22.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi haastaja Renault Kadjar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muodokas ranskalainen on katumaasturikilvan uusin haastaja. Hyvää: muotoilu, etunäkyvyys. Huonoa: istuimen reisituki ja sivutuki maastoajossa. Renault tähtää tosissaan crossover-markkinoiden eturiviin uudella C-segmentin Kadjar-mallillaan. Tavoiteltujen myyntilukujen kirittäjänä toimii Nissan Qashqai, jonka kanssa Kadjar jakaa pohjalevyn ja perusrakenteen. Yhteisiä osia autoilla on 60 prosenttia ja 2646 millin akselivälikin on yhteneväinen japanilaisen sisarmallin kanssa. Auton varustelutasot ovat Life, Zen ja Bose. Samaa nimeämispolitiikkaa tullaan käyttämään myös muissa tulevissa Renault-malleissa. Kadjarin pullistelevia korimuotoja voi kutsua runsaiksi. Pyöreän sympaattinen muotoilu näyttää virkistävän tuoreelta. Keula toistaa Clion ja Capturen lailla vuoden 2010 DeZir- konseptiauton rohkeaa tyyliä. Ilmettä hallitsevat maskiin liittyvät ajovalot, joissa on C-kirjaimen muotoiset led-päiväajovalot. Lokasuojien muodot ovat kaarevan korostuneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme moottoria Uuteen Kadjariin on tarjolla kaksi diesel- ja yksi bensiinimoottorivaihtoehto. Dieselit ovat 110- ja 130-hevosvoimaisia. Turboahdetusta 1,2-litraisesta bensiinimoottorista irtoaa 130 hv. Ensimmäiseen dieseliin saa manuaalivaihteiston vaihtoehtona myös automaattisen EDC-kaksoiskytkinvaihteiston. Tehokkaamman dieselin ja bensamoottorin parina on manuaali. Vaihteita on aina käytössä kuusi. Valikoiman järeimmällä dieselmoottorilla varustettu auto on nelivetoinen. Muuten Kadjar vannoo etuvedon nimiin. Maavaraa crossoverilla on 20 senttiä. Neliveto perustuu kolmeen toimintaohjelmaan. Auto-asennossa vääntö jakautuu etu- ja takapyörien välille tarpeen mukaan. Lock-asento lukitsee järjestelmän elektronisesti nelivedolle ja siirtää vedosta puolet taka-akselille. 2WD- asennossa veto pysyy etupyörillä. Koeajetun TCe-moottorin 130 hevosvoimaa riittävät hyvin normaaliliikenteessä. 205 Nm:n vääntö tarjoaa rauhalliseen etenemiseen ilman jatkuvaa vaihtamista. Kiihdytykset maantienopeuksissa paljastavat voiman rajallisuuden ja ohituksissa tarvitaan tilaa ja malttia. Samalla teholuvuilla varustetun dCi-dieselin 320 Nm:n vääntö edesauttaa ripeämpää etenemistä ja sopii myös hyvin auton luonteeseen. Matka-ajossa rento Ohjaamon laatuvaikutelma yllättää positiivisesti. Äänitaso pysyy Pohjois-Espanjan teillä alhaisena. Kadjarin sähköisesti tehostetussa ohjauksessa on suuremman auton tukevuutta. Ohjausvaste tekee matka-ajamisesta rentoa. Etuistuimilla on hyvin tilaa ja takapenkkiläisiä ilahduttavat riittävät polvitilat. Jalkaterätkin mahtuvat sujuvasti etuistuimen alle. Tavaratilaa Kadjarissa on 472 litran edestä. Tilaa on 42 litraa Qashqaita enemmän seitsemän senttiä pidemmän takaylityksen ansiosta. Takapenkit taittuvat tavaratilan kytkimillä suhteessa 60/40. Etumatkustajan selkänoja kääntyy eteen. Ratkaisu mahdollistaa jopa yli 2,5-metristen esineiden kuljettamisen. Kadjar on ensimmäinen Renault, jota tullaan valmistamaan myös Kiinassa. Euroopassa myytävät autot valmistetaan Espanjan Palencian tehtalla. Ensimäiset autot saapuvat Suomeen kesäkuussa. Diesel-versioiden hinnoiksi on ilmoitettu 26 990 € ja 31 990 €. Euro NCAP-törmäystestituloksia voitanee odottaa julkaistavaksi heinäkuussa. Teksti ja kuvat: Timo Suomala Renault Kadjar Energy Tce 130 Bose Hinta alkaen 23 390 € Moottori Bensiinimoottori 1197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-vaih.manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan