22.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi haastaja Renault Kadjar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muodokas ranskalainen on katumaasturikilvan uusin haastaja. Hyvää: muotoilu, etunäkyvyys. Huonoa: istuimen reisituki ja sivutuki maastoajossa. Renault tähtää tosissaan crossover-markkinoiden eturiviin uudella C-segmentin Kadjar-mallillaan. Tavoiteltujen myyntilukujen kirittäjänä toimii Nissan Qashqai, jonka kanssa Kadjar jakaa pohjalevyn ja perusrakenteen. Yhteisiä osia autoilla on 60 prosenttia ja 2646 millin akselivälikin on yhteneväinen japanilaisen sisarmallin kanssa. Auton varustelutasot ovat Life, Zen ja Bose. Samaa nimeämispolitiikkaa tullaan käyttämään myös muissa tulevissa Renault-malleissa.Kadjarin pullistelevia korimuotoja voi kutsua runsaiksi. Pyöreän sympaattinen muotoilu näyttää virkistävän tuoreelta. Keula toistaa Clion ja Capturen lailla vuoden 2010 DeZir- konseptiauton rohkeaa tyyliä. Ilmettä hallitsevat maskiin liittyvät ajovalot, joissa on C-kirjaimen muotoiset led-päiväajovalot. Lokasuojien muodot ovat kaarevan korostuneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme moottoriaUuteen Kadjariin on tarjolla kaksi diesel- ja yksi bensiinimoottorivaihtoehto. Dieselit ovat 110- ja 130-hevosvoimaisia. Turboahdetusta 1,2-litraisesta bensiinimoottorista irtoaa 130 hv. Ensimmäiseen dieseliin saa manuaalivaihteiston vaihtoehtona myös automaattisen EDC-kaksoiskytkinvaihteiston. Tehokkaamman dieselin ja bensamoottorin parina on manuaali. Vaihteita on aina käytössä kuusi.Valikoiman järeimmällä dieselmoottorilla varustettu auto on nelivetoinen. Muuten Kadjar vannoo etuvedon nimiin. Maavaraa crossoverilla on 20 senttiä.Neliveto perustuu kolmeen toimintaohjelmaan. Auto-asennossa vääntö jakautuu etu- ja takapyörien välille tarpeen mukaan. Lock-asento lukitsee järjestelmän elektronisesti nelivedolle ja siirtää vedosta puolet taka-akselille. 2WD- asennossa veto pysyy etupyörillä.Koeajetun TCe-moottorin 130 hevosvoimaa riittävät hyvin normaaliliikenteessä. 205 Nm:n vääntö tarjoaa rauhalliseen etenemiseen ilman jatkuvaa vaihtamista. Kiihdytykset maantienopeuksissa paljastavat voiman rajallisuuden ja ohituksissa tarvitaan tilaa ja malttia. Samalla teholuvuilla varustetun dCi-dieselin 320 Nm:n vääntö edesauttaa ripeämpää etenemistä ja sopii myös hyvin auton luonteeseen.Matka-ajossa rentoOhjaamon laatuvaikutelma yllättää positiivisesti. Äänitaso pysyy Pohjois-Espanjan teillä alhaisena. Kadjarin sähköisesti tehostetussa ohjauksessa on suuremman auton tukevuutta. Ohjausvaste tekee matka-ajamisesta rentoa.Etuistuimilla on hyvin tilaa ja takapenkkiläisiä ilahduttavat riittävät polvitilat. Jalkaterätkin mahtuvat sujuvasti etuistuimen alle.Tavaratilaa Kadjarissa on 472 litran edestä. Tilaa on 42 litraa Qashqaita enemmän seitsemän senttiä pidemmän takaylityksen ansiosta. Takapenkit taittuvat tavaratilan kytkimillä suhteessa 60/40. Etumatkustajan selkänoja kääntyy eteen. Ratkaisu mahdollistaa jopa yli 2,5-metristen esineiden kuljettamisen.Kadjar on ensimmäinen Renault, jota tullaan valmistamaan myös Kiinassa. Euroopassa myytävät autot valmistetaan Espanjan Palencian tehtalla. Ensimäiset autot saapuvat Suomeen kesäkuussa. Diesel-versioiden hinnoiksi on ilmoitettu 26 990 € ja 31 990 €. Euro NCAP-törmäystestituloksia voitanee odottaa julkaistavaksi heinäkuussa.Teksti ja kuvat: Timo Suomala Renault Kadjar Energy Tce 130 Bose Hinta alkaen 23 390 € Moottori Bensiinimoottori 1197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-vaih.manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella