17.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: digitaalisesti remasteroitu – Nissan Juke DIG-T 117 DCT Tekna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Noin kymmenen vuoden jälkeen Nissan Juke on keksitty uudelleen. Hyvää: tilat, tyyli, ohjaus. Huonoa: alustan pintakovuus, automaattivaihteiston verkkaisuus. Kompaktien crossovereiden segmentin perustajajäseniin voidaan laskea Nissan Juke, joka jäi ihmisten mieliin uuden kokoluokkansa ja korimallinsa lisäksi, köh, erikoisella keulallaan. Toisen mallipolven myötä Nissanilla ei ole kuitenkaan lähdetty kajoamaan toimivaan pakettiin, vaan jopa mielipiteitä jakava design on otettu jälleen osaksi pakettia. Lopputuloksena on uusi Nissan Juke, joka tuntuu tutun radiohitin päivitetyltä uudelleentulkinnalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut sävelet, uusi sointiUusi Nissan Juke perustuu Renault-Nissan-allianssin CMF-B-pohjalevylle, joka löytyy muun muassa uuden Clion ja Capturin pinnan alta. Ajan henkeen kuuluvasti uusi Juke on hiukan edeltäjäänsä kookkaampi tuoden lisäsenttejä erityisesti takana matkustaville. Vanhaan verrattuna pituutta on tullut 7,5 senttiä lisää ja akseliväli 10,6 senttiä. Leveydessä on tyydytty indeksikorotuksen 3,5 senttimetriin. Samalla tavaratila on kasvanut viidenneksellä 422 litraan. Nissan Juke on pysynyt uskollisena tyylilleen. Keulan tutut valot ovat saaneet uutta ilmettä valmistajan V-Motion-keulatyylistä ja Y-mallisesta valodesignista. Lisää vitsiä on haettu kontrastivärisellä katolla ja lukuisilla väriyhdistelmillä, vaikka muutamat yhdistelmät jäävätkin pois Suomen maahantuontiohjelmasta.Sisällä matkustamossa Nissan Juke noudattelee samaa teemaa edeltäjänsä kanssa, joten pyöreiden muotojen ja korostusten keskellä vallitsee perinteinen järjestys. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on kahdeksan tuumaa ja se on ajan hengen mukaisesti “kelluvaa” tyyliä. Nissan on kiinnittänyt merkittävästi huomiota järjestelmän yhteyksiin, joten perinteisten älypuhelintukien lisäksi luvassa on esimerkiksi yhteensopivuus Google Assistant -älyavustajan kanssa. Pääntukiin sisäänrakennettu Bose Personal Plus -äänentoistojärjestelmä tekee paluun lisävarustelistalle. Upeasti soiva järjestelmä tosin maksaa reilut 1 000 euroa. Turva- ja avustinjärjestelmien suhteen Juke edustaa nykymuotia, perusvarusteiden kattaessa muun muassa kaukovaloavustimen, liikennemerkkitunnistuksen ja jalankulkijatunnistuksella varustetun automaattisen hätäjarrutuksen. Tekna-varustelusta alkaen ominaisuuksien kärkenä ovat Nissan ProPilotiksi ristitty mukautuvan vakionopeussäätimen ja kaista-avustimen yhdistelmä. Kaupunkielämää helpottaa puolestaan ympäristökamerajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.Ketterästi kertosäkeeseenAinoana moottorivaihtoehtona on alkuvaiheessa uusi DIG-T 117 1,0-litrainen kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori. Mallimerkintänsä mukaisesti se tuottaa 117 hevosvoimaa ja huippuvääntö on 180 newtonmetriä, joskin yliahtotoiminnolla on hetkellisesti saatavissa 200 newtonmetrin vääntöhuippu ohituksia varten.Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali tai myyntimalliksi kohoava seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Manuaalin toiminnassa mieleenpainuvinta on hiukan epämääräinen kytkinpoljin ja jyrkästi tyhjäkäynniltä nouseva moottorin vääntö. Automaattivaihteisto on puolestaan viipyilevää sorttia.Auto on kuitenkin saanut yllättävää urheilullisuutta ajettavuuteensa. Ohjaus on odotettua ripeämpi ja Juke reagoikin ohjauspyyntöihin yllättävän välittömästi. Vastapainoksi luvassa on kuitenkin jousituksen pintakovuutta erityisesti kunnianhimoisemmilla vanteilla varustettuna, mutta hyvä iskunvaimennus pitää kokonaisuuden kasassa ainakin Espanjan tiestöllä. Euroopan markkinoille uusi Nissan Juke saapuu alkuvuodesta. Valmistuspaikan suhteen Nissan on valinnut Brexitiä pelkäämättömän tien, sillä ainoastaan Britannian Sunderlandissa valmistettavan Juken komponentit tulevat suurimmaksi osaksi EU:n alueelta.Manuaalivaihteisen Juken hinnat alkavat Visia-varustelulla 19 990 eurosta, automaattivaihteisen alkaessa Acenta-tasosta ja 23 290 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan Juke DIG-T 117 DCT Tekna Hinta alkaen 27 390 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 86 kW (117 hv), 5250 r/min Vääntö 180/200 Nm (1750–4000 r/min) Vääntö 180/200 Nm (1750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4210 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 638 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa