31.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: onko Vespa Elettrica täydellinen yhdistelmä kaupunkiajoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikä olisikaan parempi yhdistelmä kuin kaupunkiajoon tarkoitettu Vespa ja sähkömoottori? Pienine puutteineenkin Vespa Elettrica on kätevä ajoneuvo. Hyvää: ajamisen helppous, tavaratila satulan alla, äänettömyys. Huonoa: latausjohdon lyhyys, halvannäköiset katkaisimet. Sähkömoottori on parhaimmillaan kaupunkiajossa, jossa nopeudet ovat alhaisia ja ajaminen sisältää runsaasti kiihdytyksiä sekä jarrutuksia. Samassa ympäristössä myös Vespa on omimmillaan, joten onkin oikeastaan ihme, että nämä kaksi yhdistetään vasta nyt. Kokonaisuus kantaa nimeä Vespa Elettrica.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi versiotaSähkökäyttöisestä Elettricasta on tarjolla kaksi versiota: mopo ja moottoripyörä. Niiden tekniikka on periaatteessa sama, mutta mopomallin huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa, kun taas moottoripyöräversion vastaava lukema on 70 km/h. Koeajossa saimme tehokkaamman mallin nopeusmittariin tasamaalla noin 65 km/h lukeman, seitsemänkympin ylitys onnistui vain alamäessä.Kaikkiaan jäimme kaipaamaan hieman pirteämpää suorituskykyä, sillä neljän kilowatin teholla Vespa kilpailee tasapäisesti moposkootterien kanssa. Nyt liikenteen seassa pärjää viidenkympin rajoitusalueilla, mutta sisäänmenoteillä jää hieman muun liikenteen jalkoihin. Jousitus ja jarrut on mitoitettu suorituskyvyn mukaan, eli ne toimivat, mutta eivät aiheuta suuria hurraahuutoja.Liikaa informaatiotaUlkonäkö ja ajosento ovat suoraan perinteisestä Vespasta, mutta kaikki muu onkin sitten uutta. Litium-ioniakut on sijoitettu satulan alla olevan tavaratilan alle, joten ne eivät syö käytännöllisyyttä. Ohjaustangon katkaisimet ovat halvannäköiset mutta toimivat.Mittaristona käytetään 4,3-tuumaista väri-TFT-näyttöä, mikä on hektisessä kaupunkiajossa vaikealukuinen ja sisältää jopa liikaa informaatiota. Samaa voi sanoa puhelimen bluetooth-yhdistettävyydestä, sillä lyhyillä ajomatkoilla olisi turvallisinta keskittyä liikenteen seuraamiseen.Helppokäyttöisen kaupunkiajoneuvon imagoa himmentää turhan hankalaksi tehty liikkeellelähtö, sillä se edellyttää Mode-napin painallusta usean sekunnin ajan ennen kuin vihreä ajovalmiuden merkkivalo syttyy.Toimintamatkaksi luvataan Eco-asetuksella (huippunopeus 45 km/h) jopa 100 kilometriä ja Power-asetuksella 70 kilometriä. Nämä pitävät koeajon perusteella paikkaansa. Latausaika on neljä tuntia. Satulan alla on valmis latausjohto, joka valitettavasti edellyttää Vespan perän asettamista aivan pistorasian viereen. Koeajossa havaittiin latausongelmia, kun jouduttiin turvautumaan jatkojohdon käyttöön.Vaihteeton sähkö-Vespa osoittautui käytännölliseksi kaupunkikulkupeliksi, joskaan sitä ei ominaisuuksiltaan ja laadultaan voi verrata ”aitoon” Vespaan. Pyörä herättää silti takuulla huomiota sekä retrohenkisellä ulkonäöllään että äänettömyydellään.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Vespa Elettrica Hinta alkaen 8 500 € Moottori Sähkömoottori ilmajäähdytteinen, hiiliharjaton kestomagneettimoottori lataustoiminnolla, suoraveto ilman vaihteita. Jatkuva teho 3,6 kW, huipputeho 4,0 kW, 200 Nm. Akku Akun kapasiteetti 4,2 kWh, integroitu laturi. Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 790 mm, paino 130 kg, akseliväli 1 350 mm. Rengaskoko: edessä 120/70-12, takana 110/70-11. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella