21.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Päivitetty ja hienosäädetty Volkswagen Passat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Passat ei uudistu radikaalisti, mutta pienistä älylisistä kertyy kohtuullinen kasvojenkohotus. Volkswagen Passat on saksalaisvalmistajan suosituin malli heti ikivihreän Golfin jälkeen, ja erityisesti farmariversio on kovassa vedossa segmenttinsä sisällä. Kaavaa ei siis kannata hienosäätää ilman harkintaa.B8-mallipolven kasvojenkohotus ei olekaan radikaali, mutta pieniä uudistuksia on ripoteltu sinne tänne. Suurin osa löytyy tietoviihteen ja verkottumisen saralta, ovathan ne nopeimmin kehittyvät alueet autoalalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän ja paremmin hallintaanYhä lisääntyvien ajoavustimien viidakossa Volkswagen on tehnyt töitä selkiyttääkseen järjestelmiä ja valistaakseen kuljettajaa niiden tarkoista tehtävistä. Passatissa onkin käytössä uusi havaintoruutu, josta voi suoralla kosketuksella vaikuttaa esimerkiksi perävaunuavustimeen tai nopeusrajoitusten käyttöön vakionopeudensäätimessä.Avustinruutu havainnollistaa ja selventää eri järjestelmien vastuualueita.Uusista ajoavustimista mielenkiintoisin on mukautuvan vakionopeudensäätimen, ruuhka-avustimen ja kaistallapitoavustimen yhteen keräävä Travel Assist, joka antaa Passatille kyvyn ajaa omalla kaistalla aina 210 km/h nopeuteen asti. Autonomiataso on tuolloin kaksi, joten kuljettajalta vaaditaan edelleen täysi huomio. Uudet kapasitiiviset anturit mittaavat milloin kuljettajan kädet ovat ohjauspyörällä, joten pakollisesta ratinheiluttelusta on päästy eroon. Kaista-avustin puolestaan hyödyntää etukameraa tunnistaakseen nyt myös ruohoreunat ja pientareet.Periaatteessa järjestelmä kykenee selviytymään myös mutkateistä, kiitos alati paranevan navigaatiotiedon. Käytännössä järjestelmä yllättää joka kerta valitsemalla joko turhan varovaisen tai turhan reippaan vauhdin mutkaa lähestyttäessä.Kuljettajalle annettava tietomäärä pysyy nyt paremmin hallinnassa, sillä Passat siirtyy ensimmäisenä Volkswagenina MIB3-sukupolven tietoviihdejärjestelmään. Keskikonsolin ruudun lisäksi järjestelmät integroituvat päivitetyn virtuaalimittariston kanssa entistä tiiviimmin.MIB3 tuo mukanaan myös kattavamman verkottumisen. Nettiradiot ja Apple Music soivat suoraan, ja käytössä ovat myös Volkswagen We -pilvipalvelut. Tiettyjä Samsung-puhelimia voi jatkossa käyttää Passatin digitaalisena avaimena. Muiden MIB3-järjestelmien tavoin erot aiempaan tulevat esiin lähinnä käytön myötä, sillä lisäominaisuudet on upotettu tuttuun käyttöliittymään.Moottoripuolella tapahtuuMoottoripuolella varsinaiset uutuudet koostuvat kahdesta voimalinjasta. Näistä maltillisempi on Škoda Superbissakin nähty 150-hevosvoimainen uudistettu 2,0-litrainen TDI EVO.Passat GTE -lataushybridi on puolestaan teemaan sopivasti saanut kattavan joukon pieniä viilauksia. Akuston energiatiheyttä on kasvatettu noin kolmanneksella, joten 13 kilowattitunnin yksikkö vie saman verran tilaa kuin aiemmin. Lopputuloksena Passat GTE kulkee pelkällä sähköllä noin 55 kilometriä uudella WLTP-syklillä mitattuna. Vanhan NEDC-normin mukaan sähköinen toimintamatka on kasvanut peräti 20 kilometriä aiempaan malliversioon verrattuna.Lyhyellä koeajolenkillä hybridi vakuuttaa voimalinjan saumattomuudella. Volkswagen on uudistanut hybridin hallintaruutuja, joten akun varaustason ylläpitäminen esimerkiksi keskusta-ajoa varten on aiempaa helpompaa. Jos navigaattoriin on ohjelmoitu reitti, hybridi suunnittelee sähköenergian käytön sen mukaisesti.Eikä tässä vielä kaikkiPieniä uudistuksia on tehty muuallekin. IQ.Light-ledimatriisivalot esiintyvät Touaregin jälkeen myös Passatissa. Turvavarusteisiin on lisätty hätäväistöavustin, ja uusi sähkömekaaninen jarrutehostin toimii aiempaa ripeämmin. Uutta puhtia on annettu myös vakiovarusteluun, ja Discover Media puhuu nyt ajo-ohjeet suomeksi.Farkun ja sedanin lisäksi mallistossa on edelleen korotetun maavaran Alltrack, joka saa samat päivitykset.Uudet Passatit saapuvat jälleenmyyjille alkusyksystä. Mielenkiintoisimmat TDI Evo ja GTE seuraavat hiukan muuta mallistoa perässä.Myös korotetun maavaran Alltrack liittyy päivitettyjen mallien joukkoon.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta