18.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 PureTech 130 Active haastaa Qashqain ja Atecan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 on persoonallinen päältä ja herkkä sisältä. Hyvää: suorituskyky, vaihteisto, tavaratilan muunneltavuus, persoonallinen olemus. Huonoa: herkkä ohjaus, takaistuinmukavuus, rajoitetut tuulilasinpyyhkimien toiminnot. Moottorin 11/2016 katumaasturivertailussa ottivat toisistaan mittaa uusi Seat Ateca sekä suosikki Nissan Qashqai. Uusi Peugeot 3008 on näiden suora kilpailija luokassa, missä ranskalaiset ovat tähän asti esiintyneet varsin vaatimattomasti. Nyt tuosta nöyristelystä ei ole tietoakaan. Peugeot 3008 on puhdasoppinen SUV, yhtä aikaa poikkeavan ja tyylikkään näköinen. Etenkin monipuoliset kyljen pokkaukset sekä pystyt takalyhdyt mustan poikkinauhan päällä kaunistavat. Jotain tuttuakin designissa on. Keulan yleismuoto reunoille nousevine konepelteineen on kuin suoraan Nissanista, vain leijonakeulalla lisättynä. Voisi jopa luulla, että 3008 olisi se Qashqain sisarmalli, ei samaan allianssiin kuuluva Renault Kadjar. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sittenkin käyttömukava 3008 ei kumartele myöskään sisätiloiltaan. Pokkausta, nappulariviä ja värinäyttöä vyöryy päälle siihen malliin, että ensikertalaista hirvittää. Mutta kun uskaltaa koskettaa, huomaa, että se tärkein eli käyttö onnistuu ilman kyyneleitä. Ajoasentoon pätevät samat sanat. Istuin toivottaa tervetulleeksi, sillä se on suurikokoinen ja ergonominen. Ohjauspyörän (tai pikemminkin kahdeksankulmion) ja mittariston sijoittelua ei kannata vieroksua, sillä siihen tottuu hyvin nopeasti. Uudentyyppisessä digimittaristossa on valittavana tavalliselta näyttävän näkymän ohella saabmainen pimennystoiminto sekä henkilökohtainen tila, missä eri mittareiden suhdetta voi valikoida. Kosketusnäyttö on nyt suomenkielinen, mistä iso kiitos. Kritiikkiä saa näytön sijoitus, sillä sitä joutuu ainakin pidempi henkilö hieman kurottelemaan, sekä vanhanaikainen pyyhinviiksi, mistä puuttuu sadetunnistimen ja tihkukytkimen herkkyyden säädöt sekä kunnollinen kertapyyhkäisytoiminto. Ota minut hellästi Ajettavuudeltaan 3008 on hyvin herkkä tapaus. Ohjauksessa tuota herkkyyttä esiintyy liikaakin, sillä autoa pitää luotsata poikkeuksellisen tarkoin ottein – muuten seurauksena on ajolinjalta ajautuminen ja kaistavahdin piippailu. Kun ratista pitää hellästi kiinni, 3008 kulkee suoraan, eikä ajettavuudessa ole valittamista. Herkkyyden hyviä puolia löytyy roppakaupalla. Kolmisylinterinen moottori vetää kauniisti ja puhdikkaasti läpi koko kierroslukualueen. Myös lyhyttä vaihdekeppiä on ilo siirrellä. Ohjaus on nurkka-ajossa hyvin kevyt, ja 3008 myös kääntyy varsin ketterästi. Ajomukavuuskin on kohdallaan. Melutaso säilyy kaiken aikaa korvalle ystävällisenä – myös siksi, että moottorin jyrinää tai alustan kolahteluja ei tarvitse kuunnella. Jousituskin on tehtäviensä tasalla ainakin Active-varustetason 215/65 R17 -järkirenkailla. Takana toivomista 3008:n heikoin piirre paljastuu yllättäen takaistuimella. Istuin on kovempi kuin odottaisi, selkänoja tuntuu epämukavalta eikä pääntuki veny tarpeeksi ylös pidempää matkustajaa ajatellen. Tilaa sinänsä riittää joka suunnassa. Tavaratilassa Peugeotin pitkät farmariperinteet elävät, niin katumaasturiluokassa kuin liikutaankin. Ei typeriä kikkailuja vaan konstailematon, syvä ja tasaiseksi laajentuva kontti helppokäyttöisellä, kahteen tasoon asettuvalla välipohjalla. Peilataan lopuksi 3008:aa niihin Atecaan ja Qashqaihin. Ominaisuuksissa Peugeot ei jää jälkeen oikeastaan missään, pääsee monesti jopa edelle, ja saa suoraan sanottuna vertailuparin näyttämään aika tylsältä. Taas yksi osoitus siitä, että ranskalainen autoteollisuus on löytänyt uudelleen sen jyväsen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Peugeot 3008 PureTech 130 Active Hinta alkaen 27 393 € Moottori Bensiinimoottori, 1199cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe