1.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: muutakin kuin muskeleita – Ford Mustang Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Ford Mustang todistaa, että kuutiotuumilla on merkitystä – etenkin nykyaikaisesti toteutettuna. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, bassojylinä, säätömahdollisuudet. Huonoa: vaihteiston hermostuneisuus tasakaasulla, veekasin äänet peittävä rengasmelu. Keväällä uudistunut Ford Mustang on niitä autoja, joka on päästävä kokemaan omakohtaisesti, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus. Vettä kielelle herahtaa paitsi koeajoauton kirkuvan oranssista väristä, myös siitä, että alla on se kaikkein mehukkain malli veekasilla vauhditettuna.Umpikorisen Mustangin kalleimman version numerot ovat useimpiin, miltei mihin hintaisiin nykyautoihin tahansa verrattuna kuin toisesta maailmasta: 8 sylinteriä ilman turboa, 450 hevosvoimaa kierrosluvulla 7 000 r/min, takaveto ja 10 vaihdetta automaattilaatikon sisuksiin piilotettuna.On kuitenkin syytä aloittaa rauhallisesti, auton yksityiskohdat omaksuen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi liian hienoEtuistuimille laskeutuminen paljastaa tilat väljiksi, ja runsaat säätövarat mahdollistavat kunnollisen ajoasennon hyvin sivutuetulla istuimella. Coupé-tunnelmaa terästävät syliin säätyvä ohjauspyörä sekä kauas eteen jäävä tulipelti polkimineen. Vieläkin alempana voisi istua, mutta toisaalta nyt on näkyvyys ulospäin turvattu. Hieman hitaasti toimiva kosketusnäyttö sekä monet nappulat ovat tuttuja edullisemmista Fordeista. Vaikka moinen ei periaatteessa päälle kahdeksankymmenen tuhannen euron hintaluokkaan sovikaan, tämän auton historian tuntien se ei kuitenkaan haittaa. Olihan alkuperäinen Mustang kasattu juuri perhemallien osista, kriittisimpiä kustannuksia karttaen. Jos Ford olisi nyt yrittänyt lähentyä laatuvaikutelmassa Audia, BMW:tä tai Mercedestä, kyseessä ei enää olisi aito poniauto – vai mitä?Karjuu kadunkulmissaStarttinappulan painallusta seuraa melkoinen karjahdus, kun veekasi laulahtaa liikkeelle. Automaatin valitsin loksahtaa D:lle napakasti.Nurkkapyörittelyssä kone vastaa kaasuun kärkkäästi asiaankuuluvan bassojylinän säestämänä. Nautintoon ei tarvita ylinopeuksia. Tarkkaavaisuutta toki kylmällä asvaltilla tarvitaan, sillä vetävien pyörien ote tiehen on säyseästikin poljettaessa aika ohut. Ohjauspyörä on pienehkö, paksukehäinen ja tarjoaa hyvän otteen, jota tarvitaankin, sillä höyhenenkeveys vaikuttaa tästä autosta puuttuvan. Ronskit otteet palkitaan kuitenkin aidon urheilullisilla ominaisuuksilla, joihin pääsemme kunnolla käsiksi, kun taajama päättyy -liikennemerkki loittonee taustapeilissä.Sisältäkin urheiluautoKoska kyseessä on vapaasti hengittävä moottori miltei sadan hevosvoiman litrateholla, turboihin tottunut toimittaja ei alkuun aisti aivan oletetun oloista menoa, vaikka perheautoihin verrattuna kone vetää tietysti vahvana jo alakierroksilta.Tasakaasulla ajettaessa etenemistä vaivaa lisäksi tietynlainen kuminauhamaisuus, aivan kuin vaihteisto luistaisi hieman ennen kuin kaasupolkimen toive välittyy moottoriin saakka. Lisäksi pykälien suuri lukumäärä saa aikaan tunteen jatkuvasta vaihtotyöstä – ja sitä kautta myös herkeämättömästä käyntinopeuden vaihtelusta.Salaisuus piilee kaasu pohjassa ja korkeammilla kierrosluvuilla, jolloin Mustangin kiihtyvyyteen tulee sitä räjähtävyyttä mitä numeroarvot antavat olettaa. Vaihteiston toiminnassakaan ei ole tällöin moitittavaa, tiheät vaihdot seuraavat toistaan napakasti.Ohjauksen lievä jäykkyys kantaa myös maantienopeuksissa, joten kaksi kättä ratilla on etenkin mutkatiellä suositeltava teko. Tunto on kuitenkin hyvä, sillä esimerkiksi urat ja tien painumat välittyvät ihailtavan suoraan kuljettajan näpeille.Alusta on viritetty sporttiseksi olematta kivikova, ja pelaa vauhdikkaassakin ajossa hienosti. Myös jarrupoljin on samassa linjassa muiden hallintalaitteiden kanssa – sopivan jäykkää tunnokkuutta.Ajettavuus on siis kaikkiaan erittäin hyvä, kunhan Mustangin varsin kookkaisiin – ja etenkin kookkailta tuntuviin – ulkomittoihin vain tottuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjo- ja sutimistilojaSäätömahdollisuuksia löytyy loputtomaksi asti: esimerkiksi ohjaustehostukseen on kolme asetusta, ajonvakautuksen luistonestoineen saa pois päältä, esiasetettuja ajotiloja on useita ja omia asetuksia saa sekoitettua maun mukaan.Myös digitaaliseen mittaristoon saa ammennettua erilaisia näkymiä – itse miellyin erityisesti auton kuusikymmenlukulaiseen tyyliin hyvin sopivaan nauhamaiseen kierroslukumittariin. Hienoa on myös vaihteiston manuaalimoodi, missä kickdown- eli alaspäinvaihtotoiminto poistuu – matalien kierrosten murinasta voi siis isoilla vaihteilla nauttia estoitta. Moottorin ääniä voi vielä erikseen vahvistaa valikosta.Valitettavasti Suomen karkeat tiet aiheuttavat sen, että rengasmelu peittää veekasin höpinät hiemankin suurempiin vauhteihin yllettäessä, mutta sama koskee oikeastaan kaikkia olosuhteisiimme laivattuja urheiluautoja.Lopuksi on pakko kokeilla mussen erikoisominaisuutta, nimittäin toimintoa, joka jurttaa etupyörien jarrut kiinni mutta jättää takapyörät sutimaan villisti.Burn out -ilottelun on lupa kestää maksimissaan 15 sekunnin ajan, mutta me lopetimme kumien polttamisen jo kahdeksan sekunnin kohdalla, kun ohjaamo alkoi täyttyä savusta – ja naurusta. Myöntää täytyy: unohdimme ilmaston hetkeksi.Kuuluu klubiinHän, joka etsii perinteisen jenkkiauton höyhenenkevyttä hallittavuutta leppoisissa cruising-nopeuksissa, ei sitä tästä autosta löydä, vaan Mustang on uusimmassa asussaan yllättävänkin urheilullinen laite. Itse asiassa niin urheilullinen, että samaan hintaan ei taida saada eteläsaksalaisilta premium-merkeiltä mitään vastaavaa – kun siis yhdistetään korimuotoilu, ajettavuus ja suorituskyky.Oma arvonsa lienee silläkin, että viikonloppuista kantatietä lipuessa jokaisen vastaantulevan vanhan jenkkiauton kuskin käsi heilahtaa tervehdyksen merkiksi. Tuohon suljettuun sisäpiiriin ei kovin moni nykyauto yllä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.ford.fi/uusi-mustang Ford Mustang 5.0 V8 GT 450 hv A10 Fastback Hinta alkaen 82 558 € Koeajetun auton hinta varusteineen 90 832 € Moottori Bensiinimoottori 5 038 cm³, 8 sylinteriä, 10-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 331 kW (450 hv), 7000 r/min Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 249 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 259 g/km Mitat pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1382 mm, akseliväli 2720 mm Muu tieto Perävaunumassa 0 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla