7.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty Peugeot 5008 on aina 7-paikkainen, ja entistä uljaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 5008 tarjoaa jatkossa aina seitsemän paikkaa, ja syömähampaat on teroitettu entistä uljaampaan asuun. Hyvää: tilat. Huonoa: lämmönsäätö kosketusnäytöllä. Ajoimme uudistetun Peugeot 3008 Hybridin jo aiemmin keväällä, ja nyt käsittelyn alla on astetta suuremman Peugeot 5008 -sisarmallin vastaava päivitys. Sen tärkein tarina liittyy tiloihin: auto on nyt aina seitsenpaikkainen.Toisella istuinrivillä on aikuisellekin hyvät tilat, ja istuimia voi liikutella pituussuunnassa. Kolmannen rivin istuimet soveltuvat tämänkokoisten autojen tapaan parhaiten lapsille. Takimmaiset istuimet kääntyvät piiloon yhdellä nykäisyllä, ja ne voi myös irrottaa.Tavaratila on viiden hengen kuormalla 780-litrainen. Myös etumatkustajan istuin taittuu alas, jolloin matkaan mahtuu jopa 3,2 metriä pitkä esine. Kaksi jälkimmäistä riviä alas kaatamalla muodostuu täysin tasainen pohja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatin yli valikkoonKuljettaja katselee hieman futurististelta näyttävää digimittaristoa ohjauspyörän yli. Tämä osa autoa on kestänyt hyvin aikaa. Istuma-asento on varsin pysty, jolloin keho ei väsy pitkillä matkoilla.Tietoviihdejärjestelmän valikot hirvittävät myös aikaisempaa suuremmalta 10-tuumaiselta näytöltä. Kun asetukset saa kerran kohdalleen ja peilaa puhelimen Android Auton tai Apple CarPlayn avulla, asiat ovat huomattavasti paremmin. Kosketusnäytöllä sijaitseva ilmastoinnin lämmönsäätö tosin vaatii valikkoon sukeltamisen, mikä aiheuttaa liikenteessä turhan riskin.Turvavarustelua on lisätty mm. automaattisella hätäjarrutuksella, aktiivisella kaista-avustimella, kaukovaloavustimella, katveavustimella, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä törmäysvaroittimella. Lisäksi auto havaitsee infrapunakameran avulla pimeässä piilevät eläimet tai ihmiset jopa 250 metrin etäisyydeltä.Ajossa siivoKoeajossa oli 1,5-litrainen, miellyttävä ja siivosti käyvä diesel, joka soveltuu edelleen erinomaisesti etenkin paljon ajaville. 300 newtonmetrin vääntö riittää, mutta voimaa ei ole suureen autoon yhtään liikaakaan. Kulutusmittari näytti koeajon päätteeksi 5,4 l/100 km.Ohjaus kertoo liukkaalla yllättävänkin hyvin pidon puuttumisesta, vaikka on muuten lievästi tunnoton. Melutaso ja mukavuus edustavat luokan keskitasoa, mikä riittänee suurimmalle osalle käyttäjistä.Kasvojenkohotukset onnistuvat harvoin, mutta tällä kertaa näin on päässyt käymään. Ledein toteutetut takavalot näyttävät siltä, mitä autossa olisi pitänyt alun perinkin olla. Keulamaski on uusi ja etupään ledit muodostavat nyt syömähampaat. Isollekin perheelle soveltuvan seitsenpaikkaisen rattiin hypätessä ei siis tarvitse hävetä auton sieluttomuutta – jo se on kova kilpailuvaltti.Teksti ja kuvat: Henri Posa Peugeot 5008 Allure Blue HDi 130 EAT8 Hinta alkaen 38 536 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4641 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1646 mm, akseliväli 2840 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää