31.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: onko Vespa Elettrica täydellinen yhdistelmä kaupunkiajoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikä olisikaan parempi yhdistelmä kuin kaupunkiajoon tarkoitettu Vespa ja sähkömoottori? Pienine puutteineenkin Vespa Elettrica on kätevä ajoneuvo. Hyvää: ajamisen helppous, tavaratila satulan alla, äänettömyys. Huonoa: latausjohdon lyhyys, halvannäköiset katkaisimet. Sähkömoottori on parhaimmillaan kaupunkiajossa, jossa nopeudet ovat alhaisia ja ajaminen sisältää runsaasti kiihdytyksiä sekä jarrutuksia. Samassa ympäristössä myös Vespa on omimmillaan, joten onkin oikeastaan ihme, että nämä kaksi yhdistetään vasta nyt. Kokonaisuus kantaa nimeä Vespa Elettrica.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi versiotaSähkökäyttöisestä Elettricasta on tarjolla kaksi versiota: mopo ja moottoripyörä. Niiden tekniikka on periaatteessa sama, mutta mopomallin huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa, kun taas moottoripyöräversion vastaava lukema on 70 km/h. Koeajossa saimme tehokkaamman mallin nopeusmittariin tasamaalla noin 65 km/h lukeman, seitsemänkympin ylitys onnistui vain alamäessä.Kaikkiaan jäimme kaipaamaan hieman pirteämpää suorituskykyä, sillä neljän kilowatin teholla Vespa kilpailee tasapäisesti moposkootterien kanssa. Nyt liikenteen seassa pärjää viidenkympin rajoitusalueilla, mutta sisäänmenoteillä jää hieman muun liikenteen jalkoihin. Jousitus ja jarrut on mitoitettu suorituskyvyn mukaan, eli ne toimivat, mutta eivät aiheuta suuria hurraahuutoja.Liikaa informaatiotaUlkonäkö ja ajosento ovat suoraan perinteisestä Vespasta, mutta kaikki muu onkin sitten uutta. Litium-ioniakut on sijoitettu satulan alla olevan tavaratilan alle, joten ne eivät syö käytännöllisyyttä. Ohjaustangon katkaisimet ovat halvannäköiset mutta toimivat.Mittaristona käytetään 4,3-tuumaista väri-TFT-näyttöä, mikä on hektisessä kaupunkiajossa vaikealukuinen ja sisältää jopa liikaa informaatiota. Samaa voi sanoa puhelimen bluetooth-yhdistettävyydestä, sillä lyhyillä ajomatkoilla olisi turvallisinta keskittyä liikenteen seuraamiseen.Helppokäyttöisen kaupunkiajoneuvon imagoa himmentää turhan hankalaksi tehty liikkeellelähtö, sillä se edellyttää Mode-napin painallusta usean sekunnin ajan ennen kuin vihreä ajovalmiuden merkkivalo syttyy.Toimintamatkaksi luvataan Eco-asetuksella (huippunopeus 45 km/h) jopa 100 kilometriä ja Power-asetuksella 70 kilometriä. Nämä pitävät koeajon perusteella paikkaansa. Latausaika on neljä tuntia. Satulan alla on valmis latausjohto, joka valitettavasti edellyttää Vespan perän asettamista aivan pistorasian viereen. Koeajossa havaittiin latausongelmia, kun jouduttiin turvautumaan jatkojohdon käyttöön.Vaihteeton sähkö-Vespa osoittautui käytännölliseksi kaupunkikulkupeliksi, joskaan sitä ei ominaisuuksiltaan ja laadultaan voi verrata ”aitoon” Vespaan. Pyörä herättää silti takuulla huomiota sekä retrohenkisellä ulkonäöllään että äänettömyydellään.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Vespa Elettrica Hinta alkaen 8 500 € Moottori Sähkömoottori ilmajäähdytteinen, hiiliharjaton kestomagneettimoottori lataustoiminnolla, suoraveto ilman vaihteita. Jatkuva teho 3,6 kW, huipputeho 4,0 kW, 200 Nm. Akku Akun kapasiteetti 4,2 kWh, integroitu laturi. Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 790 mm, paino 130 kg, akseliväli 1 350 mm. Rengaskoko: edessä 120/70-12, takana 110/70-11. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 16.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz G 580 – työkoneesta tuli sometähti 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 - yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä