17.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: digitaalisesti remasteroitu – Nissan Juke DIG-T 117 DCT Tekna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Noin kymmenen vuoden jälkeen Nissan Juke on keksitty uudelleen. Hyvää: tilat, tyyli, ohjaus. Huonoa: alustan pintakovuus, automaattivaihteiston verkkaisuus. Kompaktien crossovereiden segmentin perustajajäseniin voidaan laskea Nissan Juke, joka jäi ihmisten mieliin uuden kokoluokkansa ja korimallinsa lisäksi, köh, erikoisella keulallaan. Toisen mallipolven myötä Nissanilla ei ole kuitenkaan lähdetty kajoamaan toimivaan pakettiin, vaan jopa mielipiteitä jakava design on otettu jälleen osaksi pakettia. Lopputuloksena on uusi Nissan Juke, joka tuntuu tutun radiohitin päivitetyltä uudelleentulkinnalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut sävelet, uusi sointiUusi Nissan Juke perustuu Renault-Nissan-allianssin CMF-B-pohjalevylle, joka löytyy muun muassa uuden Clion ja Capturin pinnan alta. Ajan henkeen kuuluvasti uusi Juke on hiukan edeltäjäänsä kookkaampi tuoden lisäsenttejä erityisesti takana matkustaville. Vanhaan verrattuna pituutta on tullut 7,5 senttiä lisää ja akseliväli 10,6 senttiä. Leveydessä on tyydytty indeksikorotuksen 3,5 senttimetriin. Samalla tavaratila on kasvanut viidenneksellä 422 litraan. Nissan Juke on pysynyt uskollisena tyylilleen. Keulan tutut valot ovat saaneet uutta ilmettä valmistajan V-Motion-keulatyylistä ja Y-mallisesta valodesignista. Lisää vitsiä on haettu kontrastivärisellä katolla ja lukuisilla väriyhdistelmillä, vaikka muutamat yhdistelmät jäävätkin pois Suomen maahantuontiohjelmasta.Sisällä matkustamossa Nissan Juke noudattelee samaa teemaa edeltäjänsä kanssa, joten pyöreiden muotojen ja korostusten keskellä vallitsee perinteinen järjestys. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on kahdeksan tuumaa ja se on ajan hengen mukaisesti “kelluvaa” tyyliä. Nissan on kiinnittänyt merkittävästi huomiota järjestelmän yhteyksiin, joten perinteisten älypuhelintukien lisäksi luvassa on esimerkiksi yhteensopivuus Google Assistant -älyavustajan kanssa. Pääntukiin sisäänrakennettu Bose Personal Plus -äänentoistojärjestelmä tekee paluun lisävarustelistalle. Upeasti soiva järjestelmä tosin maksaa reilut 1 000 euroa. Turva- ja avustinjärjestelmien suhteen Juke edustaa nykymuotia, perusvarusteiden kattaessa muun muassa kaukovaloavustimen, liikennemerkkitunnistuksen ja jalankulkijatunnistuksella varustetun automaattisen hätäjarrutuksen. Tekna-varustelusta alkaen ominaisuuksien kärkenä ovat Nissan ProPilotiksi ristitty mukautuvan vakionopeussäätimen ja kaista-avustimen yhdistelmä. Kaupunkielämää helpottaa puolestaan ympäristökamerajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.Ketterästi kertosäkeeseenAinoana moottorivaihtoehtona on alkuvaiheessa uusi DIG-T 117 1,0-litrainen kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori. Mallimerkintänsä mukaisesti se tuottaa 117 hevosvoimaa ja huippuvääntö on 180 newtonmetriä, joskin yliahtotoiminnolla on hetkellisesti saatavissa 200 newtonmetrin vääntöhuippu ohituksia varten.Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali tai myyntimalliksi kohoava seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Manuaalin toiminnassa mieleenpainuvinta on hiukan epämääräinen kytkinpoljin ja jyrkästi tyhjäkäynniltä nouseva moottorin vääntö. Automaattivaihteisto on puolestaan viipyilevää sorttia.Auto on kuitenkin saanut yllättävää urheilullisuutta ajettavuuteensa. Ohjaus on odotettua ripeämpi ja Juke reagoikin ohjauspyyntöihin yllättävän välittömästi. Vastapainoksi luvassa on kuitenkin jousituksen pintakovuutta erityisesti kunnianhimoisemmilla vanteilla varustettuna, mutta hyvä iskunvaimennus pitää kokonaisuuden kasassa ainakin Espanjan tiestöllä. Euroopan markkinoille uusi Nissan Juke saapuu alkuvuodesta. Valmistuspaikan suhteen Nissan on valinnut Brexitiä pelkäämättömän tien, sillä ainoastaan Britannian Sunderlandissa valmistettavan Juken komponentit tulevat suurimmaksi osaksi EU:n alueelta.Manuaalivaihteisen Juken hinnat alkavat Visia-varustelulla 19 990 eurosta, automaattivaihteisen alkaessa Acenta-tasosta ja 23 290 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan Juke DIG-T 117 DCT Tekna Hinta alkaen 27 390 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 86 kW (117 hv), 5250 r/min Vääntö 180/200 Nm (1750–4000 r/min) Vääntö 180/200 Nm (1750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4210 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 638 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous