17.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: digitaalisesti remasteroitu – Nissan Juke DIG-T 117 DCT Tekna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Noin kymmenen vuoden jälkeen Nissan Juke on keksitty uudelleen. Hyvää: tilat, tyyli, ohjaus. Huonoa: alustan pintakovuus, automaattivaihteiston verkkaisuus. Kompaktien crossovereiden segmentin perustajajäseniin voidaan laskea Nissan Juke, joka jäi ihmisten mieliin uuden kokoluokkansa ja korimallinsa lisäksi, köh, erikoisella keulallaan. Toisen mallipolven myötä Nissanilla ei ole kuitenkaan lähdetty kajoamaan toimivaan pakettiin, vaan jopa mielipiteitä jakava design on otettu jälleen osaksi pakettia. Lopputuloksena on uusi Nissan Juke, joka tuntuu tutun radiohitin päivitetyltä uudelleentulkinnalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutut sävelet, uusi sointi Uusi Nissan Juke perustuu Renault-Nissan-allianssin CMF-B-pohjalevylle, joka löytyy muun muassa uuden Clion ja Capturin pinnan alta. Ajan henkeen kuuluvasti uusi Juke on hiukan edeltäjäänsä kookkaampi tuoden lisäsenttejä erityisesti takana matkustaville. Vanhaan verrattuna pituutta on tullut 7,5 senttiä lisää ja akseliväli 10,6 senttiä. Leveydessä on tyydytty indeksikorotuksen 3,5 senttimetriin. Samalla tavaratila on kasvanut viidenneksellä 422 litraan. Nissan Juke on pysynyt uskollisena tyylilleen. Keulan tutut valot ovat saaneet uutta ilmettä valmistajan V-Motion-keulatyylistä ja Y-mallisesta valodesignista. Lisää vitsiä on haettu kontrastivärisellä katolla ja lukuisilla väriyhdistelmillä, vaikka muutamat yhdistelmät jäävätkin pois Suomen maahantuontiohjelmasta. Sisällä matkustamossa Nissan Juke noudattelee samaa teemaa edeltäjänsä kanssa, joten pyöreiden muotojen ja korostusten keskellä vallitsee perinteinen järjestys. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on kahdeksan tuumaa ja se on ajan hengen mukaisesti “kelluvaa” tyyliä. Nissan on kiinnittänyt merkittävästi huomiota järjestelmän yhteyksiin, joten perinteisten älypuhelintukien lisäksi luvassa on esimerkiksi yhteensopivuus Google Assistant -älyavustajan kanssa. Pääntukiin sisäänrakennettu Bose Personal Plus -äänentoistojärjestelmä tekee paluun lisävarustelistalle. Upeasti soiva järjestelmä tosin maksaa reilut 1 000 euroa. Turva- ja avustinjärjestelmien suhteen Juke edustaa nykymuotia, perusvarusteiden kattaessa muun muassa kaukovaloavustimen, liikennemerkkitunnistuksen ja jalankulkijatunnistuksella varustetun automaattisen hätäjarrutuksen. Tekna-varustelusta alkaen ominaisuuksien kärkenä ovat Nissan ProPilotiksi ristitty mukautuvan vakionopeussäätimen ja kaista-avustimen yhdistelmä. Kaupunkielämää helpottaa puolestaan ympäristökamerajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Ketterästi kertosäkeeseen Ainoana moottorivaihtoehtona on alkuvaiheessa uusi DIG-T 117 1,0-litrainen kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori. Mallimerkintänsä mukaisesti se tuottaa 117 hevosvoimaa ja huippuvääntö on 180 newtonmetriä, joskin yliahtotoiminnolla on hetkellisesti saatavissa 200 newtonmetrin vääntöhuippu ohituksia varten. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali tai myyntimalliksi kohoava seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Manuaalin toiminnassa mieleenpainuvinta on hiukan epämääräinen kytkinpoljin ja jyrkästi tyhjäkäynniltä nouseva moottorin vääntö. Automaattivaihteisto on puolestaan viipyilevää sorttia. Auto on kuitenkin saanut yllättävää urheilullisuutta ajettavuuteensa. Ohjaus on odotettua ripeämpi ja Juke reagoikin ohjauspyyntöihin yllättävän välittömästi. Vastapainoksi luvassa on kuitenkin jousituksen pintakovuutta erityisesti kunnianhimoisemmilla vanteilla varustettuna, mutta hyvä iskunvaimennus pitää kokonaisuuden kasassa ainakin Espanjan tiestöllä. Euroopan markkinoille uusi Nissan Juke saapuu alkuvuodesta. Valmistuspaikan suhteen Nissan on valinnut Brexitiä pelkäämättömän tien, sillä ainoastaan Britannian Sunderlandissa valmistettavan Juken komponentit tulevat suurimmaksi osaksi EU:n alueelta. Manuaalivaihteisen Juken hinnat alkavat Visia-varustelulla 19 990 eurosta, automaattivaihteisen alkaessa Acenta-tasosta ja 23 290 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan Juke DIG-T 117 DCT Tekna Hinta alkaen 27 390 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 86 kW (117 hv), 5250 r/min Vääntö 180/200 Nm (1750–4000 r/min) Vääntö 180/200 Nm (1750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4210 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 638 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan