13.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Opel Crossland X 1.6 CDTI – sisarusten varjossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-autoa ja katumaasturia yhdistävän Opel Crossland X:n suurimmat haastajat saattavat löytyä merkin ja uusien isäntien mallistoista. Hyvää: näppärä koko, varustelu, moottori. Huonoa: napakka ja kokoistaan kankeampi. Opelin pelisilmä on tarkka, sillä valmistaja on laittanut mallistoaan uusiksi tila-autojen lattioiden hilautuessa ylöspäin katumaasturibuumin voimasta. Saksalaismerkin menestyjiin kuuluvan Mokka X:n seuraan liittyi tänä vuonna pienempi Crossland X, jonka lähestymiskulma on tuoda tila-automaisia piirteitä kompaktien crossovereiden segmenttiin. Samalla ristimaiden tulokas korvasi mallistossa tasavarmasti palvelleen Merivan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua ja juttuaPinnan alla Crossland X on sukua Peugeot 2008:lle ja uunituoreelle Citroën C3 Aircrossille. Ranskalaisen mukavuustyylittelyn sijaan auto on kuitenkin erehtymättömästi Opel ulkoa ja sisältä. Sukunäköä löytyy varsinkin isoveli Grandland X:ään, johon kertyy kuitenkin pituuseroa noin 20 senttimetriä ja leveydessäkin Crossland pihistää yhdeksisen senttiä. Grandland on toki selkeästi askeleen isompi myös hinnoittelussa.Suoraan Grandlandista Crosslandiin loikkaaminen aiheuttaakin helposti lievän aivonyrjähdyksen, sillä identtisyys jatkuu sisätiloissa ja varusteissa. Crossland tosin tuo apukuljettajan kyynärpään lähemmäs ja myös polkimet tuntuvat olevan tiiviimmässä nipussa. Varusteet ja niiden käyttölogiikka ovat kuitenkin melko pitkälle samat, joten kertaalleen Opeliin totutellut saa juonesta nopeasti kiinni.Jos Grandland X on ikään kuin tavanomaisempi toteutus Peugeot 3008:n aineksista, tekee Crossland X saman tempun 2008:lle. Ranskalainen lähifuturismi on vaihtunut selväpäiseen saksalaisuuteen, joten yleisvaikutelma on tavallinen, harmaa ja rehellisen suoraviivainen.Crosslandin tilat ovat auton mittoihin nähden hyvällä tolalla. Takapenkkiä ei voi suositella kaikkein kookkaimmille, mutta sen säätövarojen ansiosta tavaratila on kunnioitettavat 410–520 litraa. Takaistuimet kaadettuna Crosslandiin mahtuu 1 255 litraa sälää. Kattavasti varusteltuVarusteista suosikiksi nousee 400 euron arvoinen heijastusnäyttö, jota ei ole toteutettu kalliimpien automerkkien eleganssilla, joten sen kuva-ala rajoittuu pienen lasiseinän kokoiseksi. Tuulilasinäkymässä leijaileva nopeustieto ja mahdollinen nopeusrajoitustieto vapauttavat kuitenkin kuljettajan huomiota tien päälle. Näyttö on myös tarpeeksi kirkas.Myös Opelin Innovation Plus -paketti loistaa, sillä maltilliseen 795 euron hintaan Innovation-tasoa höystetään vielä katvealueen varoituksella, etu- ja takapysäköintitutkalla, peruutuskameralla, navigaatiolla ja Opelin ergonomisilla AGR-istuimilla. Katvealueen varoitusjärjestelmä tosin oli hiukan vainoharhainen ja peruutuskamera on herkästi kurautuvassa paikassa.Moottorina 1,6-litrainen CDTI-turbodiesel on nöyrä työläinen. Koneen käyntiääni ei ole erityisen pehmeä, mutta vääntöä löytyy heti tyhjäkäynniltä riittävästi kompaktin auton tarpeisiin. 6-vaihteinen käsivaihteisto on tuntumaltaan tuttu ja edelleen turhan naruisa. Muuten auto on suoraviivaisen helppo ajettava, ohjauksen palauttaessa voimakkaasti.Painavalta tuntuva keula ja turhaan napakka alusta ovat asioita, jotka saavat kuljettajan ikävöimään Grandlandin yllättävää ketteryyttä. Kyse on toki mielikuvista, mutta kuopat ja käännökset tuntuvat ainakin tässä kokoonpanossa Crosslandille yllättävän suurilta haasteilta. Tiemelun suhteen Crossland X on luokkansa keskitasoa.Ahtaasti markkinoillaPerushyvä Opel Crossland X 1.6 CDTi kärsii oikeastaan eniten Opelin ja merkin konserni-isännäksi päätyneen PSA:n mallistoista. Mokka X on mielenkiintoisempi vaihtoehto samaan kokoluokkaan ja Grandland X toteuttaa saman reseptin raikkaammin isommassa annoskoossa. Kun vielä hiukan pienempi, mutta erinomaisen mukava Citroën C3 Aircrosskin laittaa ristimaan tarjokkaan ahtaalle, on varmaa vain, että ostajalla on valinnanvaraa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Crossland X 1.6 CDTI Start/Stop M6 Innovation Hinta alkaen 23 967 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 942 € Moottori Dieselmoottori 1 596 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km 4,7 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 4,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 103 g/km Mitat pituus 4212 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2604 mm Tavaratila: 410 l Omamassa: 1319 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella