21.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Päivitetty ja hienosäädetty Volkswagen Passat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Passat ei uudistu radikaalisti, mutta pienistä älylisistä kertyy kohtuullinen kasvojenkohotus. Volkswagen Passat on saksalaisvalmistajan suosituin malli heti ikivihreän Golfin jälkeen, ja erityisesti farmariversio on kovassa vedossa segmenttinsä sisällä. Kaavaa ei siis kannata hienosäätää ilman harkintaa. B8-mallipolven kasvojenkohotus ei olekaan radikaali, mutta pieniä uudistuksia on ripoteltu sinne tänne. Suurin osa löytyy tietoviihteen ja verkottumisen saralta, ovathan ne nopeimmin kehittyvät alueet autoalalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän ja paremmin hallintaan Yhä lisääntyvien ajoavustimien viidakossa Volkswagen on tehnyt töitä selkiyttääkseen järjestelmiä ja valistaakseen kuljettajaa niiden tarkoista tehtävistä. Passatissa onkin käytössä uusi havaintoruutu, josta voi suoralla kosketuksella vaikuttaa esimerkiksi perävaunuavustimeen tai nopeusrajoitusten käyttöön vakionopeudensäätimessä. Avustinruutu havainnollistaa ja selventää eri järjestelmien vastuualueita. Uusista ajoavustimista mielenkiintoisin on mukautuvan vakionopeudensäätimen, ruuhka-avustimen ja kaistallapitoavustimen yhteen keräävä Travel Assist, joka antaa Passatille kyvyn ajaa omalla kaistalla aina 210 km/h nopeuteen asti. Autonomiataso on tuolloin kaksi, joten kuljettajalta vaaditaan edelleen täysi huomio. Uudet kapasitiiviset anturit mittaavat milloin kuljettajan kädet ovat ohjauspyörällä, joten pakollisesta ratinheiluttelusta on päästy eroon. Kaista-avustin puolestaan hyödyntää etukameraa tunnistaakseen nyt myös ruohoreunat ja pientareet. Periaatteessa järjestelmä kykenee selviytymään myös mutkateistä, kiitos alati paranevan navigaatiotiedon. Käytännössä järjestelmä yllättää joka kerta valitsemalla joko turhan varovaisen tai turhan reippaan vauhdin mutkaa lähestyttäessä. Kuljettajalle annettava tietomäärä pysyy nyt paremmin hallinnassa, sillä Passat siirtyy ensimmäisenä Volkswagenina MIB3-sukupolven tietoviihdejärjestelmään. Keskikonsolin ruudun lisäksi järjestelmät integroituvat päivitetyn virtuaalimittariston kanssa entistä tiiviimmin. MIB3 tuo mukanaan myös kattavamman verkottumisen. Nettiradiot ja Apple Music soivat suoraan, ja käytössä ovat myös Volkswagen We -pilvipalvelut. Tiettyjä Samsung-puhelimia voi jatkossa käyttää Passatin digitaalisena avaimena. Muiden MIB3-järjestelmien tavoin erot aiempaan tulevat esiin lähinnä käytön myötä, sillä lisäominaisuudet on upotettu tuttuun käyttöliittymään. Moottoripuolella tapahtuu Moottoripuolella varsinaiset uutuudet koostuvat kahdesta voimalinjasta. Näistä maltillisempi on Škoda Superbissakin nähty 150-hevosvoimainen uudistettu 2,0-litrainen TDI EVO. Passat GTE -lataushybridi on puolestaan teemaan sopivasti saanut kattavan joukon pieniä viilauksia. Akuston energiatiheyttä on kasvatettu noin kolmanneksella, joten 13 kilowattitunnin yksikkö vie saman verran tilaa kuin aiemmin. Lopputuloksena Passat GTE kulkee pelkällä sähköllä noin 55 kilometriä uudella WLTP-syklillä mitattuna. Vanhan NEDC-normin mukaan sähköinen toimintamatka on kasvanut peräti 20 kilometriä aiempaan malliversioon verrattuna. Lyhyellä koeajolenkillä hybridi vakuuttaa voimalinjan saumattomuudella. Volkswagen on uudistanut hybridin hallintaruutuja, joten akun varaustason ylläpitäminen esimerkiksi keskusta-ajoa varten on aiempaa helpompaa. Jos navigaattoriin on ohjelmoitu reitti, hybridi suunnittelee sähköenergian käytön sen mukaisesti. Eikä tässä vielä kaikki Pieniä uudistuksia on tehty muuallekin. IQ.Light-ledimatriisivalot esiintyvät Touaregin jälkeen myös Passatissa. Turvavarusteisiin on lisätty hätäväistöavustin, ja uusi sähkömekaaninen jarrutehostin toimii aiempaa ripeämmin. Uutta puhtia on annettu myös vakiovarusteluun, ja Discover Media puhuu nyt ajo-ohjeet suomeksi. Farkun ja sedanin lisäksi mallistossa on edelleen korotetun maavaran Alltrack, joka saa samat päivitykset. Uudet Passatit saapuvat jälleenmyyjille alkusyksystä. Mielenkiintoisimmat TDI Evo ja GTE seuraavat hiukan muuta mallistoa perässä. Myös korotetun maavaran Alltrack liittyy päivitettyjen mallien joukkoon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe