7.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty Peugeot 5008 on aina 7-paikkainen, ja entistä uljaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 5008 tarjoaa jatkossa aina seitsemän paikkaa, ja syömähampaat on teroitettu entistä uljaampaan asuun. Hyvää: tilat. Huonoa: lämmönsäätö kosketusnäytöllä. Ajoimme uudistetun Peugeot 3008 Hybridin jo aiemmin keväällä, ja nyt käsittelyn alla on astetta suuremman Peugeot 5008 -sisarmallin vastaava päivitys. Sen tärkein tarina liittyy tiloihin: auto on nyt aina seitsenpaikkainen. Toisella istuinrivillä on aikuisellekin hyvät tilat, ja istuimia voi liikutella pituussuunnassa. Kolmannen rivin istuimet soveltuvat tämänkokoisten autojen tapaan parhaiten lapsille. Takimmaiset istuimet kääntyvät piiloon yhdellä nykäisyllä, ja ne voi myös irrottaa. Tavaratila on viiden hengen kuormalla 780-litrainen. Myös etumatkustajan istuin taittuu alas, jolloin matkaan mahtuu jopa 3,2 metriä pitkä esine. Kaksi jälkimmäistä riviä alas kaatamalla muodostuu täysin tasainen pohja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ratin yli valikkoon Kuljettaja katselee hieman futurististelta näyttävää digimittaristoa ohjauspyörän yli. Tämä osa autoa on kestänyt hyvin aikaa. Istuma-asento on varsin pysty, jolloin keho ei väsy pitkillä matkoilla. Tietoviihdejärjestelmän valikot hirvittävät myös aikaisempaa suuremmalta 10-tuumaiselta näytöltä. Kun asetukset saa kerran kohdalleen ja peilaa puhelimen Android Auton tai Apple CarPlayn avulla, asiat ovat huomattavasti paremmin. Kosketusnäytöllä sijaitseva ilmastoinnin lämmönsäätö tosin vaatii valikkoon sukeltamisen, mikä aiheuttaa liikenteessä turhan riskin. Turvavarustelua on lisätty mm. automaattisella hätäjarrutuksella, aktiivisella kaista-avustimella, kaukovaloavustimella, katveavustimella, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä törmäysvaroittimella. Lisäksi auto havaitsee infrapunakameran avulla pimeässä piilevät eläimet tai ihmiset jopa 250 metrin etäisyydeltä. Ajossa siivo Koeajossa oli 1,5-litrainen, miellyttävä ja siivosti käyvä diesel, joka soveltuu edelleen erinomaisesti etenkin paljon ajaville. 300 newtonmetrin vääntö riittää, mutta voimaa ei ole suureen autoon yhtään liikaakaan. Kulutusmittari näytti koeajon päätteeksi 5,4 l/100 km. Ohjaus kertoo liukkaalla yllättävänkin hyvin pidon puuttumisesta, vaikka on muuten lievästi tunnoton. Melutaso ja mukavuus edustavat luokan keskitasoa, mikä riittänee suurimmalle osalle käyttäjistä. Kasvojenkohotukset onnistuvat harvoin, mutta tällä kertaa näin on päässyt käymään. Ledein toteutetut takavalot näyttävät siltä, mitä autossa olisi pitänyt alun perinkin olla. Keulamaski on uusi ja etupään ledit muodostavat nyt syömähampaat. Isollekin perheelle soveltuvan seitsenpaikkaisen rattiin hypätessä ei siis tarvitse hävetä auton sieluttomuutta – jo se on kova kilpailuvaltti. Teksti ja kuvat: Henri Posa Peugeot 5008 Allure Blue HDi 130 EAT8 Hinta alkaen 38 536 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4641 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1646 mm, akseliväli 2840 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe