18.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 PureTech 130 Active haastaa Qashqain ja Atecan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 on persoonallinen päältä ja herkkä sisältä. Hyvää: suorituskyky, vaihteisto, tavaratilan muunneltavuus, persoonallinen olemus. Huonoa: herkkä ohjaus, takaistuinmukavuus, rajoitetut tuulilasinpyyhkimien toiminnot. Moottorin 11/2016 katumaasturivertailussa ottivat toisistaan mittaa uusi Seat Ateca sekä suosikki Nissan Qashqai. Uusi Peugeot 3008 on näiden suora kilpailija luokassa, missä ranskalaiset ovat tähän asti esiintyneet varsin vaatimattomasti.Nyt tuosta nöyristelystä ei ole tietoakaan. Peugeot 3008 on puhdasoppinen SUV, yhtä aikaa poikkeavan ja tyylikkään näköinen. Etenkin monipuoliset kyljen pokkaukset sekä pystyt takalyhdyt mustan poikkinauhan päällä kaunistavat.Jotain tuttuakin designissa on. Keulan yleismuoto reunoille nousevine konepelteineen on kuin suoraan Nissanista, vain leijonakeulalla lisättynä. Voisi jopa luulla, että 3008 olisi se Qashqain sisarmalli, ei samaan allianssiin kuuluva Renault Kadjar.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySittenkin käyttömukava3008 ei kumartele myöskään sisätiloiltaan. Pokkausta, nappulariviä ja värinäyttöä vyöryy päälle siihen malliin, että ensikertalaista hirvittää. Mutta kun uskaltaa koskettaa, huomaa, että se tärkein eli käyttö onnistuu ilman kyyneleitä.Ajoasentoon pätevät samat sanat. Istuin toivottaa tervetulleeksi, sillä se on suurikokoinen ja ergonominen. Ohjauspyörän (tai pikemminkin kahdeksankulmion) ja mittariston sijoittelua ei kannata vieroksua, sillä siihen tottuu hyvin nopeasti.Uudentyyppisessä digimittaristossa on valittavana tavalliselta näyttävän näkymän ohella saabmainen pimennystoiminto sekä henkilökohtainen tila, missä eri mittareiden suhdetta voi valikoida. Kosketusnäyttö on nyt suomenkielinen, mistä iso kiitos.Kritiikkiä saa näytön sijoitus, sillä sitä joutuu ainakin pidempi henkilö hieman kurottelemaan, sekä vanhanaikainen pyyhinviiksi, mistä puuttuu sadetunnistimen ja tihkukytkimen herkkyyden säädöt sekä kunnollinen kertapyyhkäisytoiminto.Ota minut hellästiAjettavuudeltaan 3008 on hyvin herkkä tapaus.Ohjauksessa tuota herkkyyttä esiintyy liikaakin, sillä autoa pitää luotsata poikkeuksellisen tarkoin ottein – muuten seurauksena on ajolinjalta ajautuminen ja kaistavahdin piippailu. Kun ratista pitää hellästi kiinni, 3008 kulkee suoraan, eikä ajettavuudessa ole valittamista.Herkkyyden hyviä puolia löytyy roppakaupalla. Kolmisylinterinen moottori vetää kauniisti ja puhdikkaasti läpi koko kierroslukualueen. Myös lyhyttä vaihdekeppiä on ilo siirrellä. Ohjaus on nurkka-ajossa hyvin kevyt, ja 3008 myös kääntyy varsin ketterästi.Ajomukavuuskin on kohdallaan. Melutaso säilyy kaiken aikaa korvalle ystävällisenä – myös siksi, että moottorin jyrinää tai alustan kolahteluja ei tarvitse kuunnella. Jousituskin on tehtäviensä tasalla ainakin Active-varustetason 215/65 R17 -järkirenkailla.Takana toivomista3008:n heikoin piirre paljastuu yllättäen takaistuimella. Istuin on kovempi kuin odottaisi, selkänoja tuntuu epämukavalta eikä pääntuki veny tarpeeksi ylös pidempää matkustajaa ajatellen. Tilaa sinänsä riittää joka suunnassa.Tavaratilassa Peugeotin pitkät farmariperinteet elävät, niin katumaasturiluokassa kuin liikutaankin. Ei typeriä kikkailuja vaan konstailematon, syvä ja tasaiseksi laajentuva kontti helppokäyttöisellä, kahteen tasoon asettuvalla välipohjalla.Peilataan lopuksi 3008:aa niihin Atecaan ja Qashqaihin. Ominaisuuksissa Peugeot ei jää jälkeen oikeastaan missään, pääsee monesti jopa edelle, ja saa suoraan sanottuna vertailuparin näyttämään aika tylsältä.Taas yksi osoitus siitä, että ranskalainen autoteollisuus on löytänyt uudelleen sen jyväsen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Peugeot 3008 PureTech 130 Active Hinta alkaen 27 393 € Moottori Bensiinimoottori, 1199cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous