28.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot Expert XL 4×4 – Ei mikä tahansa dingeli dangeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Expert -pakettiauton saa myös Dangelin valmistamalla järeällä nelivedolla. Kun autoon lisätään vielä Modulsystemsin työkaluhyllyköt, Expert on varsinainen asentajan unelma. Hyvää: Mukava ajettavuus, neliveto. Huonoa: Ahdas keskipaikka, nelivedon yhteyteen ei saatavilla automaattivaihteistoa. Peugeot Expert -pakettiauto on tuttu jo monen vuoden takaa, nykyinen mallisto on tullut myyntiin vuonna 2016. Kun Peugeot Expertin haluaa nelivetoisena mallina, sen hoitaa Ranskassa Peugeot’n tehtaan naapurissa Sentheimissa toimiva Dangel-niminen yritys.Dangel ei ole mikä tahansa dingeli dangeli, vaan erittäin vakavasti otettava nelivetojen valmistaja. Dangel on erikoistunut pelkästään nelivetojen rakentamiseen hyötyajoneuvoihin eikä Peugeot ole ainoa autovalmistaja, joka Dangelin palveluksia käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoja vuodesta 1980 alkaenKun Opel-, Citroën-, Fiat-, Peugeot- tai Toyota-merkkinen hyötyajoneuvo halutaan nelivetoisena, todennäköisesti autossa on Dangelin kädenjälki näkyvissä. Dangel on tehnyt vuodesta 1980 saakka Peugeot- ja Citroën-autoihin nelivetoja ja tänä päivänä se hoitaa myös Opelin, Fiatin sekä Toyotan mallien nelivetojen tuotantoa, koska kaikkien edellä mainitut hyötyajoneuvojen mallistot jakavat paljon tekniikkaa keskenään. Dangelin tuotteita liikkuu tänä päivänä maailmalla kymmeniä tuhansia autoja.Peugeot’n nelivetoiset pakut valmistetaan Dangelin omalla tehtaalla ja nelivedon lisäyksen yhteydessä autoon tehdään muitakin muutoksia. Nelivetoinen Peugeot Expert on maavaraltaan kaksi senttiä korkeampi kuin etuvetoinen versio. Etuvetoisen version maavara on 150 millimetriä, kun nelivetoisessa versiossa se on 170 milliä. Dangelilla maavaraa voidaan korottaa vielä 40 milliä lisää, jolloin maavara nousee jopa 210 millimetriin. Tällainen lisäkorotus maksaa 1100 euroa.Nelivedon asennuksen yhteydessä auton pohjaan asennetaan myös lisäsuojauksia pahempia maasto-olosuhteita silmällä pitäen. Myös vetokoukku voidaan asentaa tehdaslisävarusteena 700 euron lisähintaan. Jos taakse haluaa tasapyörästön lukituksen, se maksaa 1050 euroa lisää. Myös lisäliukuovi koeajoauton tapaan voidaan asentaa tehdaslisävarusteena auton kuljettajan puolelle 550 euron hintaan. Lähtökohtaisesti Expertissä on liukuovi vain apukuljettajan puolella.Autoon saa myös vajaaseen tonniin Suomessa asennettavat tavaratilan vaneroinnit.Lähes 60000 euron pakettiHinnoittelu Peugeot Expertin kohdalla menee niin, että Expert BlueHDi 145 XL 4x4 -malli maksaa Peugeot’n hinnastossa 51 113 euroa. Koeajetussa autossa on tämän lisäksi tehdaslisävarusteina edellä mainittuja varusteita, jotka tuovat noin 5 000 euron lisähinnan. Sen lisäksi Suomessa asennetut varusteet sekä peruutuskameran kytkentä Peugeot’n omaan järjestelmään maksaa noin 1 300 euroa. Koko paketilla hintaa siis tällöin 57 425 euroa – ja aika paljon ominaisuuksia. Pakettiautoon lisävarusteet otetaan yleensä tarpeeseen, ei huvin vuoksi ja kyseisessä koeajetussa yksilössä on jo aika paljon hyödyllisiä ominaisuuksia, tällä kombolla pääsee työhommiin jo vähän vaikeammankin tien päähän.Peugeot’n kyljistä löytyy Dangelin logot, kuten myös varsinaisesta ohjauspylvään vierestä löytyvästä nelivedon kytkimestä. Nelivetokytkimestä kuljettaja voi valita Eco-ohjelman, jolloin auto on etuvetoinen. Nelivedon saa säädettyä myös Auto-moodiin, jolloin auto säätää pitoa sinne missä sitä tarvitaan. Kolmas asetus on R.Lock, joka lukitsee nelivedon.Liikkeelle lähdetään etuvedollaPeugeot on auton käynnistettäessä aina etuvetoinen. Neliveto täytyy kytkeä erikseen päälle, kun sitä tarvitsee. Taka-akselille sijoitettu viskokytkin kytkee nelivedon päälle.Dangelin nelivedon ansiosta Expert on huomattavasti maastokykyisempi kuin perinteinen etuvetoinen malli ja sen vuoksi tällä yhdistelmällä uskaltaa sellaiseenkin maastoon, mihin ei etuvetoversiolla tulisi mieleenkään lähteä.Ohjaamosta Expertissä löytyy kovaa ja kalskeaa muovia, mutta työkäyttöönhän nämä on tehty. Vaihdekeppi autossa on kojelaudan alareunassa, joka tarkoittaa sitä, että jos joku joskus istuu auton keskipaikalle, hän joutuu istumaan epämukavasti vasen jalka vinossa. Vaihdekepin kojelautaan muodostama kohouma rajoittaa keskipaikan käyttöä. Ajettavuudeltaan Expert on leppoisa, ohjaamosta näkee hyvin, koska istutaan korkealla ja 144 hevosvoimainen diesel jaksaa vetää hyvin. Autoa ei tarvitse huudattaa millään vaihteella, vaan moottori jaksaa vetää mukavasti alakierroksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 6 kuutiota tavaratilaaKoeajossa olleessa Peugeot Expert oli ns. XL-malli, eli pisin mahdollinen Expert, mitä on saatavilla. Tavaratilan koko oli 6,1 kuutiota. Saatavilla on vielä niin sanottu läpilastattava malli, jossa matkustamon ja tavaratilan seinän alareunassa on avattava Modwork-luukku, jolloin esimerkiksi pitkiä kappaleita saa lastattua auton kyytiin. Tällaisen auton tavaratilan kooksi Peugeot ilmoittaa 6,6 kuutiota.Koeajoauton tavaratilasta löytyi myös Modulsystemsin autoon räätälöidyt työkalu- ja tarvikekalusteet. Modulsystemsin kalusteratkaisut pitävät työkalut ja tarvikkeet järjestyksessä. Lisäksi Modulsystemsin kalusteet voi asentaa autoon niin, että tietyt hyllyt aukeavat pakettiauton liukuoven takaa ulkopuolelta käytettäväksi.Modulsystemsin valikoimaan kuuluvat myös esimerkiksi taakkatelineet, joissa on integroidut oranssit vilkkuvalot sekä sisävalaistus. Nämä toimivat mukana tulevalla kaukosäätimellä. Työvaloille asennetaan työkaluhyllykön uumeniin myös lisäakku.Pakettiauto, jossa on nelivedon lisäksi edellä mainitut muut ominaisuudet ja koeajoauton lailla asennetut Modulsystemsin työkalu- ja tarvikehyllyköt, on varsinainen asentajan unelma – jolla päässee myös perille, sinne minne on tarve.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Peugeot Expert BlueHDi 145 XL 4x4 Hinta alkaen 51 113 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 425 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalvaihteisto, neliveto. Teho 106 kW (144 hv), 3 700 r/min Vääntö 340 Nm (2 000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1960 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 6100 l Omamassa: 1831 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?