22.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi haastaja Renault Kadjar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muodokas ranskalainen on katumaasturikilvan uusin haastaja. Hyvää: muotoilu, etunäkyvyys. Huonoa: istuimen reisituki ja sivutuki maastoajossa. Renault tähtää tosissaan crossover-markkinoiden eturiviin uudella C-segmentin Kadjar-mallillaan. Tavoiteltujen myyntilukujen kirittäjänä toimii Nissan Qashqai, jonka kanssa Kadjar jakaa pohjalevyn ja perusrakenteen. Yhteisiä osia autoilla on 60 prosenttia ja 2646 millin akselivälikin on yhteneväinen japanilaisen sisarmallin kanssa. Auton varustelutasot ovat Life, Zen ja Bose. Samaa nimeämispolitiikkaa tullaan käyttämään myös muissa tulevissa Renault-malleissa. Kadjarin pullistelevia korimuotoja voi kutsua runsaiksi. Pyöreän sympaattinen muotoilu näyttää virkistävän tuoreelta. Keula toistaa Clion ja Capturen lailla vuoden 2010 DeZir- konseptiauton rohkeaa tyyliä. Ilmettä hallitsevat maskiin liittyvät ajovalot, joissa on C-kirjaimen muotoiset led-päiväajovalot. Lokasuojien muodot ovat kaarevan korostuneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme moottoria Uuteen Kadjariin on tarjolla kaksi diesel- ja yksi bensiinimoottorivaihtoehto. Dieselit ovat 110- ja 130-hevosvoimaisia. Turboahdetusta 1,2-litraisesta bensiinimoottorista irtoaa 130 hv. Ensimmäiseen dieseliin saa manuaalivaihteiston vaihtoehtona myös automaattisen EDC-kaksoiskytkinvaihteiston. Tehokkaamman dieselin ja bensamoottorin parina on manuaali. Vaihteita on aina käytössä kuusi. Valikoiman järeimmällä dieselmoottorilla varustettu auto on nelivetoinen. Muuten Kadjar vannoo etuvedon nimiin. Maavaraa crossoverilla on 20 senttiä. Neliveto perustuu kolmeen toimintaohjelmaan. Auto-asennossa vääntö jakautuu etu- ja takapyörien välille tarpeen mukaan. Lock-asento lukitsee järjestelmän elektronisesti nelivedolle ja siirtää vedosta puolet taka-akselille. 2WD- asennossa veto pysyy etupyörillä. Koeajetun TCe-moottorin 130 hevosvoimaa riittävät hyvin normaaliliikenteessä. 205 Nm:n vääntö tarjoaa rauhalliseen etenemiseen ilman jatkuvaa vaihtamista. Kiihdytykset maantienopeuksissa paljastavat voiman rajallisuuden ja ohituksissa tarvitaan tilaa ja malttia. Samalla teholuvuilla varustetun dCi-dieselin 320 Nm:n vääntö edesauttaa ripeämpää etenemistä ja sopii myös hyvin auton luonteeseen. Matka-ajossa rento Ohjaamon laatuvaikutelma yllättää positiivisesti. Äänitaso pysyy Pohjois-Espanjan teillä alhaisena. Kadjarin sähköisesti tehostetussa ohjauksessa on suuremman auton tukevuutta. Ohjausvaste tekee matka-ajamisesta rentoa. Etuistuimilla on hyvin tilaa ja takapenkkiläisiä ilahduttavat riittävät polvitilat. Jalkaterätkin mahtuvat sujuvasti etuistuimen alle. Tavaratilaa Kadjarissa on 472 litran edestä. Tilaa on 42 litraa Qashqaita enemmän seitsemän senttiä pidemmän takaylityksen ansiosta. Takapenkit taittuvat tavaratilan kytkimillä suhteessa 60/40. Etumatkustajan selkänoja kääntyy eteen. Ratkaisu mahdollistaa jopa yli 2,5-metristen esineiden kuljettamisen. Kadjar on ensimmäinen Renault, jota tullaan valmistamaan myös Kiinassa. Euroopassa myytävät autot valmistetaan Espanjan Palencian tehtalla. Ensimäiset autot saapuvat Suomeen kesäkuussa. Diesel-versioiden hinnoiksi on ilmoitettu 26 990 € ja 31 990 €. Euro NCAP-törmäystestituloksia voitanee odottaa julkaistavaksi heinäkuussa. Teksti ja kuvat: Timo Suomala Renault Kadjar Energy Tce 130 Bose Hinta alkaen 23 390 € Moottori Bensiinimoottori 1197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-vaih.manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku