12.5.2018

Koeajo: ota rennosti – Citroën C4 Cactus

Citroen C4 Cactus

Citroën C4 Cactus kuoriutui crossoverista perheautoksi. Hyvää: persoonallisuus, mukavuus varauksin. Huonoa: ajoittain karkea vaihteisto, takatilat pitkille.

Noin viisitoista minuuttia ehtii kulua uuden Citroën C4 Cactuksen ohjaksissa, kun ajatus iskee kuin tyhjästä: eikö tässä ole se uusi mukavuusjousitus? Citroën C4 Cactus saa olla ensimmäinen Citroën Euroopassa, joka on varustettu uudentyyppisellä alustalla. Englanniksi Progressive Hydraulic Cushioniksi kutsuttu järjestelmä ei suinkaan tarkoita paluuta kaasunestejousitukseen.

Citroen C4 Cactus

Kyse on tavallisesta kierrejousi-iskunvaimennin-parista, jossa perusjousitusta on voitu virittää pehmeäksi, sillä joustoliikkeiden ääripäissä iskunvaimentimien sisään rakennetut hydrauliset vaimentimet jämäköittävät jousitusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vallankumousta saa odottaa

Kuten aloituksesta voi päätellä, mitään mukavuusvallankumousta uusittu C4 Cactus ei tarjoa. Se ottaa etenkin suuret heitot se leppoisasti keinahdellen, mutta 17-tuumaisilla vanteilla terävämmät töyssyt ja tienpinnan karheus välittyvät luokan mukavimmille tyypilliseen tapaan läpi. Ero perusrengastettuun Volkswagen Golfiin tai pikkusisar C3:een jää pieneksi. Tehdas kertookin jäykentäneensä jousitusta ensimmäisten prototyyppien jälkeen.

Silti C4 Cactus on ehdottomasti miellyttävä tuttavuus. Koeajoauton varusteluun kuuluvat uudet istuimet ovat mukavan pintapehmeät, mutta riittävän jämäkät 500 kilometrin leppoisaan ajeluun. Keskimittaiset nauttivat myös takatilojen ryhdikkäästä asennosta, mutta yli 180-senttisillä jalat pakottuvat koukkuun, reisituki katoaa ja pää viistää kattoa.

Citroën on säilyttänyt Cactuksessa saranoidut takaikkunat, mikä on mahdollistanut syvät ovikotelot.

Ikkunaratkaisu onkin harvoja selkeitä viitteitä C4 Cactuksen alkuperäiseen rooliin persoonallisena, edullisena ja kevyenä crossoverina. Auto keräsi kehuja, mutta jakoi ilmeisesti liikaa mielipiteitä. Toisessa lähdössä Cactus on muokattu tavalliseksi henkilöautoksi poistamalla kattokaiteet, kutistamalla Airbump-sivutyynyt helmajatkeiksi ja lisäämällä keulaan perinteisempi maski. Myös äänieristystä on parannettu.

Citroen C4 Cactus

Taidokas roolinvaihto

Muuntautumisleikki on taidokas. Nyt auto näyttää raikkaalta, persoonalliselta ja enemmän kuin valmiilta korvaamaan perinteinen Citroën C4.

Ajokäytös sopii rentoon elämään. Turbomoottorin alavääntö liikuttaa poikkeuksellisen keveää autoa vaivatta. Kuusivaihteinen automaatti on luonteeltaan määrätietoinen, ajoittain jopa hieman karkeatoiminen. Citroënin ohjaus ei tihku tunnokkuutta, mutta auto on vaivaton ajaa ja kulkee nöyrästi suoraan.

Kaarteissa alusta ei kummemmin kallistele, vaan riittää sellaiseen ajoon, johon C4 Cactus on tehty.

Rentoon elämään

Citroën C4 Cactus ei yritä miellyttää kaikkia. Sen tunnelma on leppoisan rento, eikä esimerkiksi pieni tablettimainen mittaristo vaivaa kuljettajaa moottorin pyörintänopeuden kaltaisilla epäolennaisuuksilla. Lisävarusteena nopeusrajoitus kyllä näkyy, ja sen voi tuplanäpäytyksellä komentaa vakionopeudensäätimelle.

Hansikaslokero löytyy yhä kojelaudan päältä ja suljetaan kahvan ja listan kaksoisroolia hoitavalla nahkaremmillä.

Vaikka toivottu mukavuusvallankumous jääkin toteutumatta, voisi moni auto ottaa oppia C4 Cactuksen tyylistä. Aggressiivisten sporttimaasturien maailmassa Citroënin tyylisuunta on aika virkistävä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Lisätietoja: www.citroen.fi/c4-cactus

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine Automaatti

Hinta alkaen

23 689 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

26 926 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 5500 r/min

Vääntö

205 Nm (1500 r/min)

Vääntö

205 Nm (1500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

188 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

105 g/km

Mitat

pituus 4170 mm, leveys 1710 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat