallisia yksityiskohtiakin on, mutta silti ilme jää hieman tylsäksi.Selkäystävälliset ja 14-asentoisesti säätyvät ergoComfort-istuimet ovat mainiot. Kuljettajan istuimessa on myös muisti ja ristiselän hieronta.Tilat osoittautuvat koeajossa väljiksi, joskin takana korkea keskikotelo syö muutoin väljiä jalkatiloja. Takaluukku aukeaa kuin ahnas kita, ja paljastaa viistoperäksi tilavan 563 litran kontin.Jouhevaa käytöstäKoeajettavina oli ruudikkaimmat vaihtoehdot eli kaksilitraiset diesel- ja bensiinimoottorit.Nelisylinterinen 280 hevosvoiman bensiinimoottori sopii voimiensa ja hienovaraisen käytöksensä puolesta hyvin Arteonin sydämeksi. Verta sille pumppaa jouhevatoiminen seitsenlovinen DSG-automaattivaihteisto.Voimalinjan yhteispeli on eri ajotilanteissa ihailtavan saumatonta: ruuhkanytkyttely sujuu vaivattomasti ja toisaalta kierrosten noustessa teho tarjoutuu käyttöön viiveittä. Maksimivääntö on tarjolla laajalla kierrosalueella, joka tekee ajamisesta vaivatonta eri ajotilanteissa. Tarvittaessa auto myös liikahtaa, sillä nollasta sataan taittuu 5,6 sekunnissa.Luonteva ohjausOhjaustuntuma on volkkarimaisen luonteva ja tylsän yllätyksetön. Ohjaus palauttaa nöyrästi. Suorilla auto ei vaeltele tai vaadi ylenmääräistä paimentamista.Alusta- ja jousitusratkaisu kuolettavat tärähtelyt hyvin. Arteonin äänieristys on samalla tasolla auton hintaluokan kanssa: sisälle kantaa vain rengashumina. Koeajoautoissa oli akustiset sivuikkunat, jotka maksavat lisävarusteena 878 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattavasti avustimiaArteonissa on enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuin missään Volkswagenissa aiemmin.Uusin hätätilanneavustin yhdistämää mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä kaistanvaihto- ja kaistanpitoavustimen kyvyt – jos kaikki menee suunnitellusti. Jos sensorit havaitsevat, ettei kuljettaja reagoi hälytyksiin eikä hallitse ajoneuvoa, varoittaa järjestelmä kanssaliikkujia hätävilkuin, ohjaa auton tien sivuun ja pysäyttää sen.Mukautuva, ennakoivalla nopeuden säätimellä varustettu vakionopeudensäädin (ACC) hyödyntää tutka-anturia sekä tuulilasin kameran ja navigointijärjestelmän reittitietoja.Kun ACC:n kyvyt ja uusi mutka-avustin tekevät yhteistyötä, luvataan auton kykenevän tunnistamaan oman sijaintinsa navigointijärjestelmän reittitietojen avulla ja säätämään nopeutta, kun lähestytään mutkaa, liikenneympyrää ja risteystä.Lyhyen koeajon aikana ei ollut mahdollista koetella tältä osin Arteonin älyavustinten kykyjä. Perusteellisen kokeilun aika on kotimaan koeajon koittaessa loppukesällä. Ja tosikoitos koittaa talven tullen, jolloin avustinten toiminta voi jäädä auttamattomasti vajavaiseksi. Jos kamera ei esimerkiksi näe tieviivoitusta, ei auto tiedä sijaitseeko se omalla kaistallaan.Suomeen syksyksiArteonin ennakkomyynti on jo käynnistynyt ja hinnatkin ovat osittain selvillä. Arteon rantautuu Suomeen syyskuun tullen.Arteon on edullisinta malliversiota lukuun ottamatta varustettu DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Neliveto on tarjolla sekä bensiini- että dieselautoihin.Bensiinipuolella tarjolle tulee kolme eri tehoista voimanlähdettä, jotka tuottavat 150, 190 tai 280 hevosvoimaa. Bensiiniversioiden hinnastossa on toistaiseksi vain Saksassa koeajettu kaksilitrainen (280 hv) ja nelivetoinen R-Line-malli, jolla on hintaa 63 103 euroa.Muiden bensiinimallien hinnat selviävät syksyllä tai loppuvuodesta.Dieselmoottorien tehot ovat 150, 190 ja 240 hevosvoimaa. Diesel-katraan huipulla on kaksilitrainen (240 hv) R-Line, jolla on hintaa 62 372 euroa.Edullisin dieseliä nielevä vaihtoehto on käsivaihteinen kaksilitrainen (150 hv), jonka hinta selviää syksyllä. Tämä malli automaattivaihteisena on jo hinnoiteltu 44 997 euroon.Varustetasoja on kolme: Arteon, Elegance ja R-Line.Jos lompakko kestää, voi autoa räätälöidä. Tarkkanäyttöinen virtuaalimittaristo on aivan ehdoton: muunneltava, miellyttävä ja tarkkapiirtoinen. Se on vakiona Elegance- ja R-Line -autoissa. Ja jos haluaa kasvattaa kahdeksantuumaisen näytön uuteen eleohjattavaan 9,2-tuuman kosketusnäyttöön (Discover Pro), kurittaa se lisävarusteena kukkaroa 1 338 eurolla.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.volkswagen.fi/arteon Volkswagen Arteon 2.0 TSI Elegance 4MOTION DSG Hinta alkaen 63 103 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (280 hv), 5100–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2837 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa