1.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: muutakin kuin muskeleita – Ford Mustang Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Ford Mustang todistaa, että kuutiotuumilla on merkitystä – etenkin nykyaikaisesti toteutettuna. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, bassojylinä, säätömahdollisuudet. Huonoa: vaihteiston hermostuneisuus tasakaasulla, veekasin äänet peittävä rengasmelu. Keväällä uudistunut Ford Mustang on niitä autoja, joka on päästävä kokemaan omakohtaisesti, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus. Vettä kielelle herahtaa paitsi koeajoauton kirkuvan oranssista väristä, myös siitä, että alla on se kaikkein mehukkain malli veekasilla vauhditettuna.Umpikorisen Mustangin kalleimman version numerot ovat useimpiin, miltei mihin hintaisiin nykyautoihin tahansa verrattuna kuin toisesta maailmasta: 8 sylinteriä ilman turboa, 450 hevosvoimaa kierrosluvulla 7 000 r/min, takaveto ja 10 vaihdetta automaattilaatikon sisuksiin piilotettuna.On kuitenkin syytä aloittaa rauhallisesti, auton yksityiskohdat omaksuen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi liian hienoEtuistuimille laskeutuminen paljastaa tilat väljiksi, ja runsaat säätövarat mahdollistavat kunnollisen ajoasennon hyvin sivutuetulla istuimella. Coupé-tunnelmaa terästävät syliin säätyvä ohjauspyörä sekä kauas eteen jäävä tulipelti polkimineen. Vieläkin alempana voisi istua, mutta toisaalta nyt on näkyvyys ulospäin turvattu. Hieman hitaasti toimiva kosketusnäyttö sekä monet nappulat ovat tuttuja edullisemmista Fordeista. Vaikka moinen ei periaatteessa päälle kahdeksankymmenen tuhannen euron hintaluokkaan sovikaan, tämän auton historian tuntien se ei kuitenkaan haittaa. Olihan alkuperäinen Mustang kasattu juuri perhemallien osista, kriittisimpiä kustannuksia karttaen. Jos Ford olisi nyt yrittänyt lähentyä laatuvaikutelmassa Audia, BMW:tä tai Mercedestä, kyseessä ei enää olisi aito poniauto – vai mitä?Karjuu kadunkulmissaStarttinappulan painallusta seuraa melkoinen karjahdus, kun veekasi laulahtaa liikkeelle. Automaatin valitsin loksahtaa D:lle napakasti.Nurkkapyörittelyssä kone vastaa kaasuun kärkkäästi asiaankuuluvan bassojylinän säestämänä. Nautintoon ei tarvita ylinopeuksia. Tarkkaavaisuutta toki kylmällä asvaltilla tarvitaan, sillä vetävien pyörien ote tiehen on säyseästikin poljettaessa aika ohut. Ohjauspyörä on pienehkö, paksukehäinen ja tarjoaa hyvän otteen, jota tarvitaankin, sillä höyhenenkeveys vaikuttaa tästä autosta puuttuvan. Ronskit otteet palkitaan kuitenkin aidon urheilullisilla ominaisuuksilla, joihin pääsemme kunnolla käsiksi, kun taajama päättyy -liikennemerkki loittonee taustapeilissä.Sisältäkin urheiluautoKoska kyseessä on vapaasti hengittävä moottori miltei sadan hevosvoiman litrateholla, turboihin tottunut toimittaja ei alkuun aisti aivan oletetun oloista menoa, vaikka perheautoihin verrattuna kone vetää tietysti vahvana jo alakierroksilta.Tasakaasulla ajettaessa etenemistä vaivaa lisäksi tietynlainen kuminauhamaisuus, aivan kuin vaihteisto luistaisi hieman ennen kuin kaasupolkimen toive välittyy moottoriin saakka. Lisäksi pykälien suuri lukumäärä saa aikaan tunteen jatkuvasta vaihtotyöstä – ja sitä kautta myös herkeämättömästä käyntinopeuden vaihtelusta.Salaisuus piilee kaasu pohjassa ja korkeammilla kierrosluvuilla, jolloin Mustangin kiihtyvyyteen tulee sitä räjähtävyyttä mitä numeroarvot antavat olettaa. Vaihteiston toiminnassakaan ei ole tällöin moitittavaa, tiheät vaihdot seuraavat toistaan napakasti.Ohjauksen lievä jäykkyys kantaa myös maantienopeuksissa, joten kaksi kättä ratilla on etenkin mutkatiellä suositeltava teko. Tunto on kuitenkin hyvä, sillä esimerkiksi urat ja tien painumat välittyvät ihailtavan suoraan kuljettajan näpeille.Alusta on viritetty sporttiseksi olematta kivikova, ja pelaa vauhdikkaassakin ajossa hienosti. Myös jarrupoljin on samassa linjassa muiden hallintalaitteiden kanssa – sopivan jäykkää tunnokkuutta.Ajettavuus on siis kaikkiaan erittäin hyvä, kunhan Mustangin varsin kookkaisiin – ja etenkin kookkailta tuntuviin – ulkomittoihin vain tottuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjo- ja sutimistilojaSäätömahdollisuuksia löytyy loputtomaksi asti: esimerkiksi ohjaustehostukseen on kolme asetusta, ajonvakautuksen luistonestoineen saa pois päältä, esiasetettuja ajotiloja on useita ja omia asetuksia saa sekoitettua maun mukaan.Myös digitaaliseen mittaristoon saa ammennettua erilaisia näkymiä – itse miellyin erityisesti auton kuusikymmenlukulaiseen tyyliin hyvin sopivaan nauhamaiseen kierroslukumittariin. Hienoa on myös vaihteiston manuaalimoodi, missä kickdown- eli alaspäinvaihtotoiminto poistuu – matalien kierrosten murinasta voi siis isoilla vaihteilla nauttia estoitta. Moottorin ääniä voi vielä erikseen vahvistaa valikosta.Valitettavasti Suomen karkeat tiet aiheuttavat sen, että rengasmelu peittää veekasin höpinät hiemankin suurempiin vauhteihin yllettäessä, mutta sama koskee oikeastaan kaikkia olosuhteisiimme laivattuja urheiluautoja.Lopuksi on pakko kokeilla mussen erikoisominaisuutta, nimittäin toimintoa, joka jurttaa etupyörien jarrut kiinni mutta jättää takapyörät sutimaan villisti.Burn out -ilottelun on lupa kestää maksimissaan 15 sekunnin ajan, mutta me lopetimme kumien polttamisen jo kahdeksan sekunnin kohdalla, kun ohjaamo alkoi täyttyä savusta – ja naurusta. Myöntää täytyy: unohdimme ilmaston hetkeksi.Kuuluu klubiinHän, joka etsii perinteisen jenkkiauton höyhenenkevyttä hallittavuutta leppoisissa cruising-nopeuksissa, ei sitä tästä autosta löydä, vaan Mustang on uusimmassa asussaan yllättävänkin urheilullinen laite. Itse asiassa niin urheilullinen, että samaan hintaan ei taida saada eteläsaksalaisilta premium-merkeiltä mitään vastaavaa – kun siis yhdistetään korimuotoilu, ajettavuus ja suorituskyky.Oma arvonsa lienee silläkin, että viikonloppuista kantatietä lipuessa jokaisen vastaantulevan vanhan jenkkiauton kuskin käsi heilahtaa tervehdyksen merkiksi. Tuohon suljettuun sisäpiiriin ei kovin moni nykyauto yllä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.ford.fi/uusi-mustang Ford Mustang 5.0 V8 GT 450 hv A10 Fastback Hinta alkaen 82 558 € Koeajetun auton hinta varusteineen 90 832 € Moottori Bensiinimoottori 5 038 cm³, 8 sylinteriä, 10-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 331 kW (450 hv), 7000 r/min Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 249 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 259 g/km Mitat pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1382 mm, akseliväli 2720 mm Muu tieto Perävaunumassa 0 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti