28.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot Expert XL 4×4 – Ei mikä tahansa dingeli dangeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Expert -pakettiauton saa myös Dangelin valmistamalla järeällä nelivedolla. Kun autoon lisätään vielä Modulsystemsin työkaluhyllyköt, Expert on varsinainen asentajan unelma. Hyvää: Mukava ajettavuus, neliveto. Huonoa: Ahdas keskipaikka, nelivedon yhteyteen ei saatavilla automaattivaihteistoa. Peugeot Expert -pakettiauto on tuttu jo monen vuoden takaa, nykyinen mallisto on tullut myyntiin vuonna 2016. Kun Peugeot Expertin haluaa nelivetoisena mallina, sen hoitaa Ranskassa Peugeot’n tehtaan naapurissa Sentheimissa toimiva Dangel-niminen yritys.Dangel ei ole mikä tahansa dingeli dangeli, vaan erittäin vakavasti otettava nelivetojen valmistaja. Dangel on erikoistunut pelkästään nelivetojen rakentamiseen hyötyajoneuvoihin eikä Peugeot ole ainoa autovalmistaja, joka Dangelin palveluksia käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoja vuodesta 1980 alkaenKun Opel-, Citroën-, Fiat-, Peugeot- tai Toyota-merkkinen hyötyajoneuvo halutaan nelivetoisena, todennäköisesti autossa on Dangelin kädenjälki näkyvissä. Dangel on tehnyt vuodesta 1980 saakka Peugeot- ja Citroën-autoihin nelivetoja ja tänä päivänä se hoitaa myös Opelin, Fiatin sekä Toyotan mallien nelivetojen tuotantoa, koska kaikkien edellä mainitut hyötyajoneuvojen mallistot jakavat paljon tekniikkaa keskenään. Dangelin tuotteita liikkuu tänä päivänä maailmalla kymmeniä tuhansia autoja.Peugeot’n nelivetoiset pakut valmistetaan Dangelin omalla tehtaalla ja nelivedon lisäyksen yhteydessä autoon tehdään muitakin muutoksia. Nelivetoinen Peugeot Expert on maavaraltaan kaksi senttiä korkeampi kuin etuvetoinen versio. Etuvetoisen version maavara on 150 millimetriä, kun nelivetoisessa versiossa se on 170 milliä. Dangelilla maavaraa voidaan korottaa vielä 40 milliä lisää, jolloin maavara nousee jopa 210 millimetriin. Tällainen lisäkorotus maksaa 1100 euroa.Nelivedon asennuksen yhteydessä auton pohjaan asennetaan myös lisäsuojauksia pahempia maasto-olosuhteita silmällä pitäen. Myös vetokoukku voidaan asentaa tehdaslisävarusteena 700 euron lisähintaan. Jos taakse haluaa tasapyörästön lukituksen, se maksaa 1050 euroa lisää. Myös lisäliukuovi koeajoauton tapaan voidaan asentaa tehdaslisävarusteena auton kuljettajan puolelle 550 euron hintaan. Lähtökohtaisesti Expertissä on liukuovi vain apukuljettajan puolella.Autoon saa myös vajaaseen tonniin Suomessa asennettavat tavaratilan vaneroinnit.Lähes 60000 euron pakettiHinnoittelu Peugeot Expertin kohdalla menee niin, että Expert BlueHDi 145 XL 4x4 -malli maksaa Peugeot’n hinnastossa 51 113 euroa. Koeajetussa autossa on tämän lisäksi tehdaslisävarusteina edellä mainittuja varusteita, jotka tuovat noin 5 000 euron lisähinnan. Sen lisäksi Suomessa asennetut varusteet sekä peruutuskameran kytkentä Peugeot’n omaan järjestelmään maksaa noin 1 300 euroa. Koko paketilla hintaa siis tällöin 57 425 euroa – ja aika paljon ominaisuuksia. Pakettiautoon lisävarusteet otetaan yleensä tarpeeseen, ei huvin vuoksi ja kyseisessä koeajetussa yksilössä on jo aika paljon hyödyllisiä ominaisuuksia, tällä kombolla pääsee työhommiin jo vähän vaikeammankin tien päähän.Peugeot’n kyljistä löytyy Dangelin logot, kuten myös varsinaisesta ohjauspylvään vierestä löytyvästä nelivedon kytkimestä. Nelivetokytkimestä kuljettaja voi valita Eco-ohjelman, jolloin auto on etuvetoinen. Nelivedon saa säädettyä myös Auto-moodiin, jolloin auto säätää pitoa sinne missä sitä tarvitaan. Kolmas asetus on R.Lock, joka lukitsee nelivedon.Liikkeelle lähdetään etuvedollaPeugeot on auton käynnistettäessä aina etuvetoinen. Neliveto täytyy kytkeä erikseen päälle, kun sitä tarvitsee. Taka-akselille sijoitettu viskokytkin kytkee nelivedon päälle.Dangelin nelivedon ansiosta Expert on huomattavasti maastokykyisempi kuin perinteinen etuvetoinen malli ja sen vuoksi tällä yhdistelmällä uskaltaa sellaiseenkin maastoon, mihin ei etuvetoversiolla tulisi mieleenkään lähteä.Ohjaamosta Expertissä löytyy kovaa ja kalskeaa muovia, mutta työkäyttöönhän nämä on tehty. Vaihdekeppi autossa on kojelaudan alareunassa, joka tarkoittaa sitä, että jos joku joskus istuu auton keskipaikalle, hän joutuu istumaan epämukavasti vasen jalka vinossa. Vaihdekepin kojelautaan muodostama kohouma rajoittaa keskipaikan käyttöä. Ajettavuudeltaan Expert on leppoisa, ohjaamosta näkee hyvin, koska istutaan korkealla ja 144 hevosvoimainen diesel jaksaa vetää hyvin. Autoa ei tarvitse huudattaa millään vaihteella, vaan moottori jaksaa vetää mukavasti alakierroksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 6 kuutiota tavaratilaaKoeajossa olleessa Peugeot Expert oli ns. XL-malli, eli pisin mahdollinen Expert, mitä on saatavilla. Tavaratilan koko oli 6,1 kuutiota. Saatavilla on vielä niin sanottu läpilastattava malli, jossa matkustamon ja tavaratilan seinän alareunassa on avattava Modwork-luukku, jolloin esimerkiksi pitkiä kappaleita saa lastattua auton kyytiin. Tällaisen auton tavaratilan kooksi Peugeot ilmoittaa 6,6 kuutiota.Koeajoauton tavaratilasta löytyi myös Modulsystemsin autoon räätälöidyt työkalu- ja tarvikekalusteet. Modulsystemsin kalusteratkaisut pitävät työkalut ja tarvikkeet järjestyksessä. Lisäksi Modulsystemsin kalusteet voi asentaa autoon niin, että tietyt hyllyt aukeavat pakettiauton liukuoven takaa ulkopuolelta käytettäväksi.Modulsystemsin valikoimaan kuuluvat myös esimerkiksi taakkatelineet, joissa on integroidut oranssit vilkkuvalot sekä sisävalaistus. Nämä toimivat mukana tulevalla kaukosäätimellä. Työvaloille asennetaan työkaluhyllykön uumeniin myös lisäakku.Pakettiauto, jossa on nelivedon lisäksi edellä mainitut muut ominaisuudet ja koeajoauton lailla asennetut Modulsystemsin työkalu- ja tarvikehyllyköt, on varsinainen asentajan unelma – jolla päässee myös perille, sinne minne on tarve.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Peugeot Expert BlueHDi 145 XL 4x4 Hinta alkaen 51 113 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 425 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalvaihteisto, neliveto. Teho 106 kW (144 hv), 3 700 r/min Vääntö 340 Nm (2 000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1960 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 6100 l Omamassa: 1831 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle