18.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 PureTech 130 Active haastaa Qashqain ja Atecan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 on persoonallinen päältä ja herkkä sisältä. Hyvää: suorituskyky, vaihteisto, tavaratilan muunneltavuus, persoonallinen olemus. Huonoa: herkkä ohjaus, takaistuinmukavuus, rajoitetut tuulilasinpyyhkimien toiminnot. Moottorin 11/2016 katumaasturivertailussa ottivat toisistaan mittaa uusi Seat Ateca sekä suosikki Nissan Qashqai. Uusi Peugeot 3008 on näiden suora kilpailija luokassa, missä ranskalaiset ovat tähän asti esiintyneet varsin vaatimattomasti.Nyt tuosta nöyristelystä ei ole tietoakaan. Peugeot 3008 on puhdasoppinen SUV, yhtä aikaa poikkeavan ja tyylikkään näköinen. Etenkin monipuoliset kyljen pokkaukset sekä pystyt takalyhdyt mustan poikkinauhan päällä kaunistavat.Jotain tuttuakin designissa on. Keulan yleismuoto reunoille nousevine konepelteineen on kuin suoraan Nissanista, vain leijonakeulalla lisättynä. Voisi jopa luulla, että 3008 olisi se Qashqain sisarmalli, ei samaan allianssiin kuuluva Renault Kadjar.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySittenkin käyttömukava3008 ei kumartele myöskään sisätiloiltaan. Pokkausta, nappulariviä ja värinäyttöä vyöryy päälle siihen malliin, että ensikertalaista hirvittää. Mutta kun uskaltaa koskettaa, huomaa, että se tärkein eli käyttö onnistuu ilman kyyneleitä.Ajoasentoon pätevät samat sanat. Istuin toivottaa tervetulleeksi, sillä se on suurikokoinen ja ergonominen. Ohjauspyörän (tai pikemminkin kahdeksankulmion) ja mittariston sijoittelua ei kannata vieroksua, sillä siihen tottuu hyvin nopeasti.Uudentyyppisessä digimittaristossa on valittavana tavalliselta näyttävän näkymän ohella saabmainen pimennystoiminto sekä henkilökohtainen tila, missä eri mittareiden suhdetta voi valikoida. Kosketusnäyttö on nyt suomenkielinen, mistä iso kiitos.Kritiikkiä saa näytön sijoitus, sillä sitä joutuu ainakin pidempi henkilö hieman kurottelemaan, sekä vanhanaikainen pyyhinviiksi, mistä puuttuu sadetunnistimen ja tihkukytkimen herkkyyden säädöt sekä kunnollinen kertapyyhkäisytoiminto.Ota minut hellästiAjettavuudeltaan 3008 on hyvin herkkä tapaus.Ohjauksessa tuota herkkyyttä esiintyy liikaakin, sillä autoa pitää luotsata poikkeuksellisen tarkoin ottein – muuten seurauksena on ajolinjalta ajautuminen ja kaistavahdin piippailu. Kun ratista pitää hellästi kiinni, 3008 kulkee suoraan, eikä ajettavuudessa ole valittamista.Herkkyyden hyviä puolia löytyy roppakaupalla. Kolmisylinterinen moottori vetää kauniisti ja puhdikkaasti läpi koko kierroslukualueen. Myös lyhyttä vaihdekeppiä on ilo siirrellä. Ohjaus on nurkka-ajossa hyvin kevyt, ja 3008 myös kääntyy varsin ketterästi.Ajomukavuuskin on kohdallaan. Melutaso säilyy kaiken aikaa korvalle ystävällisenä – myös siksi, että moottorin jyrinää tai alustan kolahteluja ei tarvitse kuunnella. Jousituskin on tehtäviensä tasalla ainakin Active-varustetason 215/65 R17 -järkirenkailla.Takana toivomista3008:n heikoin piirre paljastuu yllättäen takaistuimella. Istuin on kovempi kuin odottaisi, selkänoja tuntuu epämukavalta eikä pääntuki veny tarpeeksi ylös pidempää matkustajaa ajatellen. Tilaa sinänsä riittää joka suunnassa.Tavaratilassa Peugeotin pitkät farmariperinteet elävät, niin katumaasturiluokassa kuin liikutaankin. Ei typeriä kikkailuja vaan konstailematon, syvä ja tasaiseksi laajentuva kontti helppokäyttöisellä, kahteen tasoon asettuvalla välipohjalla.Peilataan lopuksi 3008:aa niihin Atecaan ja Qashqaihin. Ominaisuuksissa Peugeot ei jää jälkeen oikeastaan missään, pääsee monesti jopa edelle, ja saa suoraan sanottuna vertailuparin näyttämään aika tylsältä.Taas yksi osoitus siitä, että ranskalainen autoteollisuus on löytänyt uudelleen sen jyväsen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Peugeot 3008 PureTech 130 Active Hinta alkaen 27 393 € Moottori Bensiinimoottori, 1199cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija