27.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 208 PureTech 130 – tyyliä ja teknologiaa kompaktisti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 208 tuo tyylikästä muotoilua, uutta teknologiaa ja sähköisen rinnakkaisversion kompaktiautojen luokkaan. Hyvää: tyyli, voimalinjavaihtoehdot. Huonoa: ajoergonomia varauksin. Toisen sukupolven Peugeot 208 hyppää rohkeasti autoalan murrokseen. Uusi CMP-perusrakenne ei ota kantaa käyttövoimaan, vaan sama auto on mahdollista toteuttaa bensiinimoottorilla, dieselmoottorilla ja sähkömoottorilla. Sanojensa tueksi Peugeot onkin tuomassa sähköisen e-208:n myyntiin vain muutaman kuukauden polttomoottorimallien jälkeen. Palaamme sähkö-208:n ominaisuuksiin tarkemmin erillisessä koeajossa.Luvassa on joukko bensiinimoottoreita, yksi diesel ja yksi sähköversio. Yleisimmin 208:n kulmahampaiden takaa löytyy 1,2-litrainen PureTech-bensiinimoottori. Hinnat alkaen -versiossa kolmisylinterinen vapaasti hengittävä papupata porisee 75 hevosvoiman verran, muistuttaen luonteellaan 206:n 1,1-litraisesta moottorista.Yleisemmin tehoversiona lienee ahdettu 100 hevosvoiman malli, joko kuusivaihteisen manuaalin tai kahdeksanvaihteisen automaatin yhteydessä. Malliston huipulla on tässä vaiheessa 130-hevosvoimainen PureTech 130, joka on aina automaattivaihteiston parina. Suorituskyvyssä ei ole moittimista ja automaattivaihteisto toimii eleettömästi.Dieselvaihtoehtona on 1,5-litrainen BlueHDi 100, joka vauhdittaa 208:n etenemistä manuaalivaihteiston ja 250 newtonmetrin väännön turvin helposti. Malliversio on suunnattu erityisesti yritysasiakkaille, joita saattaa tosin hätkäyttää, että auton perusvärinä on tällä kertaa keltainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki saman katon allaPeugeot on onnistunut upeasti tavassa, jolla 208 tuntuu samanlaiselta autolta käyttövoimasta riippumatta. Liikkeellä 208 on ketterä ja pirteä kaupunkiauto, joka säilyttää hyvän vakauden myös moottoritienopeuksissa. Jousituksen suhteen alustassa on havaittavissa turhaa nypyttävää pintakovuutta, jota voi kuitenkin vähentää tyytymällä 16 tuuman rengastukseen näyttävämpien vannekokojen sijaan.Vaikka automaattivaihteinen PureTech 130 on GT-Line-varustetasolla polttomoottoriversioiden sähäkin, löytyy eräänlaista nostalgista ajamisen iloa pelkistetymmästä PureTech 75 Activesta. Perinteinen mittaristo, kevyempi auto ja pehmeämpi jousitus muistuttavat hyvällä tavalla 206:n ja 207:n ajoista. Ajoasento on eräs uuden 208:n erikoisuuksista, sillä tuulilasin kulma on määrittänyt kuljettajan työpisteen taakse hallintalaitteisiin nähden. Kyynärnoja taasen korostaa manuaalivaihteiston pitkäliikkeisyyttä.Tyyliä ja tyylikästä tekniikkaaRaikkaat värit, Peugeotin leijonakeula torahampaineen ja kynsiraapaisuja muistuttavat takavalot tekevät 208:sta hauskannäköisen kompaktiauton. Sisällä kojelauta koostuu hiilikuitua imitoivasta ruutumuovista. Säilytyslokeroita on kiitettävästi ja kojelaudan muotoilu jättää tilaa matkustajille. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti, mutta Peugeot arvioikin, että niitä käytetään matkustajien kuljettamiseen lähinnä satunnaisesti. Tavaratilaa on 265 litraa VDA-normilla mitattuna. Kosketusnäytön ja pianonäppäinten lisäksi muotoilussa korostuvat kulmat. Korkeampien varustetasojen kohdalla perinteinen mittaristo korvautuu uudella kolmiulotteisella versiolla Peugeotin i-Cockpit-ohjaamoteemasta. Kahdelle syvyystasolle tietoja projisoiva mittaristo toimii onneksi selkeämmin kuin ajattelisi, mutta varsinaista vallankumousta efekti ei tuo. Valmistajan mukaan kolmiulotteisuudella voidaan kuitenkin säästää kriittiset puoli sekuntia reaktioajassa.Suomessa Peugeot 208 nähdään vielä loppuvuoden aikana, hintojen vahvistuessa marraskuun alussa. Malliston aloitushinta PureTech 75 Active -malliversiolle asettunee noin 16 500 euron tuntumaan. Sähköinen Peugeot e-208 seuraa polttomoottorimalleja heti vuodenvaihteen jälkeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Peugeot 208 PureTech 130 S&S EAT8 GT-Line Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6–5,7 (yhd.) CO2-päästöt 127-129 g/km Mitat pituus 4055 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?