31.5.2020

Koeajo: onko Vespa Elettrica täydellinen yhdistelmä kaupunkiajoon?

Vespa Elettrica

Mikä olisikaan parempi yhdistelmä kuin kaupunkiajoon tarkoitettu Vespa ja sähkömoottori? Pienine puutteineenkin Vespa Elettrica on kätevä ajoneuvo. Hyvää: ajamisen helppous, tavaratila satulan alla, äänettömyys. Huonoa: latausjohdon lyhyys, halvannäköiset katkaisimet.

Sähkömoottori on parhaimmillaan kaupunkiajossa, jossa nopeudet ovat alhaisia ja ajaminen sisältää runsaasti kiihdytyksiä sekä jarrutuksia. Samassa ympäristössä myös Vespa on omimmillaan, joten onkin oikeastaan ihme, että nämä kaksi yhdistetään vasta nyt. Kokonaisuus kantaa nimeä Vespa Elettrica.

Vespa Elettrica

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi versiota

Sähkökäyttöisestä Elettricasta on tarjolla kaksi versiota: mopo ja moottoripyörä. Niiden tekniikka on periaatteessa sama, mutta mopomallin huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa, kun taas moottoripyöräversion vastaava lukema on 70 km/h. Koeajossa saimme tehokkaamman mallin nopeusmittariin tasamaalla noin 65 km/h lukeman, seitsemänkympin ylitys onnistui vain alamäessä.

Vespa Elettrica

Kaikkiaan jäimme kaipaamaan hieman pirteämpää suorituskykyä, sillä neljän kilowatin teholla Vespa kilpailee tasapäisesti moposkootterien kanssa. Nyt liikenteen seassa pärjää viidenkympin rajoitusalueilla, mutta sisäänmenoteillä jää hieman muun liikenteen jalkoihin. Jousitus ja jarrut on mitoitettu suorituskyvyn mukaan, eli ne toimivat, mutta eivät aiheuta suuria hurraahuutoja.

Vespa Elettrica

Liikaa informaatiota

Ulkonäkö ja ajosento ovat suoraan perinteisestä Vespasta, mutta kaikki muu onkin sitten uutta. Litium-ioniakut on sijoitettu satulan alla olevan tavaratilan alle, joten ne eivät syö käytännöllisyyttä. Ohjaustangon katkaisimet ovat halvannäköiset mutta toimivat.

Vespa Elettrica

Mittaristona käytetään 4,3-tuumaista väri-TFT-näyttöä, mikä on hektisessä kaupunkiajossa vaikealukuinen ja sisältää jopa liikaa informaatiota. Samaa voi sanoa puhelimen bluetooth-yhdistettävyydestä, sillä lyhyillä ajomatkoilla olisi turvallisinta keskittyä liikenteen seuraamiseen.

Vespa Elettrica

Helppokäyttöisen kaupunkiajoneuvon imagoa himmentää turhan hankalaksi tehty liikkeellelähtö, sillä se edellyttää Mode-napin painallusta usean sekunnin ajan ennen kuin vihreä ajovalmiuden merkkivalo syttyy.

Vespa Elettrica

Toimintamatkaksi luvataan Eco-asetuksella (huippunopeus 45 km/h) jopa 100 kilometriä ja Power-asetuksella 70 kilometriä. Nämä pitävät koeajon perusteella paikkaansa. Latausaika on neljä tuntia. Satulan alla on valmis latausjohto, joka valitettavasti edellyttää Vespan perän asettamista aivan pistorasian viereen. Koeajossa havaittiin latausongelmia, kun jouduttiin turvautumaan jatkojohdon käyttöön.

Vespa Elettrica

Vaihteeton sähkö-Vespa osoittautui käytännölliseksi kaupunkikulkupeliksi, joskaan sitä ei ominaisuuksiltaan ja laadultaan voi verrata ”aitoon” Vespaan. Pyörä herättää silti takuulla huomiota sekä retrohenkisellä ulkonäöllään että äänettömyydellään.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Vespa Elettrica

Hinta alkaen

8 500 €

Moottori

Sähkömoottori ilmajäähdytteinen, hiiliharjaton kestomagneettimoottori lataustoiminnolla, suoraveto ilman vaihteita. Jatkuva teho 3,6 kW, huipputeho 4,0 kW, 200 Nm.

Akku

Akun kapasiteetti 4,2 kWh, integroitu laturi.

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 790 mm, paino 130 kg, akseliväli 1 350 mm. Rengaskoko: edessä 120/70-12, takana 110/70-11.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat