27.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 208 PureTech 130 – tyyliä ja teknologiaa kompaktisti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 208 tuo tyylikästä muotoilua, uutta teknologiaa ja sähköisen rinnakkaisversion kompaktiautojen luokkaan. Hyvää: tyyli, voimalinjavaihtoehdot. Huonoa: ajoergonomia varauksin. Toisen sukupolven Peugeot 208 hyppää rohkeasti autoalan murrokseen. Uusi CMP-perusrakenne ei ota kantaa käyttövoimaan, vaan sama auto on mahdollista toteuttaa bensiinimoottorilla, dieselmoottorilla ja sähkömoottorilla. Sanojensa tueksi Peugeot onkin tuomassa sähköisen e-208:n myyntiin vain muutaman kuukauden polttomoottorimallien jälkeen. Palaamme sähkö-208:n ominaisuuksiin tarkemmin erillisessä koeajossa.Luvassa on joukko bensiinimoottoreita, yksi diesel ja yksi sähköversio. Yleisimmin 208:n kulmahampaiden takaa löytyy 1,2-litrainen PureTech-bensiinimoottori. Hinnat alkaen -versiossa kolmisylinterinen vapaasti hengittävä papupata porisee 75 hevosvoiman verran, muistuttaen luonteellaan 206:n 1,1-litraisesta moottorista.Yleisemmin tehoversiona lienee ahdettu 100 hevosvoiman malli, joko kuusivaihteisen manuaalin tai kahdeksanvaihteisen automaatin yhteydessä. Malliston huipulla on tässä vaiheessa 130-hevosvoimainen PureTech 130, joka on aina automaattivaihteiston parina. Suorituskyvyssä ei ole moittimista ja automaattivaihteisto toimii eleettömästi.Dieselvaihtoehtona on 1,5-litrainen BlueHDi 100, joka vauhdittaa 208:n etenemistä manuaalivaihteiston ja 250 newtonmetrin väännön turvin helposti. Malliversio on suunnattu erityisesti yritysasiakkaille, joita saattaa tosin hätkäyttää, että auton perusvärinä on tällä kertaa keltainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki saman katon allaPeugeot on onnistunut upeasti tavassa, jolla 208 tuntuu samanlaiselta autolta käyttövoimasta riippumatta. Liikkeellä 208 on ketterä ja pirteä kaupunkiauto, joka säilyttää hyvän vakauden myös moottoritienopeuksissa. Jousituksen suhteen alustassa on havaittavissa turhaa nypyttävää pintakovuutta, jota voi kuitenkin vähentää tyytymällä 16 tuuman rengastukseen näyttävämpien vannekokojen sijaan.Vaikka automaattivaihteinen PureTech 130 on GT-Line-varustetasolla polttomoottoriversioiden sähäkin, löytyy eräänlaista nostalgista ajamisen iloa pelkistetymmästä PureTech 75 Activesta. Perinteinen mittaristo, kevyempi auto ja pehmeämpi jousitus muistuttavat hyvällä tavalla 206:n ja 207:n ajoista. Ajoasento on eräs uuden 208:n erikoisuuksista, sillä tuulilasin kulma on määrittänyt kuljettajan työpisteen taakse hallintalaitteisiin nähden. Kyynärnoja taasen korostaa manuaalivaihteiston pitkäliikkeisyyttä.Tyyliä ja tyylikästä tekniikkaaRaikkaat värit, Peugeotin leijonakeula torahampaineen ja kynsiraapaisuja muistuttavat takavalot tekevät 208:sta hauskannäköisen kompaktiauton. Sisällä kojelauta koostuu hiilikuitua imitoivasta ruutumuovista. Säilytyslokeroita on kiitettävästi ja kojelaudan muotoilu jättää tilaa matkustajille. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti, mutta Peugeot arvioikin, että niitä käytetään matkustajien kuljettamiseen lähinnä satunnaisesti. Tavaratilaa on 265 litraa VDA-normilla mitattuna. Kosketusnäytön ja pianonäppäinten lisäksi muotoilussa korostuvat kulmat. Korkeampien varustetasojen kohdalla perinteinen mittaristo korvautuu uudella kolmiulotteisella versiolla Peugeotin i-Cockpit-ohjaamoteemasta. Kahdelle syvyystasolle tietoja projisoiva mittaristo toimii onneksi selkeämmin kuin ajattelisi, mutta varsinaista vallankumousta efekti ei tuo. Valmistajan mukaan kolmiulotteisuudella voidaan kuitenkin säästää kriittiset puoli sekuntia reaktioajassa.Suomessa Peugeot 208 nähdään vielä loppuvuoden aikana, hintojen vahvistuessa marraskuun alussa. Malliston aloitushinta PureTech 75 Active -malliversiolle asettunee noin 16 500 euron tuntumaan. Sähköinen Peugeot e-208 seuraa polttomoottorimalleja heti vuodenvaihteen jälkeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Peugeot 208 PureTech 130 S&S EAT8 GT-Line Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6–5,7 (yhd.) CO2-päästöt 127-129 g/km Mitat pituus 4055 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”