Ajoneuvot | Koeajo | 22.6.2015

Koeajo: uusi haastaja Renault Kadjar

Energy Tce 130 Bose

Muodokas ranskalainen on katumaasturikilvan uusin haastaja. Hyvää: muotoilu, etunäkyvyys. Huonoa: istuimen reisituki ja sivutuki maastoajossa.

Jaa artikkeli

Renault tähtää tosissaan crossover-markkinoiden eturiviin uudella C-segmentin Kadjar-mallillaan. Tavoiteltujen myyntilukujen kirittäjänä toimii Nissan Qashqai, jonka kanssa Kadjar jakaa pohjalevyn ja perusrakenteen. Yhteisiä osia autoilla on 60 prosenttia ja 2646 millin akselivälikin on yhteneväinen japanilaisen sisarmallin kanssa. Auton varustelutasot ovat Life, Zen ja Bose. Samaa nimeämispolitiikkaa tullaan käyttämään myös muissa tulevissa Renault-malleissa.

 

Renault_Kadjar_2015-TSuomala_150

Kadjarin pullistelevia korimuotoja voi kutsua runsaiksi. Pyöreän sympaattinen muotoilu näyttää virkistävän tuoreelta. Keula toistaa Clion ja Capturen lailla vuoden 2010 DeZir- konseptiauton rohkeaa tyyliä. Ilmettä hallitsevat maskiin liittyvät ajovalot, joissa on C-kirjaimen muotoiset led-päiväajovalot. Lokasuojien muodot ovat kaarevan korostuneet.

Kolme moottoria

 

Renault_Kadjar_2015-TSuomala_177

 

Uuteen Kadjariin on tarjolla kaksi diesel- ja yksi bensiinimoottorivaihtoehto. Dieselit ovat 110- ja 130-hevosvoimaisia. Turboahdetusta 1,2-litraisesta bensiinimoottorista irtoaa 130 hv. Ensimmäiseen dieseliin saa manuaalivaihteiston vaihtoehtona myös automaattisen EDC-kaksoiskytkinvaihteiston. Tehokkaamman dieselin ja bensamoottorin parina on manuaali. Vaihteita on aina käytössä kuusi.

Valikoiman järeimmällä dieselmoottorilla varustettu auto on nelivetoinen. Muuten Kadjar vannoo etuvedon nimiin. Maavaraa crossoverilla on 20 senttiä.

Neliveto perustuu kolmeen toimintaohjelmaan. Auto-asennossa vääntö jakautuu etu- ja takapyörien välille tarpeen mukaan. Lock-asento lukitsee järjestelmän elektronisesti nelivedolle ja siirtää vedosta puolet taka-akselille. 2WD- asennossa veto pysyy etupyörillä.

Koeajetun TCe-moottorin 130 hevosvoimaa riittävät hyvin normaaliliikenteessä. 205 Nm:n vääntö tarjoaa rauhalliseen etenemiseen ilman jatkuvaa vaihtamista. Kiihdytykset maantienopeuksissa paljastavat voiman rajallisuuden ja ohituksissa tarvitaan tilaa ja malttia. Samalla teholuvuilla varustetun dCi-dieselin 320 Nm:n vääntö edesauttaa ripeämpää etenemistä ja sopii myös hyvin auton luonteeseen.

Matka-ajossa rentoRenault_Kadjar_2015-TSuomala_163

Ohjaamon laatuvaikutelma yllättää positiivisesti. Äänitaso pysyy Pohjois-Espanjan teillä alhaisena. Kadjarin sähköisesti tehostetussa ohjauksessa on suuremman auton tukevuutta. Ohjausvaste tekee matka-ajamisesta rentoa.

Etuistuimilla on hyvin tilaa ja takapenkkiläisiä ilahduttavat riittävät polvitilat. Jalkaterätkin mahtuvat sujuvasti etuistuimen alle.

Tavaratilaa Kadjarissa on 472 litran edestä. Tilaa on 42 litraa Qashqaita enemmän seitsemän senttiä pidemmän takaylityksen ansiosta. Takapenkit taittuvat tavaratilan kytkimillä suhteessa 60/40. Etumatkustajan selkänoja kääntyy eteen. Ratkaisu mahdollistaa jopa yli 2,5-metristen esineiden kuljettamisen.

Kadjar on ensimmäinen Renault, jota tullaan valmistamaan myös Kiinassa. Euroopassa myytävät autot valmistetaan Espanjan Palencian tehtalla. Ensimäiset autot saapuvat Suomeen kesäkuussa. Diesel-versioiden hinnoiksi on ilmoitettu 26 990 € ja 31 990 €. Euro NCAP-törmäystestituloksia voitanee odottaa julkaistavaksi heinäkuussa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat